"Autopremies moeten eerder omhoog dan omlaag"

Autoverzekering (drukke weg Essen 1)

De autoverzekeringspremies moeten eerder omhoog dan omlaag, stelt Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn wekelijkse blog.

Van Velzen: "Op een totale premieomvang van ruwweg 4 miljard euro leden autoverzekeraars in 2015 (de meest recente beschikbare cijfers) een verlies van ongeveer 8 procent. Dat is dus zo’n 320 miljoen euro negatief.

"Tegen deze achtergrond is het zelfs niet grappig dat een verzekeraar (Allsecur, red.) een persbericht rondstuurt met de schokkende mededeling dat ‘de Nederlandse automobilist’ bijna een half miljard euro teveel betaalt voor zijn autoverzekering. Dat is dus 12 procent van de totale premie-omvang, die volgens deze verzekeraar teveel wordt betaald in plaats van 8 procent te weinig. Iemand is dus slecht in rekenen en ik vermoed dat dat niet DNB is. Over zo’n verzekeraar zou ik me als DNB zorgen maken.

"Er gaan al voldoende onzinverhalen over het verzekeringsbedrijf rond, zonder dat verzekeraars daar zelf actief aan bijdragen. Alleen al de bizarre uitspraak dat iemand in geval van totaal verlies niet meer krijgt dan de dagwaarde en dus ‘niets’ aan zijn cascoverzekering heeft, spreekt boekdelen. Dat is ronduit misleidende informatie. Kom op, AFM.

"Ik durf wel te voorspellen dat de premies de komende jaren flink stijgen. Door druk van DNB, maar ook omdat de totale schadeomvang jaar op jaar toeneemt. Oorzaken: reparaties worden steeds duurder door allerlei technische ontwikkelingen (was vroeger een spatbord alleen van blik, tegenwoordig hangen die dingen vol met sensoren), meer en hogere kosten voor letselschaden en een sterke toename van klimaatschade ( zoals hagel)."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van der Sluijs - 11 april 2017

Het bestie is: laten gaan.... het werkt net als bij mijn kinderen. Mijn jongste dochter zette nooit haar fiets op slot omdat deze stuk was. Sleutel afgebroken. Ongeveer 10 keer gezegd dat ze even naar de Fietsenmaker moest en ondertussen haar prima hangslot moest gebruiken niet doen natuurlijk. Tot deze gejat werd. Ze kreeg van mij geen nieuwe fiets en kocht uiteindelijk na 2 weken improviseren (bus welke ze Zelf moest betalen, achterop bij anderen wat ze steeds moest regelen) een oud barrel van haar zakgeld waardoor ze niet naar de McDonalds kon die maand. Dat is zo ongeveer het ergste wat er is. Net zoals ze geen hoesje om haar iPhone deed en uiteindelijk 135 moest lappen voor een nieuw scherm. We kunnen ons wel druk maken, maar uiteindelijk komt die consument na 1 keer de bietenbrug opgegaan te zijn vanzelf met de vraag of een WA-Casco bij een auto van 5000 euro voor 10 euro per maand meer niet beter is, omdat het zijn laatste geld is en deels geleend heeft. Alles komt altijd weer goed.

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

Geld.nl vergeleek voor drie voorbeeldscenario’s wat de invloed van minder kilometers per jaar is op de premie van de autoverzekering. “Als je per jaar...

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurders (achttien tot en met 20 jaar) betalen met 181,60 euro per maand meer dan twee keer zoveel premie dan de gemiddelde Nederlander. Dit blijkt uit...

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

Overstappen van autoverzekering bespaart gemiddeld 282 euro per jaar. Dat stelt Geld.nl. De vergelijkingssite trok een steekproef van 100.000 vergelijkingen autoverzekering...

Kifid wast verzekeraar oren

Kifid wast verzekeraar oren

(Kifid-uitspraak GC 2021-1063) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding in een wasstraat. De verzekeraar heeft de aansprakelijkheid van de...

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness realiseert dekking voor groeiend segment duurdere auto’s

SUREbusiness kan voortaan offertes verstrekken voor personenauto’s en bestelauto’s met een catalogusprijs tot 200.000 euro. ”. De verzekeringscapaciteit...

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Hoewel de meeste stekkerauto’s in zakelijk bezit zijn, neemt ook het aantal particulieren met een stekkerauto toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers...

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra heeft de prepaid Kilometerverzekering gelanceerd, die Bundelz vervangt. Bundelz, ontwikkeld in het innovatielab van Nationale-Nederlanden, stopt. De Ohra Kilometerverzekering...

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Er kan een premieverschil van ruim 200 euro zitten als men met exacte dezelfde leeftijd, geslacht en autogegevens één deur verder woont in hetzelfde...

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

Verlagen van het kilometrage kan voor motorrijtuigverzekerden die door het vele thuiswerken minder rijden een eenvoudige besparingsoptie zijn. Aldus MoneyView in...