"Autopremies moeten eerder omhoog dan omlaag"

Autoverzekering (drukke weg Essen 1)

De autoverzekeringspremies moeten eerder omhoog dan omlaag, stelt Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn wekelijkse blog.

Van Velzen: "Op een totale premieomvang van ruwweg 4 miljard euro leden autoverzekeraars in 2015 (de meest recente beschikbare cijfers) een verlies van ongeveer 8 procent. Dat is dus zo’n 320 miljoen euro negatief.

"Tegen deze achtergrond is het zelfs niet grappig dat een verzekeraar (Allsecur, red.) een persbericht rondstuurt met de schokkende mededeling dat ‘de Nederlandse automobilist’ bijna een half miljard euro teveel betaalt voor zijn autoverzekering. Dat is dus 12 procent van de totale premie-omvang, die volgens deze verzekeraar teveel wordt betaald in plaats van 8 procent te weinig. Iemand is dus slecht in rekenen en ik vermoed dat dat niet DNB is. Over zo’n verzekeraar zou ik me als DNB zorgen maken.

"Er gaan al voldoende onzinverhalen over het verzekeringsbedrijf rond, zonder dat verzekeraars daar zelf actief aan bijdragen. Alleen al de bizarre uitspraak dat iemand in geval van totaal verlies niet meer krijgt dan de dagwaarde en dus ‘niets’ aan zijn cascoverzekering heeft, spreekt boekdelen. Dat is ronduit misleidende informatie. Kom op, AFM.

"Ik durf wel te voorspellen dat de premies de komende jaren flink stijgen. Door druk van DNB, maar ook omdat de totale schadeomvang jaar op jaar toeneemt. Oorzaken: reparaties worden steeds duurder door allerlei technische ontwikkelingen (was vroeger een spatbord alleen van blik, tegenwoordig hangen die dingen vol met sensoren), meer en hogere kosten voor letselschaden en een sterke toename van klimaatschade ( zoals hagel)."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van der Sluijs - 11 april 2017

Het bestie is: laten gaan.... het werkt net als bij mijn kinderen. Mijn jongste dochter zette nooit haar fiets op slot omdat deze stuk was. Sleutel afgebroken. Ongeveer 10 keer gezegd dat ze even naar de Fietsenmaker moest en ondertussen haar prima hangslot moest gebruiken niet doen natuurlijk. Tot deze gejat werd. Ze kreeg van mij geen nieuwe fiets en kocht uiteindelijk na 2 weken improviseren (bus welke ze Zelf moest betalen, achterop bij anderen wat ze steeds moest regelen) een oud barrel van haar zakgeld waardoor ze niet naar de McDonalds kon die maand. Dat is zo ongeveer het ergste wat er is. Net zoals ze geen hoesje om haar iPhone deed en uiteindelijk 135 moest lappen voor een nieuw scherm. We kunnen ons wel druk maken, maar uiteindelijk komt die consument na 1 keer de bietenbrug opgegaan te zijn vanzelf met de vraag of een WA-Casco bij een auto van 5000 euro voor 10 euro per maand meer niet beter is, omdat het zijn laatste geld is en deels geleend heeft. Alles komt altijd weer goed.

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

De tussenpersoon valt volgens de Rechtbank Gelderland niks te verwijten in een zaak rond een in de prak gereden Ferrari GTC4 Lusso Novitec van circa drie ton. De...

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...