Banken overschatten zichzelf als het gaat om cultuurverandering

Monitoring Commissie Banken 2016

"In de tweede bankencode zijn ook minder goed meetbare principes opgenomen als goed leiderschap, integriteit en de maatschappelijke rol van banken. De uitleg die de banken geven aan het naleven van deze principes laat nog veel te wensen over." Dat stelt de Monitoring Commissie Code Banken.

Bestuurders en commissarissen zijn in hoge mate wel tevreden over hun eigen prestaties en die van hun bank, ook op de minder meetbare
principes. Ze geven zichzelf ruime voldoendes voor uiteenlopende thema’s uit de code, zoals ‘gedrag en cultuur’, ‘maatschappelijke rol en zakelijke belangen’, ‘relatie met stakeholders’ en IT-infrastructuur’, zo komt naar voren uit de enquêtes die de commissie voor het eerst liet uitvoeren.

 

Verankerd

Banken hebben de meetbare principes uit de Code Banken II in 2015 vrijwel volledig nageleefd, blijkt uit het onderzoek dat de Monitoring Commissie Code Banken heeft laten uitvoeren. De 34 banken die de commissie onder de loep liet nemen, leven de 31 principes bijna allemaal na. "Dit betreft de meetbare principes, die inmiddels veelal verankerd zijn in de interne governance en compliance regelingen van de bank, of hun basis hebben gevonden in bestaande wet- en regelgeving.
"Zeven jaar na de invoering van de eerste Code Banken is dat goed nieuws. Banken nemen de code serieus en rapporteren over de naleving van de principes uit de code. Vanuit dat oogpunt is het monitoren van de naleving van de code overbodig geworden. Banken houden zich er immers aan."

 

Kloof

Er is nog altijd een kloof tussen consument en bankier. De commissie: "Waar de top
van de bank naar eigen zeggen weinig specifieke kritiek hoort vanuit de samenleving, daar kijkt de consument met argusogen naar de sector."

 

Klankbordgroep

In een reactie zegt NVB-voorzitter Chris Buijink: "We wisten uit onze Vertrouwensmonitor dat het vertrouwen van consumenten in de bankensector nog laag is. Het vertrouwen in de eigen bank is iets groter. We hebben dus nog steeds het nodige te doen met elkaar in de sector. We moeten niet te snel denken dat de grote veranderingen die wel degelijk hebben plaatsgevonden in de bankensector – zoals het afleggen van de bankierseed en het versterken van de kapitaalbuffers - zich direct vertalen in meer vertrouwen. Het is goed nieuws dat de banken de principes uit de Code Banken vrijwel volledig naleven, maar we mogen ons daarmee niet rijk rekenen. Ik ben het eens met de commissie dat we in de sector verder moeten werken aan een gezonde cultuur in de sector, helder moeten communiceren over wat we doen en niet defensief om moeten gaan met kritiek uit de samenleving. Integendeel, kritiek helpt ons om de economische en maatschappelijke rol van banken goed in te vullen. De suggestie van de commissie om een soort klankbordgroep in te stellen van consumentenorganisaties en andere stakeholders van banken kan daaraan bijdragen; wij pakken dat op."

 

Reactie toevoegen

 
"Waarom zijn banken too big to fail en too big to jail?"

"Waarom zijn banken too big to fail en too big to jail?"

"Ons geld- en bankenstelsel: een verbijsterend drama over schulden, woekerwinsten, groeiende ongelijkheid en politieke onwil." Aldus de ondertitel van...

Nederlandse banken overleven stresstest

Nederlandse banken overleven stresstest

Nederlandse banken presteren goed in de jongste EU-stresstest. Van de vier genoemde banken, presteert Rabobank het minst.  Het lijkt dan ook geen toeval dat...

Andrew fastow: "banken zijn hardleers"

Andrew fastow: "banken zijn hardleers"

Als cfo van Enron volgde Andrew Fastow precies de regels maar de beginselen erachter lapte hij aan zijn laars. "Ik heb bij Enron iedere mogelijke maas in de...

"Boosheid op banken nog levensgroot"

"Boosheid op banken nog levensgroot"

"Luyendijk, Engelen en Van Houts raken aan een zenuw die nog altijd open ligt." Aldus Martin Visser van De Telegraaf, na zijn bezoek aan het theaterstuk...

Fintech verbetert dienstverlening banken

Fintech verbetert dienstverlening banken

Banken kunnen profiteren van nieuwe technologie om klanten beter te bedienen. Voor banken die deze kansen weten te benutten is een essentiële rol weggelegd...

Kamerleden: vragen over tuchtrecht banken

Kamerleden: vragen over tuchtrecht banken

"Hoe oordeelt u over de ontwikkeling dat een jaar na invoering van de bankierseed de Tuchtcommissie nog geen enkele uitspraak heeft gedaan?" Dat is een...

Kinderen willen meer transparantie banken

Kinderen willen meer transparantie banken

De Raad van Kinderen presenteerde eind vorige week haar adviezen aan de bankensector over de vraag: 'Wat kunnen banken doen om goed contact te hebben met hun klanten?'...

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

Tijdens het jaarlijkse CustomerFirst Gala is FBTO uitgeroepen tot meest klantvriendelijke verzekeraar van Nederland. SNS Bank werd branchewinnaar bij de banken....

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

De financiële weerbaarheid en buffers van banken mag in de afgelopen jaren zijn verbeterd, met het herstel van het vertrouwen in de financiële sector is...

"Maak SNS echt alternatief voor drie grote banken"

"Maak SNS echt alternatief voor drie grote banken"

De Consumentenbond ondersteunt het initiatief van Tweede-Kamerleden om SNS Bank in handen van de staat te houden. De minister van Financiën beslist binnenkort...