Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Witte fietsen via Pixabay

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) behandelt in Uitspraak 2018-178 was dat niet zo. De commissie: "Voor een beroep op de contra proferentem-regel is geen ruimte omdat geen sprake is van een beding dat taalkundig onduidelijk is. Bovendien moet er een reële twijfel zijn of het beding taalkundig moet worden uitgelegd zoals verzekerde dat stelt."

Tijdens de huurperiode zijn de frames van twee gehuurde fietsen gestolen. De consument heeft op 24 april 2017 een bedrag van 440 euro aan het verhuurbedrijf moeten betalen. Hij claimt dit bedrag op zijn AVP bij Centraal Beheer. 

Vervolgens ontstaat een heuse taalstrijd. De consument leest de polisvoorwaarden zo dat zowel geleende als gehuurde fietsen zijn verzekerd. Volgens de verzekeraar is schade aan een gehuurde fiets niet verzekerd en is dat goed uit de voorwaarden te halen. De commissie geeft de maatschappij gelijk: "Uit de opmaak en taalkundige betekenis van de tekst van artikel 11 volgt volgens een objectieve taalkundige uitleg van deze tekst dat schade aan zaken van anderen die een verzekerde gebruikt, leent of verzorgt niet is verzekerd. Dit geldt voor de zaken die bij het opsommingsteken daarna met naam en toenaam worden genoemd. Bij het 2e opsommingsteken is vervolgens beschreven dat schade aan zaken die een verzekerde op grond van een overeenkomst onder zich heeft niet verzekerd is."

Had de verzekerde een fiets geleend zonder overeenkomst? Dan was de schade aan de geleende fiets wel verzekerd geweest dus. 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

roelof - claimshulp 20 april 2018

In de slotzin wordt gesteld dat schade aan een geleende fiets (dus zonder contract) wel zou zijn verzekerd, terwijl in de alinea er voor gesteld wordt dat goederen van derden die verzekerde gebruikt, leent of verzorgt niet is verzekerd. In mijn idee is een contract dus niet van belang. Lenen en huren is gewoon niet verzekerd.

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...