Ardanta wijzigt beleid na facebook-actie

Ardanta (logo)

"Het uitgangspunt is dat niet naar de gezondheid wordt gevraagd." Aldus Ardanta, dat opnieuw gaat kijken hoe om te gaan met aanvragen van uitvaartverzekeringen voor kinderen waarbij de ouders al een uitvaartverzekering bij de uitvaartverzekeraar hebben. Dit nadat de moeder van een ernstig ziek kind een afwijzing van Ardanta op Facebook plaatste, die vervolgens vele keren werd gedeeld. Ardanta:

Ardanta in een verklaring: "Wij hebben de afgelopen dagen regelmatig telefonisch contact gehad met Laura Prins, nadat zij een afwijzingsbrief van ons voor een uitvaartverzekering voor haar dochter Bo op Facebook had geplaatst. Het aantal reacties op het eerste bericht van Laura op Facebook was overweldigend. Veel mensen lieten haar weten dat ze de problemen herkennen die mensen –die van kanker zijn genezen- ondervinden bij het afsluiten van verzekeringen of leningen. Het doel was om hier aandacht voor te vragen.

"Laura Prins heeft ons gevraagd de uitkomst van onze gesprekken met haar op onze Facebook te publiceren. Dat doen wij bij deze.

"Naar aanleiding van de gesprekken met Laura Prins hebben wij onze werkwijze geëvalueerd en de uitkomsten daarvan besproken met de familie. Allereerst hebben wij aangegeven dat het ons spijt dat zij zich in deze moeilijke tijd druk moet maken over een uitvaartverzekering, terwijl er door Bo hard wordt gevochten om te genezen. Wij erkennen dat de brief niet zorgvuldig was. Een telefoongesprek waarin op persoonlijke wijze de afwijzing toegelicht kan worden en waarin gecheckt kon worden of alle informatie volledig en juist is, gebaseerd op deze specifieke aanvraag, zou veel beter zijn geweest. Ook ontbrak de informatie op welk moment de aangevraagde verzekering voor Bo opnieuw zou kunnen worden beoordeeld. Die mogelijkheid is er wel.

"Verder hebben wij het volgende toegezegd:
- Er wordt opnieuw gekeken hoe om te gaan met aanvragen van uitvaartverzekeringen voor kinderen waarbij de ouders al een uitvaartverzekering bij Ardanta hebben. Het uitgangspunt is dat daarbij niet naar de gezondheid wordt gevraagd.
- Kinderen die meeverzekerd zijn via hun ouders krijgen op hun 18e verjaardag een aanbieding voor een eigen uitvaartverzekering. Daarbij hoeven dan geen gezondheidsvragen meer te worden beantwoord.

"Wij hebben toegelicht dat verzekeringsartsen in hun werk andere informatie gebruiken dan de behandelend artsen in ziekenhuizen. Ook hebben we besproken dat binnen de koepel van verzekeraars gesprekken plaatsvinden met belangenverenigingen van mensen met kanker. Het doel daarvan is om nieuwe informatie over genezingskansen (afkomstig van ziekenhuizen) te verzamelen en om die informatie te laten gebruiken door verzekeringsartsen die adviseren over het accepteren van verzekeringen.

"De moeder van Bo zal zich met hart en ziel blijven inzetten om ervoor te zorgen dat kinderen als Bo op hun latere levensweg niet geconfronteerd blijven worden met de ziekte waarvoor ze zo dapper hebben gevochten om beter te worden. Zij beseft dat dit een lange weg zal zijn. De afgelopen dagen heeft ze als erg hectisch ervaren, maar het feit dat het bericht op Facebook meer resultaat heeft gehad dan ze had durven denken, geeft haar moed. De discussie die de afgelopen dagen is gevoerd wil zij voor nu graag afsluiten.

"Wij wensen Bo en haar familie veel sterkte de komende tijd."

Reactie toevoegen

 
Slot op valse nieuwsberichten

Slot op valse nieuwsberichten

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten...

Ardanta rondt overname Axent af

Ardanta rondt overname Axent af

Met de opname van de portefeuille in de eigen administratie heeft Ardanta afgelopen weekend de overname van Axent Uitvaartverzekeringen helemaal afgerond. "Hierdoor...

Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport rust vanaf nu iedere website standaard uit met een Facebook-koppeling. Assupport: "In een tijd waarin verzekeraars en banken zich steeds nadrukkelijker...

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Social media zijn niet meer weg te denken in de inanciële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items. Geen toekomst voor ‘Facebook-verzekeraar’ ‘Facebook-verzekeraar’...

Uitvaartverzekeringen Nivo naar Ardanta

Uitvaartverzekeringen Nivo naar Ardanta

Nivo Uitvaartverzekeringen en ASR hebben overeenstemming bereikt over de overdracht van de verzekeringsportefeuille van Nivo naar Ardanta. De portefeuille bestaat...

Ardanta komt met online adviestool

Ardanta komt met online adviestool

Ardanta heeft een online adviestool voor adviseurs ontwikkeld. De tool is in samenwerking met Future of Finance ontwikkeld. Met de online adviestool voert het intermediair...

Ardanta en hartstichting: samenheldenbouwen.nl

Ardanta en hartstichting: samenheldenbouwen.nl

Ardanta en de Hartstichting lanceren samenheldenbouwen.nl, een site waarop mensen kunnen checken wat hun uitvaartwensen zijn en wat dit kost. Voor iedere check doneert...

Ruim 100.000 bezoekers doodgaanendoorgaan.nl

Ruim 100.000 bezoekers doodgaanendoorgaan.nl

In een paar maanden tijd hebben ruim 100.000 mensen de website doodgaanendoorgaan.nl van Ardanta bezocht. De site biedt tips en checklists overzicht en houvast rond...

Kroodle laat klanten bonus verdienen

Kroodle laat klanten bonus verdienen

Facebookverzekeraar Kroodle heeft de Kroodle Pool ontwikkeld waarmee verzekerden onder het motto 'maak je vrienden ook Kroodle en verdien samen rond 300 euro per...

AFM vraagt consument \'vriend\' op Facebook te worden

AFM vraagt consument \'vriend\' op Facebook te worden

De AFM heeft sinds 16 augustus een eigen pagina op Facebook. Consumenten krijgen via de Facebook-pagina van de toezichthouder informatie over het werkveld van de...