Belastingadviseurs laten steken vallen

logo consumentenbond

Misschien moeten belastingadviseurs ook maar eens aan een PE-examen. In een steekproef belastingaangifte van de Consumentenbond bracht een aantal van de adviseurs het slecht van af.

De bond: "Bij de steekproef maakte iets meer dan de helft van de 15 deelnemers een belangrijke fout in de aangifte. Opvallend is dat de 30 ingeschakelde belastingadviseurs het er niet zo heel veel beter van af brachten: slechts 53% had het bij het rechte eind. Wij vonden bij de adviseurs beginnersfouten en een stapel slordigheidsfouten."

De proefpersonen schakelden voor hun aangifte één adviseur met en één zonder keurmerk in. Adviseurs die aangesloten zijn bij het Register Belastingadviseurs handelen twee van de drie aangiften foutloos af, terwijl hun collega's zonder keurmerk met slechts 40 procent nog slechter scoren dan de consumenten zelf. In één aangifte werd bijvoorbeeld een verkeerde geboortedatum ingevuld, in een andere werd verbouwingshypotheek niet opgenomen. In één geval maakt de adviseur zelfs een fout die de consument 2.000 euro zou kosten.

De Consumentenbond verder: "Twee van de adviseurs drongen er bij de consument op aan om zijn DigiD af te staan en vroegen ook om het persoonlijke wachtwoord daarbij. Niet prettig, want hiermee kunnen zij persoonlijke gegevens van de consument inzien en wijzigen."

Het volledige onderzoek verschijnt in de Consumentengids van februari.

Reactie toevoegen

 
Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...