"communicatie van belang om pensioenvertrouwen op peil te houden"

Eric Landwaart (GfK)

Ondanks het geroemde Nederlandse pensioensysteem, is Nederland een middenmoter als het gaat om het percentage mensen (16 procent) dat vertrouwen heeft in voldoende middelen na pensionering. Aldus GfK-onderzoek.

Eric Landwaart van GfK: "Opvallend genoeg zijn de Verenigde Staten, waarin de meeste mensen door middel van beleggen in hun eigen pensioen moeten voorzien, inzake het vertrouwen met 22 procent koploper. Daar staat tegenover dat een derde van mening is dat ze na hun pensioen onvoldoende geld hebben. De spreiding van vertrouwen is veel groter dan in Nederland, wat wel past bij het meer individuele systeem in de VS. (...) Het vertrouwen in voldoende middelen voor later is in Nederland redelijk op orde wanneer we het vergelijken met het buitenland. Toch is een kwart er niet van overtuigd. Gezien de ontwikkelingen naar een meer individueel systeem, is een verdere spreiding van mensen met vertrouwen en zonder vertrouwen te verwachten. Goede communicatie en het wijzen op benodigde individuele aanvullingen, zullen de komende jaren van essentieel belang zijn om het overall vertrouwen in het systeem overeind te houden."

In het onderzoek, onder 23.000 mensen in negentien landen, is respondenten gevraagd hoe sterk men het eens of oneens is met de stelling: 'Ik heb er vertrouwen in dat ik genoeg geld te besteden heb na mijn pensioen'. Kijkend naar de verschillende leeftijdsgroepen, maken de mensen in de leeftijd tussen de 50 en 59 jaar, zich het meeste zorgen. 31 procent van hen is het oneens met de stelling dat ze genoeg geld hebben na hun pensioen. Voor hen is het pensioen nabij, zij hebben relatief goed beeld bij hun verwachte inkomsten, en maken zich zorgen. Onder de jongeren (15-29 jaar) denkt ruim 20 procent  niet genoeg geld te hebben na hun pensioen. Gezien de recente pensioenontwikkelingen zit er voor hen waarschijnlijk minder in het vat, maar ze maken zich toch minder zorgen. Dat zegt meer over het pensioenbewustzijn bij deze groep, aldus GfK.

Reactie toevoegen

 
Nederlanders vallen massaal voor cryptobeleggen

Nederlanders vallen massaal voor cryptobeleggen

Cryptobeleggers hebben over het algemeen gemeen veel geld verdiend, zo blijkt uit onderzoek van GfK onder meer dan 50.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Slechts...

Gfk voorspelt forse toename rijgedragpolissen

Gfk voorspelt forse toename rijgedragpolissen

GfK verwacht een zeer sterke groei in ‘rijgedragpolissen’ binnen de markt voor autoverzekeringen.  Bij een rijgedragverzekering worden via een app...

Switchen naar andere autopolis kost weinig moeite

Switchen naar andere autopolis kost weinig moeite

Overstappen naar een andere autoverzekeraar is gemakkelijk. Dat vindt een meerderheid van de consumenten met een autoverzekering, zo blijkt uit onderzoek van GfK...

Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Slechts 12 procent van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens over o.a. hun gezondheid, financiën en energieverbruik te delen in ruil voor een beloning...

Monuta beste uitvaartverzekeraar volgens intermediair

Monuta beste uitvaartverzekeraar volgens intermediair

Intermediairs vinden Montua opnieuw de beste uitvaartverzekeraar, zo blijkt uit onderzoek van GfK. GfK voerde in november 2016 een enquête uit onder intermediairs...

Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

“De combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe commerciële partijen zal het traditionele traject van de totstandkoming van een verzekering...

Liever nu genieten dan sparen voor later

Liever nu genieten dan sparen voor later

Ruim één op de drie Nederlanders geniet liever vandaag en maakt zich later wel zorgen over sparen. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 respondenten,...

Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Van de consumenten die een oriënterend gesprek voeren met een financieel dienstverlener geeft, afhankelijk van het type product, 22 tot 47 procent aan na dit...

Klant wil van adviseur duidelijke tarieven

Klant wil van adviseur duidelijke tarieven

De advieskantoor dat lang onduidelijk blijft over de adviestarieven wordt door de klant als niet transparant en onbetrouwbaar gezien, aldus onderzoek van GfK in...

"hypotheekadviseurs laten klant links liggen"

"hypotheekadviseurs laten klant links liggen"

Bijna twee derde van de consumenten die een hypotheek hebben gesloten via een onafhankelijk adviseur, is het afgelopen jaar niet actief benaderd, aldus een nieuwsbrief...