AFM: "Nagenoeg alle klanten met beleggingsverzekering geactiveerd"
De AFM heeft bij negentien verzekeraars een uitgebreide eindcontrole gedaan naar het activeren van klanten met een pensioen- en hypotheekgebonden beleggingsverzekering. De AFM stelt vast dat zeven verzekeraars alle betreffende klanten hebben geactiveerd. Bij tien verzekeraars is dit, op wat onvolkomenheden bij een klein aantal polissen na, ook het geval. Met deze verzekeraars heeft de AFM afgesproken dat deze onvolkomenheden voor 31 december zijn opgelost. Tot op heden hebben twee verzekeraars nog niet volledig voldaan aan hun wettelijke activeringsverplichting. Deze verzekeraars moeten de zaken waarbij niet aan de wetgeving is voldaan, alsnog binnen afzienbare tijd oplossen. Het betreft Allianz en SRLEV (Reaal).
Eind 2016 moesten alle klanten met een beleggingsverzekering in één van deze twee categorieën, zijn geactiveerd. In totaal gaat het om ongeveer 1,6 miljoen polissen. De AFM concludeert dus dat hiervan nagenoeg alle klanten zijn geactiveerd.
Ondanks alle inspanningen van verzekeraars zijn er klanten die nog geen actie hebben ondernomen. De AFM roept klanten op om contact op te nemen voor een gratis hersteladvies.
Overige beleggingsverzekeringen
Voor de categorie 'overige beleggingsverzekeringen' (zo’n 1,2 miljoen polissen) zijn de door de AFM gevalideerde kwartaalcijfers per 30 juni 2017 beschikbaar. Voor deze categorie geldt dat verzekeraars tot eind 2017 de tijd hebben om hun klanten te activeren. Pas op dat moment moeten alle klanten met een beleggingsverzekering zijn geactiveerd. De AFM gaat in 2018 de eindcontrole doen en hierover rapporteren.
Het totaaloverzicht van alle verzekeraars staat zoals gebruikelijk op de website van het Verbond van Verzekeraars.
Reactie toevoegen
Voldoende contractuele basis voor rekenen eerste kosten
Voor de polissen vanaf 1994 was er in principe voldoende contractuele basis voor het in rekening brengen van eerste kosten bij de universal life beleggingsverzekeringen...
Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak
De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...
"Voorbeeldscenario's Tiel Utrecht hebben geen invloed op uitkering"
"Welk voorbeeldscenario is gebruikt", aldus De Goudse in reactie op de aantijging van ConsumentenClaim en Radar, "heeft geen invloed op de uiteindelijke uitkering....
Tiel Utrecht zou onjuiste offertes hebben afgegeven
ConsumentenClaim en Radar menen dat Tiel Utrecht "jarenlang te rooskleurige offertes voor beleggingsverzekeringen heeft afgegeven. Doordat met verkeerde sterftetafels...
AFM: activering consumenten met woekerpolis afgerond
Verzekeraars hebben hun klanten met een beleggingsverzekering gewezen op de mogelijkheden om hun financiële situatie te verbeteren. In 9 procent van de gevallen...
Kifid: bijna 200 klachten beleggingsverzekeringen afgerond
Gedurende het afgelopen jaar zijn bijna 200 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond, aldus Kifid die de klachten sinds een jaar fasegewijs oppakt. Meestal...
Indirecte kostentransparantie was in 1998 algemeen aanvaarde norm
Indirecte transparantie was ook in 1998 nog als een juiste wijze van informatie over de hoogte van de kosten en risicopremies van beleggingsverzekeringen aanvaard....
Achmea gaat niet in op eis Woekerpolis.nl en Consumentenbond
Achmea wijst de eis van claimorganisaties over aanvullende collectieve compensatie bij beleggingsverzekeringen af. Het concern blijft klachten over beleggingsverzekeringen...
Als Achmea niet binnen 14 dagen in overleg treedt over een compensatieregeling voor de door hen verkochte woekerpolissen, dan dagen de Consumentenbond en Vereniging...
Geen aanleiding voor goedkeuring van producten door toezichthouder
Minister Hoekstra ziet geen aanleiding voor goedkeuring van financiële producten door de AFM. Dat antwoordt hij de Tweede Kamer. Hoekstra: "Evenals de...