CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

Edwin Herdink (portret 2013)

Uit onderzoek van CFD en Stichting Odin blijkt dat het intermediair te veel betaalt voor aansluiting bij Kifid. "Uitgaande van het principe 'de vervuiler betaalt is de nota van het intermediair ruim 40 procent te hoog", zegt Odin-voorzitter Jeffrey Leichel. Ook de bureaukosten van Kifid zijn relatief hoog. CFD en Odin pleiten voor een sobere en kostenbewuste houding en "een eerlijker verdeling van de kosten over de donoren".

Uit het onderzoek naar de Kifid-begrotingen sinds 2008 blijkt dat consumenten 3,3, verzekeraars 33,1, banken 35,8 en intermediairs 27,8 procent van alle inkomsten voor hun rekening nemen. De laatste twee jaar is de bijdrage van het intermediair gestegen (van 22,5 naar 27,8 procent), terwijl de bijdrage van verzekeraars met hetzelfde percentage is gedaald. Uit een analyse van de laatste 200 gepubliceerde Kifid-uitspraken blijkt dat banken 38 procent van de klachten veroorzaken, verzekeraars 46 procent en zelfstandige intermediairs 16 procent. Onder de laatste groep vallen ook de klachten over vermogensbeheerders (4 procent). "Uitgaande van het principe de vervuiler betaalt' is de nota van het intermediair ruim 40 procent te hoog. In ieder geval betaalt het intermediair in verhouding veel meer dan banken en verzekeraars. Dat voelt niet goed", zegt Leichel.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat het Kifid-personeel ten opzichte van rechtbankpersoneel duurder is. De gemiddelde loonsom van alle rechtbanken, rechthoven en aanverwante entiteiten bedroeg 80.500 euro per fte (2012). Bij het Kifid was dit 91.250 euro per fte (2014). Daarbovenop komt nog 1,4 miljoen euro voor kosten van extern personeel en commissiekosten. Ook de kosten voor huisvesting zijn hoger dan gemiddeld. Volgens de NFC-index waren de gemiddelde kosten voor huisvesting 4.451 euro per fte (2012). Het Kifid noteerde in 2014 huisvestingskosten van 12.224 euro per fte.

 

Oproep aan politiek
CFD en Odin zijn naar eigen zeggen geschrokken van de resultaten. "Bij een laagdrempelig klachteninstituut verwacht je een sobere en kostenbewuste houding, met een volledige focus op de dienstbaarheid aan consumenten en een eerlijke verdeling van kosten over de sector. Passend beleid noemen we dat tegenwoordig. Dat lijkt allemaal nog heel ver weg", aldus CFD-voorzitter Edwin Herdink.

CFD en Odin roepen de leden van de vaste commissie voor Financiën op om meer aandacht aan het Kifid te besteden. "Kifid moet de kosten kritisch tegen het licht houden, moet de kosten eerlijker verdelen over zijn donoren en zou de voorgenomen noodzakelijke kwaliteitsslag budgetneutraal moeten uitvoeren. In 2014 waren de kosten van Kifid ruim 82 procent hoger dan in 2008. Het aantal klachten is in diezelfde periode met slechts 10 procent gestegen en er is een verontrustend laag vertrouwen in het instituut. Dat kan niet zo doorgaan."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost van Nieuwenhuijze - 8 februari 2016

Misschien is het ook een idee om de klager "griffiekosten" te laten betalen, net als bij de rechtbank alsmede te veroordelen in de kosten als deze in het ongelijk wordt gesteld.

Eric Rooderkerk - 5 februari 2016

Prima onderzoek maar met verbijsterende resultaten!

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

CFD: klein is het nieuwe groot

CFD: klein is het nieuwe groot

"Klein is het nieuwe groot", zo luidt de kerstboodschap van CFD dit jaar. Hiermee geeft CFD aan dat zij ook in 2022 zich hard maken voor kleine gespecialiseerde...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

CFD: "Persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg uit markt gedrukt"

"Gaat u akkoord", aldus CFD in een open brief aan de Tweede Kamer, "met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota...

CFD lanceert Huizenlinks.nl

CFD lanceert Huizenlinks.nl

Met Huizenlinks.nl kan de adviseur zich positief onderscheiden door klanten te helpen met het verkopen of met het vinden van een woning. Aldus CFD bij de lancering...

CFD lanceert BORG Certificaat Service

CFD lanceert BORG Certificaat Service

Het Business Benefits Pakket van CFD is uitgebreid met de 'CFD BORG Service'. Hiermee kunnen adviseurs hun zakelijke klanten excellent ondersteunen bij het verkrijgen...