Cfd: Aegon zet intermediair schaamteloos buitenspel

Edwin Herdink (medium shot 2013)

Volgens de Commissie CFD zet Aegon het intermediair schaamteloos buitenspel. Dit omdat alle producten van Aegon online zijn in te zien via 'Mijn Aegon'. 

CFD: "Intermediaire relaties zijn afgelopen december door Aegon per brief persoonlijk benaderd om zich te registreren voor ‘Mijn Aegon’ en daarmee inzicht te verkrijgen in hun financiële producten. Dit is op zich een logische en goede ontwikkeling, die aansluit bij een verdergaande digitale wereld. Maar in ‘Mijn Aegon’ is het intermediair zo goed als onzichtbaar.

Volgens de Commissie staat bij intermediairs die met Aegon samenwerken de telefoon inmiddels roodgloeiend. "Klanten vragen zich af of het kantoor nog wel bestaat, want het is alsof ze alles nu zelf moeten doen. Voor vragen moeten klanten zich wenden tot telefoonnummers van Aegon. Klanten zijn daardoor verward en ontevreden. Alsof ze zijn uitgehuwelijkt door hun intermediair. CFD voorzitter Edwin Herdink: ‘’Bij het inrichten van een digitale omgeving gaat men als bedrijf niet over één nacht ijs. Over layout, inrichting en inhoud wordt uitvoerig nagedacht en geëvalueerd alvorens men live gaat. Het verwondert en verbaast mij dan ook zeer dat Aegon bij de opzet van ‘Mijn Aegon’ de intermediairgegevens en uitstraling zo’n beetje compleet heeft overgeslagen."
Volgens Herdink kiest Aegon er bewust voor om het intermediair links te laten liggen. "Het meest duidelijk komt dit naar voren in de begeleidende klantbrief over het fiscaal jaaroverzicht 2015. Als klant wordt men rechtstreeks doorverwezen naar ‘Mijn Aegon’. Naam en contactgegevens van het intermediair ontbreken volledig. Dit is een intermediaire maatschappij onwaardig.Met de huidige inrichting van ‘Mijn Aegon’ zaait Aegon veel onrust onder klanten en intermediairs. Indien Aegon het predikaat intermediaire verzekeraar serieus neemt, dan krijgen ze voor de huidige inrichting van ‘Mijn Aegon’ een dikke onvoldoende."

Herdink zegt nieuwsgierig te zijn naar de mening van collega-organisaties over deze nieuwe dienst van Aegon. "Als er bij hun achterban dezelfde ervaringen zijn, dan moeten we samen met Aegon om tafel om te bespreken wat we kunnen verbeteren. CFD neemt daartoe graag het initiatief."

Reactie toevoegen

 

Reacties

René Vos - 13 januari 2016

Ik ben ook wel voor een boycot van Aegon produkten. Eens kijken hoe snel de bonus van de directie wordt verminderd en ze weer terugkeren naar hun belangrijkste verkoopkanaal..... Ik heb tegen de meeste van mijn klanten gezegd dat de brief van Aegon berust op een misverstand. Werkt prima! Er zijn wel veel verzekeraars en geldverstrekkers tegenwoordig met dat soort misverstanden. Florius voorop! Ik vind dat ik ( in het kader van mijn zorgplicht) op de hoogte gehouden moet worden door b.v. een geldverstrekker als de rentetermijn vervalt en er nieuwe voorstellen worden gedaan. AFM vindt dat ook (alleen telefonisch he, ze gaan er zich schriftelijk niet aan branden) maar zegt er niets aan te kunnen doen. Da's toch raar?

Carel Henny - 11 januari 2016

Dat was te verwachten van de uitvinders van de woekerpolis (spaarbeleg, winstverdriedubbelaar en nog zo wat van die dubieuze produkten, weet u nog?). "Eerlijk over dit...." "Eerlijk over dat ...."; ik heb in mijn ruim 40 jaar ervaring nog nooit iets eerlijks van deze club waargenomen. In de vorige eeuw werkte een boycot Tegen Nationale Nederlanden ook zeer probaat. Waarom zou dat nu niet lukken? En bij hardnekkige persist zijdens Aegon schadeverzekeringen gaan oversluiten naar maatschappijen die de onafhankelijke adviseur wel goedgezind zijn (ja, die zijn er nog!!).

Franca Snoeijs - 11 januari 2016

Het verhaal verbaast mij niets van Aegon, intermediairs zijn ook veel te kritisch en lastig. Dat geldt ook voor sommige banken, hypotheekverstrekkers en het einde is nog niet in zicht. En dat allemaal onder het motto 'efficiency'. Van klantvriendelijkheid hebben de meeste verzekeraars en banken nog nooit gehoord, hun aandacht is nog steeds gericht op kostenbesparing en automatisering. Dat intermediairs hen werk uit handen kan nemen en voor veel grotere loyaliteit kunnen zorgen dan zij ooit zelf kunnen schijnt bij veel partijen nog niet zijn doorgedrongen. Zoals de heer Henny al terecht opmerkte: werk meer samen met de maatschappijen die uitsluitend via intermediairs werken. De klant zal daar zeker mee instemmen.

Samenvoeging a.s.r. en Aegon naar verwachting uiterlijk in 2026 afgerond

Samenvoeging a.s.r. en Aegon naar verwachting uiterlijk in 2026 afgerond

ASR Nederland N.V. (a.s.r.) voldoet aan alle voorwaarden die gesteld zijn aan de transactie voor de samenvoeging van activiteiten van a.s.r. en Aegon Nederland....

Aegon laat bij annuleringsdekking lijst ernstige ziekten los

Aegon laat bij annuleringsdekking lijst ernstige ziekten los

Aegon heeft bij de annuleringsdekking de eerder dit jaar in Radar bekritiseerde lijst ernstige ziekten losgelaten. Op de website van Aegon.nl is te lezen: “*In...

Aegon verhuist juridische zetel naar Bermuda

Aegon verhuist juridische zetel naar Bermuda

Aegon verhuist haar juridische zetel naar Bermuda. Het hoofdkantoor van Aegon blijft wel in Nederland gevestigd, waar het bedrijf ook belasting blijft betalen. In...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessie van HDN en Aegon

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Groeiende interesse in alternatieve woonvormen door woningkrapte

Groeiende interesse in alternatieve woonvormen door woningkrapte

Door het groeiende tekort aan betaalbare, passende woningen, winnen alternatieve woonvormen meer terrein. Dat blijkt uit onderzoek van Aegon over de gevolgen van...

Aegon: boosheid over woningmarkt neemt toe

Aegon: boosheid over woningmarkt neemt toe

Vooral jongeren (18-25 jaar) ervaren de meeste emotionele impact van de huidige woningmarkt; meer dan de helft van de jongeren ervaart boosheid, frustratie, verdriet...

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

ACM geeft toestemming voor overname Aegon door ASR

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven door de overname van Aegon Nederland door ASR Nederland (a.s.r.). Volgens de toezichthouder blijft...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...