Concrete suggestie voor verbetering provisieverbod

VVP maakte vorige maand met een aantal verzekeraars een tussentijdse balans op van het provisieverbod. Focus was: welke verbeteringen zijn nodig ten aanzien van klant én sector. Op vvponline ontstond een levendige discussie. Adviseur Albert van der Poll van Van der Poll Financiële Diensten stuurde de redactie van VVP een concrete suggestie.

Van der Poll: "Ik ervaar dat de initiële advieskosten als (te) hoog worden ervaren en vaak ook door de consument worden gerelateerd aan de prijs van het product. Het advies wordt nog niet als een op zichzelf staand 'product' ervaren. Een advies van een paar honderd euro wordt dan gerelateerd aan een premie van 10 euro per maand en is dan dus duur. Wat mij betreft zou de betaling over een langere periode gespreid kunnen worden, van bijvoorbeeld vijf jaar. Dat hadden we vroeger met de retourprovisie toch eigenlijk ook, en daar piepte niemand over. Mijn hypotheekadvies van 2.000 euro kan nu in 24 termijnen betaald wat toch een flink maandbedrag is, terwijl je op je klompjes aanvoelt dat steeds meer mensen de kosten niet meer kunnen mee financieren. Is dat vijf jaar dan is het veel draaglijker in de maand. Het moet natuurlijk allemaal wel kunnen qua cashflow en zo, en je krijgt een debiteurenrisico. Maar een uitvaartadvies- en bemiddeling kost dan bijvoorbeeld 250 euro verdeeld over vijf jaar is zo’n 4 euro per maand."

Van der Poll is van mening dat de beste oplossing zou zijn dat die kosten die de adviseur met de klant is overeengekomen als een tijdelijke opslag op de premie zou kunnen worden betaald. "Ik verwacht dat dat een brug te ver is. Betaling via verzekeraars zal politiek tot ondraaglijke jeuk leiden. Maar een rentevrije spreiding van advieskosten zou wel kunnen."

Volgens Van der Poll is ook een transparante opslag over de looptijd mogelijk, ook al leidt dit tot dezelfde problematiek. "Gaat de verzekeraar incasseren dan heb je denk ik een politiek probleem. Mijn bezwaar hiertegen is ook dat het dan wel erg lang gaat duren voor je de advieskosten terug hebt verdiend. Productlooptijden van 20-30 jaar waarbij de advieskosten gespreid worden betaald? De meeste werkzaamheden zitten aan het begin. Moet ik dan die kosten over dertig jaar ontvangen? De meeste producten lopen niet tot het eind, dan krijg je dus telkens steeds je advieskosten niet volledig betaald."

Iets anders wat moet worden opgelost is het advies-zonder-product, aldus Van der Poll. "Alle oplossingen die nu worden aangedragen - vooral vanuit verzekeraars - gaan er toch wel vanuit dat er een product tot stand komt, waardoor er een verzekeraar in beeld is die eventueel de incasso kan gaan doen inclusief beloning intermediair. Ik heb dit jaar al twee hypotheken waarbij ik het gehele hindernisparcours al had afgelegd en op de laatste hindernis struikel bij een geldverstrekker, na uitbrengen van een offerte. Dan heb ik 75-90 procent van de werkzaamheden verricht en in dit soort complexe zaken meer dan gemiddeld uren besteed. Hoe gaan we dan met de betaling van de advieskosten om? Er kan geen opslag op rente/premie worden gerekend. De consument ervaart het als ik heb niet gekregen waar ik om vroeg… en betaalt ook niet van harte."

Van der Poll hoopt dat er meer suggesties binnenkomen zodat er een positieve vruchtbare oplossingsgerichte sfeer ontstaat. "Het lijkt wel of we momenteel allemaal in een lichte depressie zitten."

Reacties en suggesties zijn welkom, eventueel ook naar vvp@nijgh.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Otto Broertjes - 15 september 2014

Gewoon terug naar een vaste % (voor alle maatschappijen en intermediair) doorlopende provisie die geen perverse prikkel heeft. Zijn we gelijk van die adviseurs af die nog steeds langs de deur gaan om verzekeringen te verkopen.

Kees Bergman - 15 september 2014

@albert. Beste Albert, waarschijnlijk liggen de gedachten, die ambtenaren over adviseurs hebben.in dezelfde algemeenheden als die adviseurs over ambtenaren hebben. De enige manier om dit op te lossen voor de ambtenaren is om naar buiten toe te laten zien en te laten blijken, dat dit niet waar is. Dit geldt dus ook voor adviseurs

Otto Broertjes - 15 september 2014

Gewoon terug naar een vaste % (voor alle maatschappijen en intermediair) doorlopende provisie die geen perverse prikkel heeft. Zijn we gelijk van die adviseurs af die nog steeds langs de deur gaan om verzekeringen te verkopen.

Albert van der Poll - 15 september 2014

@ Kees, sorry ik doe weer twee dingen tegelijk, er is een stukje weggevallen: ik heb de indruk dat vrijwel alle ambtenaren via hun werkgever in een fijn collectief contract bij Centraal Beheer etc. zitten, en zelf geen enkele praktische ervaring hebben met een eigen echte adviseur, positief dan wel negatief, ja zelfs nog nooit zo'n kantoor van binnen hebben gezien. Als je al die wetgeving ziet, krijg je dan de indruk dat die is bedoeld voor een groep kleine ambachtelijke bedrijven die gemiddeld onder de 5 personeelsleden zitten, en allemaal vooral lokaal actief zijn? Nog afgezien van de eenpittertjes met kantoor aan huis. Het lijkt wel of men uitgaat van het bestrijden van een criminele organisatie! Wanneer je mensen bij voortduring met een uiterst groot wantrouwen tegemoet treedt, en met restricties, insinuaties, en boetes de boel in de hand probeert te houden ben je gewoon een slechte bovenmeester die geen orde kan houden, en daarom maar gedurig draconisch stafregels schrijven oplegt. Waarom hoor je bv nooit hoe de klachtenverdeling bij Kifid is? Waarom wordt een bedrijf als CAS met 100.000 euro beboet, omdat ze de gewerkte uren niet kunnen verantwoorden a 100 euro per uur, maar mag een verzekeraar voor een wijziging verpanding 250 euro rekenen voor een premievrijmaking 400 euro? Waar is daar het verband met de werkzaamheden? Met dit soort vragen is het erg moeilijk om een positief gevoel te krijgen bij toezicht en wetgever. Ik laat het mij donderdag graag uitleggen.

Albert van der Poll - 15 september 2014

@ Jeffrey, een nieuwe lente en een nieuw geluid, maar zo betalen mensen vooraf voor wat ze mogelijk nooit gaan gebruiken. Ik heb in mijn schade abo een kortingsregeling (ik weet trouwens niet of dat wettelijk mag) voor advies over hypotheek pensioen etc. en modulaire opbouw. @ Berend, ik heb berekend dat ik er aanzienlijk op vooruitga door die abo/totaalrelaties dus waar ik de afgelopen 25 jaar van provisie van heb geleefd weet ik dan ook niet ;-) Zijn julie trouwens 18/09 bij het federatiecongres, dan kunnen we misschien een pauzemoment gebruiken voor het zoeken van een geniale oplossing net als Berend zie ik die niet echt. En wij zijn wel ealisten.

Aad Bleukens - 15 september 2014

Wellicht moet de conclusie zijn dat advies voor een groep mensen niet te betalen is. Dat zou natuurlijk jammer zijn, want juist de mensen met een kleine beurs hebben over het algemeen het meeste baat bij een goed financieel advies. Denk ook niet dat de overheid bij bedenken van het provisie verbod hier lang bij heeft stilgestaan. Naar mijn idee is het vooral een probleem van voorlichting, informatie verstrekking, wij zijn met zijn allen blijkbaar onvoldoende in staat om dat wat wij doen, financieel advies geven, in het voordeel is van de klant en dat hiervoor betaalt moet worden. Waarom begrijpt iedereen dat een belastingadviseur geld kost, een advocaat geld kost, een loodgieter geld kost en de wasmachine reparateur geld kost. Natuurlijk moppert iedereen over de hoogte van de rekening, maar iedereen snapt de kosten en betaalt de kosten. Overigens niet iedereen kan kopen wat hij of zij wil. Ook dat moeten wij gaan begrijpen. Soms moet je tot de conclusie komen dat iemand gewoon geen klant kan worden, simpelweg omdat de financiën er niet zijn. Maar vooral is het belangrijk om te leren hoe wij de klant uitleggen dat advies (waar de klant voordeel bij heeft) nu eenmaal geld kost. Aad Bleukens

Willem van Spronsen - 15 september 2014

Een verhaal vol met suggesties. Of ze nu wel of niet concreet zijn. Albert meent het goed, hij spreekt ongetwijfeld op persoonlijke titel en niet op die van zijn brancheorganisatie Adfiz, of het nu wel of geen concrete sugesties zijn. Ik sluit me aan bij de visie van Jurjen, het is jammer dat de redactie van VVP dit zo oppakt.

Jeffrey Leichel - 15 september 2014

Ik neem aan dat iedereen die aan deze discussie meedoet ook op de 18e aanwezig is (Federatie congres)? Kunnen we dan afspreken dat iedereen die een advieskantoor heeft en lid is van ADFIZ of CFD een groene sticker op zijn kleding plakt. Tegelijk neem je 5 groene stickers mee. Die geef je aan mensen die nog geen lid zijn, maar dat wel willen worden en je noteert hun contactgegevens en geeft die door aan CFD en ADFIZ. The Green Sticker Challenge kun je ook voortzetten op facebook en linkedin. En ook op elk branche event dat je nog bezoekt. Het voordeel is ook dat je dan direct kunt zien hoeveel advieskantoren eigenlijk "in the house" zijn. We gaan er van uit dat de niet advieskantoren zo integer zijn om niet in het geniep ook zo'n stikker te plakken.

Kees Bergman - 15 september 2014

@jeffrey. Helemaal met je eens. Green sticker is goed initiatief. Ik ben al druk bezig op dit gebied. Wanneer adviseurs zelfs geen € 150,-- per jaar over hebben om zich te organiseren , dan moeten zij zich afvragen of het nog wel nuttig en nodig is om je in dit vak voort te bewegen. Jammer genoeg kan ik er de 18e niet bij zijn. Ik ben wel aangesloten bij een organisatie en ben ervan overtuigd, dat mijn vertegenwoordiger mijn belangen op goede wijze behartigt.

Albert van der Poll - 12 september 2014

@ Berend, we moeten kijken naar mogelijke verandering op grond van de situaties waar het nu niet goed loopt, de positieve punten van de verandering behouden, en daarbij rekening houden met de mogelijkheid dat het zo blijft als het nu is. Ik maak me dan druk om de betaalbaarheid en bereikbaarheid van advies, omdat ik denk dat een grote groep buiten de boot valt. Maar ik hoor net van een collega de tekst: moet je eens kijken waar "ze" allemaal wel geld voor hebben! Een werkster kost 37,50 per week, en dan is 15-25 euro per maand voor de financiële huisarts/specialist te veel? Dat is ook weer waar. Dan moeten we meer onze toegevoegde waarde aantonen.

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Dat de beleggingsonderneming zorgdraagt voor de inning van de afgesproken vergoeding tussen financieel adviseur en diens klant, is niet zonder meer een overtreding...

Speelveld Advies

Speelveld Advies

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant...

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Kamer laten weten dat de door het lid Grinwis (ChristenUnie) gestelde schriftelijke vragen over het omzeilen van het provisieverbod door...

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Pieter Grinwis (ChristenUnie) wil van minister Hoekstra weten of het waar is dat enkele aanbieders van financiële producten het provisieverbod omzeilen en wat...