Belastingadviseurs laten steken vallen

logo consumentenbond

Misschien moeten belastingadviseurs ook maar eens aan een PE-examen. In een steekproef belastingaangifte van de Consumentenbond bracht een aantal van de adviseurs het slecht van af.

De bond: "Bij de steekproef maakte iets meer dan de helft van de 15 deelnemers een belangrijke fout in de aangifte. Opvallend is dat de 30 ingeschakelde belastingadviseurs het er niet zo heel veel beter van af brachten: slechts 53% had het bij het rechte eind. Wij vonden bij de adviseurs beginnersfouten en een stapel slordigheidsfouten."

De proefpersonen schakelden voor hun aangifte één adviseur met en één zonder keurmerk in. Adviseurs die aangesloten zijn bij het Register Belastingadviseurs handelen twee van de drie aangiften foutloos af, terwijl hun collega's zonder keurmerk met slechts 40 procent nog slechter scoren dan de consumenten zelf. In één aangifte werd bijvoorbeeld een verkeerde geboortedatum ingevuld, in een andere werd verbouwingshypotheek niet opgenomen. In één geval maakt de adviseur zelfs een fout die de consument 2.000 euro zou kosten.

De Consumentenbond verder: "Twee van de adviseurs drongen er bij de consument op aan om zijn DigiD af te staan en vroegen ook om het persoonlijke wachtwoord daarbij. Niet prettig, want hiermee kunnen zij persoonlijke gegevens van de consument inzien en wijzigen."

Het volledige onderzoek verschijnt in de Consumentengids van februari.

Reactie toevoegen

 
Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...