Baarsma wordt directeur Kennisontwikkeling Rabobank

Barbara Baarsma 2015

Barbara Baarsma start op 1 april 2016 bij de Rabobank als directeur Kennisontwikkeling. Zij neemt afscheid als directeur van SEO Economisch Onderzoek. Ook legt zij haar commissariaten bij Loyalis, Aon Groep Nederland en Stichting Espria en andere nevenfuncties neer.

Baarsma wordt verantwoordelijk voor het verbeteren van de kennisontwikkeling van de Rabobank in het licht van de nieuwe strategie. Deze wordt op 9 december vastgesteld door de Centrale Kringvergadering. Baarsma gaat onderzoeken hoe het ruime kennisaanbod binnen de Rabobank nog beter kan worden ingezet om de klanten van de bank te ondersteunen. Baarsma neemt ook de lijnverantwoordelijkheid over van de afdeling Kennis en Economisch Onderzoek, die thans wordt geleid door Chief Economist Wim Boonstra.

Baarsma zal direct rapporteren aan bestuursvoorzitter Wiebe Draijer. Boonstra doet een stap opzij, maar blijft wel aan Kennis en Economisch Onderzoek en de Rabobank verbonden. Hij zal vanaf 1 april 2016 rapporteren aan Baarsma.

Baarsma was in 2008 co-auteur van het SEO-rapport 'Inzicht in belonen: uitgangspunten voor duurzame beloningsvormen in de intermediaire distributiekolom van complexe verzekeringsproducten'. Dit rapport speelde een rol in de beloningsdiscussie, die uiteindelijk leidde tot het provisieverbod.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 9 december 2015

@Willem, het rapport was overduidelijk naar een conclusie toegeschreven. De intermediair was de boosdoener. Dat moest en zou aangetoond. Het hele rapport ademde een vooringenomen sfeer. Wetenschappelijk was het niet erg goed onderbouwd. maar dat was ook niet de bedoeling: er was een bliksemafleider nodig, annex stok om de hond te slaan. Inmiddels zijn we véél woekerwijzer, wat renteswapjes en wat Libor schandaaltjes en witwasoperaties verder, en blijkt van het verhaal over tophypotheken op DSB na vrijwel niets te kloppen. Blijft over: een hype in meedoen aan beleggen, streven naar zo laag mogelijke maandlasten, wat al te enthousiaste commercieel gedreven verkoop van uitvaartpolissen via cadeaus aan zwakke consumenten. Ik heb sterk de indruk dat ik de laatste tijd steeds minder aantijgingen richting intermediair hoor. Consumentenbond kan z'n stokpaarden niet vinden, Radar doet niks AFM lijkt te beseffen dat intermediair in het algemeen vrij gewoon hardwerkend MKB is en geen zijtak van de Mafia. Het is de vraag of de veranderingen die mede door dit rapport van mevrouw Baarsma zijn ingezet niet erger zijn geworden dan de oorspronkelijke kwaal.

Willem van Spronsen - 8 december 2015

Een kleine terugblik op het meesterstuk: Opdrachtgever van het SEO rapport was het Ministerie van Financien. Jan Kees de Jager als toenmalige minister noemde het een leidraad. Het rapport is opgemaakt in 2010 door Barbara Baarsma, directeur SEO Economisch Onderzoek en Peter Risseeuw, projectleider. Het intermediair werd in dit rapport al dan niet impliciet beschuldigd van mis-selling, dat zou zijn het aan de consument verkopen van financiële producten die niet bij zijn financiële situatie of risicoprofiel zouden passen. Zo had men het in dit rapport tevens over niet nader te definieren perverse prikkels en ging men uit van de gedachte van niet juiste en of van onvolledig informatie verstrekken om wellicht een mogelijk voordeel te kunnen behalen. Een complicerende factor was daarbij het ontbreken van een maatstaf voor mis-selling. Mis-selling was namelijk niet meetbaar omdat het criterium of de norm daarvoor ontbrak. Men stelde echter het jammer te vinden dat er geen nulmeting was uitgevoerd. Die nulmeting zou volgens hen dan aangeven hoe zwak de positie van de consument was. Onvermeld bleef in dit rapport dat deze nulmeting niet of nooit was te maken omdat ook daarvoor mede het criterium ontbrak.

Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion wint Gouden Spreekbuis

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis Hypotheek Verstrekkers 2022 gewonnen. Naast Obvion waren ook Rabobank en Regiobank genomineerd. De drie verstrekkers danken de...

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Rabobank biedt klanten inzicht in eigen energieverbruik

Via de Rabo App kunnen klanten inzicht krijgen in hun energieverbruik. De app staat in verbinding met de slimme meter en geeft niet alleen aan wat een huishouden...

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank genomineerd voor Gouden Spreekbuis

Obvion, Rabobank en RegioBank zijn genomineerd voor de Gouden Spreekbuis. Blauw Research voert dit jaar voor de 25ste keer de Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers...

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabobank heeft in samenwerking met Figlo een digitale lichte tool voor financiële planning ontwikkeld, die aan alle internetbankierende klanten vanaf achttien...

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

Dit jaar worden huizen nog duurder, volgend jaar vlakken de prijzen af, aldus economen van RaboResearch in het Kwartaalbericht Woningmarkt. Ze zeggen er wel bij...

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

“De verbetering van de economie in 2021 biedt geen garantie voor dit jaar", zegt Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van de Rabobank bij de presentatie...

Rabobank omarmt Personal Finance Platform van Omniplan

Rabobank omarmt Personal Finance Platform van Omniplan

Rabobank heeft het bestaande adviesplatform vervangen door het Personal Finance Platform van Omniplan. Met dit nieuwe platform kunnen klanten een keuze maken om...

Het vuur van... Rita de Graauw

Het vuur van... Rita de Graauw

(Uit VVP 6-2021) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...