Christian Dijkhof likes & unlikes
Actieve provisietransparantie moet zeer omzichtig worden benaderd. Dat stelt OvFD-voorzitter Christian Dijkhof in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.
Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Klanten herkennen steeds meer de absolute meerwaarde van een (persoonlijk) adviseur. Ze kiezen er vaker en bewuster voor. Het feit dat onafhankelijk advies wordt gewaardeerd, biedt prachtige perspectieven voor de toekomst. Nog mooier zou het zijn als de politiek nu ook werk maakt van een wettelijk kader voor de titel 'onafhankelijk', om te voorkomen dat we er allemaal onze eigen invulling aan geven. Een wettelijke definitie zou zo een waarborg vormen voor herkenbaarheid en waardering nu én in de toekomst."
Wat kan er beter in de financiële sector?
"De discussie over actieve provisietransparantie glijdt af naar bedenkelijke populistische vormen. Kreten als 'niemand kan tegen transparantie zijn', zijn gemakkelijk scorende one-liners maar dienen het échte klantbelang niet. Beloningstransparantie leidt tot individuele beloningsafwegingen. Wat betaal ik en wat krijg ik ervoor terug? Een dergelijke individuele afweging slaat een bres in het fundament van (schade)verzekeringen: 'draagt elkanders lasten'. En omdat er altijd meer klanten zijn zonder schade dan met, gaat deze individueel gerichte maatschappij ook hier voor zichzelf kiezen. 'Ik heb nooit schade en wil niet betalen voor schade(afhandeling) van anderen.' Met als gevolg afbrokkelende solidariteit en het individu dat moet opboksen tegen de grote en machtige verzekeraars. En dat terwijl het juist die solidariteit, gelijkheid en countervailing power is die de huidige verzekeringsmarkt zo stabiel en gewaardeerd maakt.
"Verder kijken dan je neus lang is, maakt dat actieve provisietransparantie zeer omzichtig moet worden benaderd. Niemand is tegen transparantie. Tenzij het een doel op zich lijkt te worden, zonder evenwichtige afweging van de consequenties en voordelen. Voor wie doen we het nu eigenlijk?"
Reactie toevoegen
Meer over
"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt...
"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid." Dat stelt Paul Robbe (directeur...
Jeroen Oversteegen likes & unlikes
"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat...
Tim Schoonbergen likes & unlikes
"Veel verzekeringsvormen hebben heel wat meer maatschappelijke relevantie dan allerlei 'hippe' producten/diensten van nog hippere bedrijven met astronomische winstmarges",...
Ivo Valkenburg likes & unlikes
"Het is de hoogste tijd voor herziening van alle vastgelopen elementen in het financiële systeem." Aldus verbinder en auteur Ivo Valkenburg ('Spirit in Finance')...
"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de...
"De traditionele levenmarkt ontwikkelt zich onvoldoende, met alle gevolgen van dien." Aldus Ron Bavelaar, directievoorzitter Yarden, in de rubriek Like & Unlike...
Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes
“Deze tijd vraagt om meer variatie en maatwerk in woonfinanciering. Dat is mogelijk, maar het gaat niet vanzelf”, stelt Arjen Gielen, directeur van NHG,...
"Er zou meer scheiding moeten komen tussen het aanbieden van hypotheken en het adviseren van hypotheken." Dat stelt commercieel directeur Menno Luiten van MUNT Hypotheken...
Jeanette Hadderingh likes & unlikes
"Marktwerking is goed, maar het moet wel in balans blijven met de maatschappij waarin we leven." Aldus Jeanette Hadderingh, directeur NIBE-SVV, in de rubriek Like...