Boete voor verzekeraar als hij woekerpolishouder niet activeert

Jeroen Dijsselbloem STAAND

Mosterd na de maaltijd? Financiën wil de AFM de bevoegdheid geven verzekeraars te beboeten als ze te weinig werk maken van activeren van woekerpolishouders. Financiën haalt hier bij de teleurstellende activeringscijfers aan per oktober 2014. De AFM heeft echter net bekend gemaakt dat de cijfers in het laatste kwartaal 2014 sterk zijn verbeterd.

Het Verbond van Verzekeraars heeft inmiddels laten weten uitbreiding van de AFM-bevoegdheden niet nodig te vinden. De verzekeraars vinden bovendien dat ook de adviseurs een verantwoordelijkheid hebben.

Minister Dijsselbloem: "Verzekeraars zijn vanaf 1 juli aanstaande wettelijk verplicht om hun klanten actief te benaderen over hun beleggingsverzekeringen. Het is de bedoeling dat zij klanten actief meer inzicht geven in hun specifieke situatie en verbetermogelijkheden. De verzekeraar moet de klant ook aanzetten om een weloverwogen keuze over zijn beleggingsverzekering te maken. Doen verzekeraars dit niet dan kan de AFM een boete of dwangsom opleggen.

"De activeringsverplichting geldt voor alle verzekeraars die klanten hebben met beleggingsverzekeringen van voor 1 januari 2013. Onder activeren wordt verstaan dat de verzekeraar er zorg voor draagt dat de klant een bewuste keuze maakt over zijn beleggingsverzekering. Een bewuste keuze kan voor een klant stopzetting, wijziging of voortzetting van de beleggingsverzekering zijn. Deze keuze moet dus ook uitdrukkelijk worden voorgelegd aan de klant.
"De AFM zal nadere regels stellen met betrekking tot de verplichting. Zo bepaalt de AFM aan welke beleggingsverzekeringen de verzekeraar prioriteit moet geven. De meest kwetsbare klanten moeten het eerst worden geactiveerd. Dat zijn allereerst polissen waarin naar verwachting geen opbouw plaatsvindt en vervolgens hypotheekgebonden en pensioengebonden beleggingsverzekeringen. Verder worden bijvoorbeeld de vereiste inspanningen van de verzekeraar opgenomen in nadere regels.
"Met het versturen van het ontwerpbesluit dat verplicht tot het activeren van klanten met een beleggingsverzekering aan de Tweede en Eerste Kamer gaat de wettelijke voorgeschreven voorhangprocedure van vier weken in. Tijdens deze periode kunnen ook via openbare consultatie reacties worden gegeven (www.internetconsultatie.nl/beleggingsverzekeringen). Na afloop van de voorhangperiode en de consultatie zal het ontwerpbesluit aan de Raad van State worden voorgelegd voor advies en vervolgens worden vastgesteld. Het streven is om het besluit op 1 juli 2015 in werking te laten treden."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 9 maart 2015

Het Verbond van Verzekeraars heeft ook al gereageerd (zie bij InFinance). Ze is het niet eens met de strenge controle. Laatste zin van dit artikel: "De voorgestelde maatregel laat bovendien de adviseur buiten beschouwing, terwijl deze eveneens verantwoordelijkheid draagt voor het ondersteunen van consumenten met een beleggingsverzekering.”

Roelof Radstaake - 9 maart 2015

@jeffrey. Het gaat erom dat je de client wijst op het feit dat hij een woekerpolis heeft en wat hij eraan kan doen. Of de klant het daarna doet is niet meer de verantwoordelijkheid van de adviseur. En als de adviseur dat doet, de klant doet niets en er ontstaat later schade, dan kan de klant in elk geval de adviseur niet meer aansprakelijk te stellen.

Roelof Radstaake - 9 maart 2015

Een duidelijker signaal kan er zo langzaamaan niet gegeven worden. Dames en heren adviseurs, let op je tellen en zorg duidelijk invulling te geven aan de zorgplicht inzake de woekerpolissen. Klanten zullen ook hun pijlen op het intermediair gaan richten in hun zoektocht naar compensatie! Doet de adviseur dit niet, dan schendt hij of zij de zorgplicht en is aansprakelijk voor de gevolgen. Hieraan is vorig jaar tijdens de presentaties van de CFD in samenwerking met Claimexperts ook al duidelijk gemaakt dat adviseurs niet vrijuit gaan. Iedereen heeft destijds gouden bergen beloofd. En let op: bij aangekochte portefeuilles gaat de zorgplicht over op de kopende adviseur! dus ook dan is er geen vrijwaring.

Jeffrey Leichel - 9 maart 2015

@Roelof, Mooi dat je claimexperts zo promoot, maar er wordt met geen woord gerept over schade claimen in de consultatie. De volledige focus ligt op verbeteren, het alsnog (proberen te) halen van het doelkapitaal. Het echte gevaar is volgens mij dat verzekeraars de hen opgelegde verplichtingen één op één zullen verleggen naar het intermediair. En dan mag jij mij vertellen wie de boete moet betalen als de verzekeraar vervolgens geen dossier kan opleveren omdat het intermediair dat niet heeft gedaan........

Albert van der Poll - 9 maart 2015

Beste Roelof, Als ik verplicht wordt tot gratis hersteladviezen aan relaties waar ik uit goeiigheid een polis van heb ingeschreven met 12 euro provisie per jaar omdat de oude intermediair failliet is lever ik morgen de hele rotzooi in. Geen enkel adviesbureau kan vele klanten tienduizenden euro's compenseren dus het enige wat er gebeurt is dat de paar overgebleven kantoren die nog iets van levenpolissen en fiscaliteit weten dan ook over de kling worden gejaagd. Dat bijna alle adviseurs grotendeels onbetaald de ondankbare taak van het hersteladvies voor hun klanten oppakken is al een heel mooi resultaat, voor de ontvangen schamele provisiebeloning gaan zij dan veel bijkomende ondergewaardeerde werkzaamheden doen. Hiervoor worden zij echter niet hartelijk bedankt maar nog weer wantrouwend tegemoet getreden. Het is een keer mooi geweest met de moddersmijterij, en het vingertjeswijzen op verplichtingen.

Roelof Radstaake - 9 maart 2015

@Albert. Ik begrijp je gevoelens helemaal, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat juridisch goed geschraagde claimclubs en/of andersoortige stichtingen geen enkel medelijden zullen tonen als het zover komt. Ik ben het ook met je eens dat gekochte portefeuilles op deze manier een gigantisch lijk kunnen blijken die zomaar uit de kast komen rollen. Maar de voortekenen dat het intermediair mede verantwoordelijk kan worden gehouden en de strategie die het Verbond hierin voert om de verantwoordelijkheid af te wentelen zijn er wel degelijk, hoe vervelend dit ook is. Bij diverse claimclubs kan je tools krijgen om het hersteladvies te geven. Neem anders eens overleg op met claimexperts.nl en vraag hen hoe eenvoudig je het de klant kan vertellen. Als je dat doet, dan heb je een hersteladvies gegeven en kan je niet meer aansprakelijk worden gehouden. Het herstellen zelf hoeft uiteraard niet kosteloos. Daar mag je gewoon voor rekenen. Maar nietsdoen is geen optie meer.

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Achmea heeft klanten met een woekerpolis onvoldoende geïnformeerd over en gewaarschuwd voor het hefboom- en inteereffect en zal de geleden schade moeten compenseren....

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele...

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan wettelijke activeringsplicht woekerpolissen

Alle verzekeraars voldoen aan de wettelijke activeringsplicht voor klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering, aldus de AFM. Eind...

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid stelt ASR in het gelijk in een 'woekerpoliszaak', zo blijkt uit een uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid. De uitspraak heeft consequenties voor...

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering, die in juni 2007 op verzoek van de consument is beëindigd, opnieuw berekenen. De verzekeraar mag...

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

Zowel Vivat als Woekerpolis.nl claimen winst in woekerpoliszaak

De rechtbank Alkmaar heeft uitspraak gedaan in een collectieve procedure van de de Vereniging Woekerpolis.nl en twee klanten tegen SRLEV, onderdeel van Vivat. Beide...

Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt behandeling woekerpolisklachten aan

Kifid houdt de behandeling van de ruim 500 klachten over beleggingsverzekeringen "nog enige tijd aan. Dit in het belang van een zorgvuldige klachtafhandeling....

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...