CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

Edwin Herdink (portret 2013)

Uit onderzoek van CFD en Stichting Odin blijkt dat het intermediair te veel betaalt voor aansluiting bij Kifid. "Uitgaande van het principe 'de vervuiler betaalt is de nota van het intermediair ruim 40 procent te hoog", zegt Odin-voorzitter Jeffrey Leichel. Ook de bureaukosten van Kifid zijn relatief hoog. CFD en Odin pleiten voor een sobere en kostenbewuste houding en "een eerlijker verdeling van de kosten over de donoren".

Uit het onderzoek naar de Kifid-begrotingen sinds 2008 blijkt dat consumenten 3,3, verzekeraars 33,1, banken 35,8 en intermediairs 27,8 procent van alle inkomsten voor hun rekening nemen. De laatste twee jaar is de bijdrage van het intermediair gestegen (van 22,5 naar 27,8 procent), terwijl de bijdrage van verzekeraars met hetzelfde percentage is gedaald. Uit een analyse van de laatste 200 gepubliceerde Kifid-uitspraken blijkt dat banken 38 procent van de klachten veroorzaken, verzekeraars 46 procent en zelfstandige intermediairs 16 procent. Onder de laatste groep vallen ook de klachten over vermogensbeheerders (4 procent). "Uitgaande van het principe de vervuiler betaalt' is de nota van het intermediair ruim 40 procent te hoog. In ieder geval betaalt het intermediair in verhouding veel meer dan banken en verzekeraars. Dat voelt niet goed", zegt Leichel.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat het Kifid-personeel ten opzichte van rechtbankpersoneel duurder is. De gemiddelde loonsom van alle rechtbanken, rechthoven en aanverwante entiteiten bedroeg 80.500 euro per fte (2012). Bij het Kifid was dit 91.250 euro per fte (2014). Daarbovenop komt nog 1,4 miljoen euro voor kosten van extern personeel en commissiekosten. Ook de kosten voor huisvesting zijn hoger dan gemiddeld. Volgens de NFC-index waren de gemiddelde kosten voor huisvesting 4.451 euro per fte (2012). Het Kifid noteerde in 2014 huisvestingskosten van 12.224 euro per fte.

 

Oproep aan politiek
CFD en Odin zijn naar eigen zeggen geschrokken van de resultaten. "Bij een laagdrempelig klachteninstituut verwacht je een sobere en kostenbewuste houding, met een volledige focus op de dienstbaarheid aan consumenten en een eerlijke verdeling van kosten over de sector. Passend beleid noemen we dat tegenwoordig. Dat lijkt allemaal nog heel ver weg", aldus CFD-voorzitter Edwin Herdink.

CFD en Odin roepen de leden van de vaste commissie voor Financiën op om meer aandacht aan het Kifid te besteden. "Kifid moet de kosten kritisch tegen het licht houden, moet de kosten eerlijker verdelen over zijn donoren en zou de voorgenomen noodzakelijke kwaliteitsslag budgetneutraal moeten uitvoeren. In 2014 waren de kosten van Kifid ruim 82 procent hoger dan in 2008. Het aantal klachten is in diezelfde periode met slechts 10 procent gestegen en er is een verontrustend laag vertrouwen in het instituut. Dat kan niet zo doorgaan."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost van Nieuwenhuijze - 8 februari 2016

Misschien is het ook een idee om de klager "griffiekosten" te laten betalen, net als bij de rechtbank alsmede te veroordelen in de kosten als deze in het ongelijk wordt gesteld.

Eric Rooderkerk - 5 februari 2016

Prima onderzoek maar met verbijsterende resultaten!

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD vindt het onverteerbaar dat andere partijen dan financieel adviseurs mogelijk niet aan de provisietransparantie eisen hoeven voldoen. “Dat past echt niet...

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport! Vvp vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Edwin Herdink , voorzitter CFD. Wie...

Wim Koster in nieuwsbrief CFD: "Nooit incasso uit handen geven"

Wim Koster in nieuwsbrief CFD: "Nooit incasso uit handen geven"

In de nieuwe CFD-nieuwsbrief een lezenswaardig interview met de gepensioneerde maar nog steeds uitgesproken financieel adviseur Wim Koster (oprichter Koster Verzekeringen...

CFD dient Corona Crisis Code in bij Financiën

CFD dient Corona Crisis Code in bij Financiën

CFD heeft een Corona Crisis Code aangeboden aan het ministerie van Financiën. CFD: "Er is momenteel terecht volop aandacht voor het bestrijden van het Corona...

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Adfiz meldt in gesprek te zijn met het Verbond over de vraag of in verband met de coronacrisis de premiebetaling tijdelijk opgeschort kan worden zonder de dekking...

CFD pleit voor garantieregeling verzekeringen

CFD pleit voor garantieregeling verzekeringen

CFD wil dat het kabinet samen met het Verbond van Verzekeraars een garantieregeling opzet voor alle verzekerden die financieel getroffen worden door de huidige overheidsmaatregelen...

CFD wil verlenging PE-termijn

CFD wil verlenging PE-termijn

CFD verzoekt Financiën om verlenging van de PE-examentermijn voor die adviseurs die voor 01-04-2020 een examen hadden gepland. Indien dit niet uitvoerbaar is,...

CFD prolongeert WOZ-bezwaarloket

CFD prolongeert WOZ-bezwaarloket

Per 1 februari prolongeert CFD het WOZ-bezwaarloket. CFD: "Dit loket stelt uw klanten in staat om op zeer eenvoudige wijze een professioneel WOZ-bezwaarschrift in...

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

De zoveelste bom onder het gelijke speelveld. Dat is volgens CFD het kabinetsplan de kennis- en ervaringstoets bij een hypotheekverhoging af te schaffen. CFD-voorzitter...

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt...