Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars
"Alle zeventien getoetste keurmerkhouders zijn goed door de beoordeling gekomen. Wel valt het ons op dat verzekeraars zich niet altijd voldoende in de klant verplaatsen om te bepalen welke informatie voor hem relevant is en een plek moet krijgen op de productpagina", aldus Ron van Kesteren, directeur Stichtig toetsing verzekeraars over het thema-onderzoek naar overlijdensrisicoverzekeringen.
Dat verzekeraars veel meer dan vroeger in heldere taal richting consumenten communiceren is het winstpunt, zoals blijkt uit het onderzoek. "De verzekeraars hebben dan ook volop initiatieven ontplooid om hun communicatie te verhelderen en om hun medewerkers duidelijk te laten communiceren met klanten. Een aantal verzekeraars laat bijvoorbeeld hun eigen polisvoorwaarden toetsen op begrijpelijkheid door klantpanels. Ook hebben veel verzekeraars standaardtekstsjablonen gemaakt die hun medewerkers kunnen gebruiken."
Ook in dit thema-onderzoek is gewerkt met een benchmarkscore. "In de benchmark is FBTO op de eerste plaats geëindigd. Daarna volgt Centraal Beheer. Op een gedeelde derde plaats staan Aegon en OHRA", aldus de stichting..
Tevens zijn zes grote verzekeraars getoetst voor de dashboardmodule Informatieverstrekking Verzekeraars van de AFM. Gemiddeld wordt er iets minder gepresteerd in verhouding tot het vorige onderzoek. De resultaten zijn minder dan in de vorige toetsing. Deels omdat de AFM de criteria heeft aangescherpt, deels omdat verzekeraars onvoldoende informatie verstrekken over de orv-kenmerken.
Reactie toevoegen
DAS heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 1 behaald van de Stichting toetsing verzekeraars.. Volgens directeur Ron van Kesteren heeft DAS dit onder meer te danken...
Stv reikt eerste Gouden Oor Erkenning uit
Directeur Ron van Kesteren van de Stichting toetsing verzekeraars reikte woensdag voor het eerst een Gouden Oor Erkenning uit. NV Schadeverzekering Metaal en Technische...
De Goudse heeft beste proces medische acceptatie
De Goudse heeft in het thema-onderzoek naar het proces van medische acceptatie van de stichting Toetsing Verzekeraars de maximale score van 5 punten behaald Op...
A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren
A.s.r. beëindigt per 1 januari 2018 de deelname aan het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. A.s.r. kiest voor eigen onderzoek. A.s.r. zegt ervoor te kiezen om...
Zelfregulering bij verzekeraars werkt
Verzekeraars houden zich goed aan de 68 gedragscodes, convenanten en bedrijfsregelingen die het Verbond van Verzekeraars heeft opgesteld, zo blijkt uit onderzoek...
Consumentenlabel ensupport behoudt kkv
Ensupport, een volle dochter van Nedasco, heeft opnieuw aangetoond dat het voldoet aan alle eisen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Ensupport voert het keurmerk...
Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk
Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben de klachtbehandeling op papier goed in orde. Maar in veel gevallen is er een kloof tussen hun klachtenbeleid...
Stv toetst klachtenbehandeling grote verzekeraars
De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) gaat dit jaar de klachtenbehandeling van de zes grote verzekeraars toetsen. De Stv werkt hierbij samen met de AFM in het...
Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd
De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-merken geprolongeerd. Het gaat om Centraal Beheer, Interpolis,...
Samenwerking AFM en Stichting toetsing verzekeraars
De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) en de AFM gaan voor de eerste keer samenwerken bij een onderzoek. De bedoeling is om waar mogelijk overlap te beperken tussen...