"Betrek verzekeraars bij vroegsignalering"

Geld via Pixabay 2

Het Nibud adviseert dat verzekeraars meer gaan samenwerken met organisaties die zich bezighouden met vroegsignalering en schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt dat betalingsproblemen echt ernstig zijn als mensen de schadeverzekering niet meer betalen. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: "Nu we zien dat mensen niet weten waar ze om hulp kunnen vragen, moet de hulp naar de mensen toe komen. Het is belangrijk dat meerdere partijen met een signalerende functie samen gaan werken."

Volgens het Nibud-rapport Financiële Problemen 2018 is het percentage huishoudens dat moeite met rondkomen heeft sinds 2015 gedaald van 45 naar 38 procent. Ook staan huishoudens minder vaak rood en wordt er minder geleend dan drie jaar geleden. Het aantal huishoudens met betalingsproblemen daalt echter niet. Bovendien lijkt het soort problemen te verergeren. Met name jongeren tot 35 jaar, alleenstaanden met kinderen en de hogere inkomensgroepen hebben relatief gezien het vaakst ernstige betalingsproblemen. Het is voor het eerst dat het Nibud ziet dat de hogere inkomens vaker ernstige betalingsproblemen hebben dan de andere inkomensgroepen.

Vooral om de ruim 240.000 huishoudens die op dit moment geen enkele hulp krijgen, maakt het Nibud zich zorgen. 

Het Nibud roept gemeenten op mensen met geldproblemen in een zo’n vroeg mogelijk stadium te helpen. "Belangrijk is dat het voor iedereen duidelijk wordt dat mensen professionele hulp nodig hebben zodra ze achterlopen met het betalen van de huur of de hypotheek of bijvoorbeeld dreigen afgesloten te worden van energie."

Reactie toevoegen

 
Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Ingrid de Graaf, directielid Aegon Nederland en Topvrouw van het Jaar, biedt vandaag namens een aantal samenwerkingspartners het Actieplan Financiële Zelfredzaamheid...

Nibud: kwart Nederlanders gaat niet op vakantie

Nibud: kwart Nederlanders gaat niet op vakantie

Een kwart van de Nederlanders zegt dit jaar niet met vakantie te gaan. Dit blijkt uit de Nibud Vakantiegeldenquête 2018.Van de mensen met een benedenmodaal...

Jongeren meer helpen financieel overzicht te houden

Jongeren meer helpen financieel overzicht te houden

Het Nibud roept bedrijven op meer rekening te houden met de niet digitaal vaardigen. Ook zouden jongeren meer advies moeten krijgen over hoe zij overzicht kunnen...

Mensen financieel redzaam maken

Mensen financieel redzaam maken

"Laten we niet meer financiële zelfredzaamheid als uitgangspunt nemen bij beleid, maar laten we dat als doel zien." Dat schrijft Gerjoke Wilmink, directeur-bestuurder...

Koopkracht verbetert nauwelijks

Koopkracht verbetert nauwelijks

De koopkracht voor de meeste Nederlanders gaat er in 2018 nauwelijks op vooruit, heeft het Nibud becijferd. Procentueel stijgt de koopkracht voor bijna iedereen...

De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samen met het Nibud het project 'Beter Beeld op Betalen' op. "Wij willen meer doen dan alleen een verzekeringsvangnet bieden. Wij willen ook actief...

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Een kwart van de Nederlanders met een uitvaartverzekering, heeft geen idee welk soort verzekering zij hebben. Ook weten zij niet of de verzekering de kosten van...

Nibud: loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit

Nibud: loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit

De ruimte in het budget die huishoudens in 2018 hebben voor hypotheeklasten is voor de meeste inkomens ongeveer hetzelfde als in 2017, aldus het Nibud in het adviesrapport...

Student bekend met effect studieschuld op hypotheek

Student bekend met effect studieschuld op hypotheek

Een meerderheid van 64 procent van de studenten weet dat een hypotheekverstrekker rekening houdt met de studieschuld en dat deze consequenties heeft voor de maximale...

Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Tweederde van de mensen die zich laten bijstaan door een financieel adviseur zijn tevreden over de dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud, mogelijk...