Bijzondere zorgplicht door beroepseed

Cees de Jong (consultant)

Ontstaat door de beroepseed of - belofte een bijzondere zorgplicht? Dat vraagt jurist Cees de Jong zich af in zijn column op www.delametelkaar.nl.

De Jong, op zich voorstander van eed of belofte: "Ik maak mij wel een beetje zorgen over mogelijke civielrechtelijke implicaties. Wat bedoel ik daarmee? Dat de civiele rechter het feit dat een medewerker de eed of belofte heeft afgelegd laat meewegen in zijn oordeel. Dat daardoor ook voor verzekeraars en verzekeringstussenpersonen een bijzondere zorgplicht gaat gelden. Zo’n verhoogde zorgplicht geldt momenteel al bij beleggingsadvies. Banken kunnen daar over meepraten! De bijzondere zorgplicht houdt in dat bij het adviseren van een klant duidelijk rekening moet worden gehouden met diens gebrek aan kennis en inzicht en/of met het feit dat de klant moet worden beschermd tegen zijn eigen lichtzinnigheid. In de praktijk betekent dit dat extra aandacht moet worden geschonken aan de voorgeschreven precontractuele informatie-inwinverplichting. Ook om een andere reden is het zaak om voldoende informatie in te winnen over de financiële positie, kennis, ervaring, doelstellingen en risicobereidheid van een klant. De meeste boetes heeft de AFM namelijk opgelegd omdat dit niet naar behoren gebeurde. Of omdat de ingewonnen informatie niet goed werd vastgelegd. Of omdat het advies onvoldoende rekening hield met deze informatie."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

Hypotheekadviseur schetste te rooskleurig beeld

(Kifid-uitspraak GC 2023-0671) Gelet op de vele fouten die de adviseur heeft gemaakt, dienthij de advies- en bemiddelingskosten ad 1.894 euro volledig aan de consumenten...

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

Adviseur stuurde getekend renteaanbod niet tijdig door

(Kifid-uitspraak GC 2023-0663) De adviseur heeft nagelaten het ondertekende renteaanbod (tijdig) naar de bank te sturen, waardoor dit renteaanbod is komen te vervallen....

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

Adviseur was te optimistisch over maximale financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0659) De adviseur heeft de consumenten in het vooruitzicht gesteld dat zij een hypothecaire geldlening konden verkrijgen van 300.000 euro....

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

Adviseur was te afwachtend bij regelen opstalverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0651) Een adviseur moet ruim 2.000 stormschade aan cliënten vergoeden omdat hij te afwachtend was bij het regelen van de opstalverzekering. De...

Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen

Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0595) De Geschillencommissie beslist dat de hypotheekadviseur een bedrag van 1.797,50 euro aan de consument vergoedt. De consument heeft...

Hypotheekadviseur vroeg niet door naar woning in Spanje

Hypotheekadviseur vroeg niet door naar woning in Spanje

(Kifid-uitspraak GC 2023-0567) Een hypotheekadviseur verzuimde door te vragen toen klanten uit zichzelf vertelden dat zij een woning in Spanje hebben. De Geschillencommissie:...

Kifid: aansprakelijkheid tussenpersoon erkend door reactie BAV-verzekeraar

Kifid: aansprakelijkheid tussenpersoon erkend door reactie BAV-verzekeraar

Met haar mededelingen heeft de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar naar het oordeel van de Geschillencommissie namens de tussenpersoon aansprakelijkheid erkend...

Gebrek aan actie tussenpersoon weegt zwaarder dan gebrek aan actie consument

Gebrek aan actie tussenpersoon weegt zwaarder dan gebrek aan actie consument

(Tussenuitspraak GC 2022-0964B) De Geschillencommissie is van oordeel dat de tussenpersoon 75 procent van de schade van de consument als gevolg van de niet tijdige...

Mogelijkheid bouwdepot ten onrechte niet meegenomen in advies

Mogelijkheid bouwdepot ten onrechte niet meegenomen in advies

(Kifid-uitspraak GC 2023-0574) De consumenten klagen over het feit dat zij in 2015 geen bouwdepot hebben gekregen bij hun hypothecaire geldlening. Zij menen hierdoor...

Vriendelijkheid breekt financieel dienstverlener op

Vriendelijkheid breekt financieel dienstverlener op

(Kifid-uitspraak GC 2023-0554) De financiële dienstverlener en de consumenten hebben geen schriftelijke overeenkomst met elkaar gesloten waaruit volgt dat de...