AFM kritisch over woonlastenverzekeringen
Veel woonlastenverzekeringen doen niet in alle gevallen wat de consument er van mag verwachten. Dat blijkt uit onderzoek dat de AFM recent heeft gedaan. De betrokken verzekeraars hebben toegezegd de producten te verbeteren waar dit wenselijk is.
De AFM houdt consumenten voor: "Wanneer u een dergelijke verzekering afsluit is het belangrijk om te realiseren dat deze polissen erg van elkaar kunnen verschillen in de dekking die ze bieden. Als u zelfstandige bent zijn mogelijk niet alle polissen voor u geschikt, bijvoorbeeld doordat zij lange wachttijden kennen tot het moment van uitkering of ongeschikte arbeidsongeschiktheidscriteria. Arbeidscontracten voor bepaalde tijd vallen bij sommige polissen niet onder de dekking, terwijl deze contracten steeds meer worden aangegaan. Wanneer u pas kort aan het werk bent en daarom bij mogelijke werkloosheid waarschijnlijk ook gedurende korte tijd een WW-uitkering krijgt, kan het zijn dat de dekking vanuit de woonlastenverzekering weinig toegevoegde waarde heeft, omdat deze daaraan gekoppeld is."
De meeste polissen zijn afhankelijk van de regelingen die de overheid heeft voor werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid, zoals de Werkeloosheidswet (WW) en Wet Inkomen en Arbeid (WIA). De AFM vindt dat verzekeraars de polissen en de sociale zekerheidsregelingen goed op elkaar moeten laten aansluiten.
Volgens de AFM kan de consument ook besluiten een ander, goedkoper huis te kopen. "U heeft dan ook een lagere hypotheek en deze maandlasten zullen ook bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid beter te betalen zijn. Optie 3 is dat dat u bepaalde reserves heeft (zoals een spaarrekening) die voor een langere periode als overbrugging kunnen dienen. Het is verstandig om dit geld dan gedurende de looptijd van de hypotheek achter de hand te houden."
Reactie toevoegen
Reacties
René van Manen - 9 januari 2015
Het gevoel voor realiteitszin is weer ver te zoeken. Een ander, goedkoper huis zoeken vanuit een situatie van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid is in veel gevallen natuurlijk geen optie....
Ken Yorukseven - 9 januari 2015
Goed dat er onderzoek naar word gedaan, is toch belangrijk voor de consument en de markt, als je producten hebt die aansluiten bij de situatie van de klant heb dan kun je tenminste een oplossing bieden, ik ben heel benieuwd wat voor oplossingen de verzekeraars gaan bieden. Dit lijkt me juist (ook) een taak van de AFM, kijken of de aangeboden producten wel OK zijn, we willen toch graag goede producten en oplossingen voor onze klanten. "woonlastenpolissen met 1 jaar wachttijd" voor een zelfstandige? sorry, maar dit heb je toch ook bij de echte AOV ??? > alleen het na-eerstejaars risico verzekeren, dit lijkt me een keuze/risico die de ondernemer kiest/neemt, lijkt me niks mis mee, je zult alleen de voorwaarden goed naast elkaar moeten leggen. Zolang men niet doorschiet in de taakuitvoering lijkt het me een prima initiatief.
Chris de Bruin - 9 januari 2015
Mmmmmm, matig verhaal. Dit soort producten moet je als consument niet zelf willen kopen, want dan kan het fout gaan. En een goede adviseur komt met een goed product, niet met een half product, en dan is er weinig aan de hand. De optie van de AFM om je huis maar te verkopen, lijkt me wat al te kort door de bocht. Iemand die een half jaar werkeloos is, gaat toch niet zijn huis verkopen? Beste AFM: als u zich nou vooral bezig houdt me het toezicht, dan doen wij dat met de advisering.
Frans Lampe - 9 januari 2015
De AFM doet onderzoek naar de woonlastenverzekering? Dat is toch het werk van de adviseur. Liever dat zij hun duurbetaalde uren aan dringender zaken besteden en de marktwerking zijn werk laten doen, waardoor slechte polissen niet geadviseerd worden en vanzelf verdwijnen.
Paul Schoo - 9 januari 2015
Weet iemand een werkloosheidsdekking voor een tijdelijke baan? Ik heb hem nog niet ontdekt. Terwijl de economie aanstuurt op sneller ontslag en tijdelijke banen om zo flexibel te kunnen zijn. Puntje wat de AFM al jaren over het hoofd ziet. En ja je kunt op de rem gaan staan als mensen duurder willen kopen, maar die stap terug doen is onmogelijk in de huidige economie. Dus een achter de feiten aan lopende opmerking.
Albert van der Poll - 9 januari 2015
Moet de toezichthouder dit onderzoek doen? Is dit product approval? Open deur teksten: dat er bij woonlasten polissen veelal 1 jaar wachttijd is en het product daarmee vaak niet zo geschikt is voor zelfstandigen is gratuite kritiek. Net als mallotigheid als een goedkopere woning kopen, ik hoop dat ze bedoelden te zeggen metéén, en niet als je één keer WW of AO bent. Of sparen voor je werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, ik moet de eerste nog tegenkomen die dat doet. Drie vakanties per jaar hebben meer prioriteit. Maar dat zal de volstrekt overbodige praktijkervaring wel zijn. De gegeven voorbeelden zijn allemaal zo dat de situatie niet past bij het product. Het lijkt me logisch dat er geen WW dekking is -laat staan voor een lange periode- bij iemand die via ene uitzendbureau werkt. Dan adviseer je die dekking ook niet , als je al hett en noodzaak van een WW dekking ziet. Het Probleemoplossend Vermogen van deze dekking is immers beperkt. 3. had dan aangegeven dat dit een complex product is wat beter niet zonder een goede inventarisatie, risicobepaling en goede uitleg via een professionele adviseur kan worden afgesloten. Om teleurstellingen te voorkomen. Had de grote roerganger Ab Flipse niet zo'n formule van product maal adviseur is opbrengst voor de consument? AFM lijkt het zo noodzakelijk advies hier geheel te negeren.
Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem
Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...
AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge
Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...
AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"
De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...
AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance
De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse. Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...
Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken
De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...
Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten
Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...
AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023
De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...
Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank. Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....
AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen
De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...