AFM: "Nagenoeg alle klanten met beleggingsverzekering geactiveerd"

AFM (logo)

De AFM heeft bij negentien verzekeraars een uitgebreide eindcontrole gedaan naar het activeren van klanten met een pensioen- en hypotheekgebonden beleggingsverzekering. De AFM stelt vast dat zeven verzekeraars alle betreffende klanten hebben geactiveerd. Bij tien verzekeraars is dit, op wat onvolkomenheden bij een klein aantal polissen na, ook het geval. Met deze verzekeraars heeft de AFM afgesproken dat deze onvolkomenheden voor 31 december zijn opgelost. Tot op heden hebben twee verzekeraars nog niet volledig voldaan aan hun wettelijke activeringsverplichting. Deze verzekeraars moeten de zaken waarbij niet aan de wetgeving is voldaan, alsnog binnen afzienbare tijd oplossen. Het betreft Allianz en SRLEV (Reaal).

Eind 2016 moesten alle klanten met een beleggingsverzekering in één van deze twee categorieën, zijn geactiveerd. In totaal gaat het om ongeveer 1,6 miljoen polissen. De AFM concludeert dus dat hiervan nagenoeg alle klanten zijn geactiveerd.

Ondanks alle inspanningen van verzekeraars zijn er klanten die nog geen actie hebben ondernomen. De AFM roept klanten op om contact op te nemen voor een gratis hersteladvies.

Overige beleggingsverzekeringen
Voor de categorie 'overige beleggingsverzekeringen' (zo’n 1,2 miljoen polissen) zijn de door de AFM gevalideerde kwartaalcijfers per 30 juni 2017 beschikbaar. Voor deze categorie geldt dat verzekeraars tot eind 2017 de tijd hebben om hun klanten te activeren. Pas op dat moment moeten alle klanten met een beleggingsverzekering zijn geactiveerd. De AFM gaat in 2018 de eindcontrole doen en hierover rapporteren.

Het totaaloverzicht van alle verzekeraars staat zoals gebruikelijk op de website van het Verbond van Verzekeraars.

Reactie toevoegen

 
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Kifid heeft besloten om voor beleggingsverzekeringsklachten van het type Universal Life de klachtbehandeling voort te zetten tot en met de schriftelijke procedure....

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0234) Aegon moet de eindwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen en daarbij de provisiekosten buiten beschouwing laten. Dit...

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

De prejudiciële vragen van het Hof Den Haag aan de Hoge raad inzake beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden zijn voor Kifid geen reden om de behandeling...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

In de procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen NN heeft het hof Den Haag de knoop doorgehakt over de aan de Hoge Raad te stellen prejudiciële vragen. Het...

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid heeft vorig jaar de behandeling van 142 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. Voor bijna de helft van deze klachten is door bemiddeling een oplossing...

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN

Nationale-Nederlanden hoeft consumenten niet te compenseren voor de te hoge kosten die de verzekeraar volgens de Consumentenbond bij ruim een half miljoen consumenten...

Kifid: klachten over beleggingsverzekeringen blijven komen

Kifid: klachten over beleggingsverzekeringen blijven komen

Het afgelopen halfjaar dienden 45 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering in bij Kifid. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen...

Kifid neemt beroep Dinplan-zaken in behandeling

Kifid neemt beroep Dinplan-zaken in behandeling

Er is voldoende financieel belang bij een aantal Allianz Dinplan-zaken om ze in beroep in behandeling te nemen. Aldus de Commissie van Beroep van Kifid. Het Reglement...