Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kantoor Kifid

Kifid heeft vorig jaar de behandeling van 142 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. Voor bijna de helft van deze klachten is door bemiddeling een oplossing gevonden. In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen. In 72 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan. Hoewel de problematiek al jaren bekend is, ontvangt Kifid nog steeds nieuwe klachten. Het afgelopen jaar ontving Kifid van 88 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering. Dit maakt dat Kifid in totaal nog 582 van deze klachten in behandeling heeft.

Kifid behandelt de klachten beleggingsverzekeringen gefaseerd en clustergewijs. De klachten zijn geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Inmiddels zijn de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van SRLev, waaronder Reaal, en klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen afgerond. De clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, De Goudse en de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van a.s.r. zijn grotendeels afgerond. Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen met enkele tientallen klachten aan de slag. Zodra een nieuw cluster van klachten wordt opgepakt voor behandeling, ontvangen de betrokken consumenten en financiële dienstverleners hierover informatie van Kifid.

DIN Plan

Het cluster klachten over DIN Plan-beleggingsverzekering van Allianz omvat 195 klachten. Deze klachten zijn afgelopen jaar aangehouden in afwachting van uitspraken van de Commissie van Beroep over drie DIN Plan-klachten. Inmiddels zijn deze uitspraken gedaan: er is geen grond voor een schadevergoeding. De Geschillencommissie zal bij de beoordeling van de aangehouden klachten de lijn van de Commissie van Beroep volgen.

Veel betrokken consumenten (182) hebben zich verenigd in de Stichting DIN Plan Dupe. Over de afhandeling van hun klachten zal eerst een overleg plaatsvinden tussen vertegenwoordigers van de verzekeraar, de Stichting en de voorzitter van de Geschillencommissie. Dit overleg kan - op verzoek van de Stichting - niet eerder plaatsvinden dan eind maart 2021. Hierdoor kan Kifid deze klachten nog niet verder behandelen.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...