Concrete suggestie voor verbetering provisieverbod

VVP maakte vorige maand met een aantal verzekeraars een tussentijdse balans op van het provisieverbod. Focus was: welke verbeteringen zijn nodig ten aanzien van klant én sector. Op vvponline ontstond een levendige discussie. Adviseur Albert van der Poll van Van der Poll Financiële Diensten stuurde de redactie van VVP een concrete suggestie.

Van der Poll: "Ik ervaar dat de initiële advieskosten als (te) hoog worden ervaren en vaak ook door de consument worden gerelateerd aan de prijs van het product. Het advies wordt nog niet als een op zichzelf staand 'product' ervaren. Een advies van een paar honderd euro wordt dan gerelateerd aan een premie van 10 euro per maand en is dan dus duur. Wat mij betreft zou de betaling over een langere periode gespreid kunnen worden, van bijvoorbeeld vijf jaar. Dat hadden we vroeger met de retourprovisie toch eigenlijk ook, en daar piepte niemand over. Mijn hypotheekadvies van 2.000 euro kan nu in 24 termijnen betaald wat toch een flink maandbedrag is, terwijl je op je klompjes aanvoelt dat steeds meer mensen de kosten niet meer kunnen mee financieren. Is dat vijf jaar dan is het veel draaglijker in de maand. Het moet natuurlijk allemaal wel kunnen qua cashflow en zo, en je krijgt een debiteurenrisico. Maar een uitvaartadvies- en bemiddeling kost dan bijvoorbeeld 250 euro verdeeld over vijf jaar is zo’n 4 euro per maand."

Van der Poll is van mening dat de beste oplossing zou zijn dat die kosten die de adviseur met de klant is overeengekomen als een tijdelijke opslag op de premie zou kunnen worden betaald. "Ik verwacht dat dat een brug te ver is. Betaling via verzekeraars zal politiek tot ondraaglijke jeuk leiden. Maar een rentevrije spreiding van advieskosten zou wel kunnen."

Volgens Van der Poll is ook een transparante opslag over de looptijd mogelijk, ook al leidt dit tot dezelfde problematiek. "Gaat de verzekeraar incasseren dan heb je denk ik een politiek probleem. Mijn bezwaar hiertegen is ook dat het dan wel erg lang gaat duren voor je de advieskosten terug hebt verdiend. Productlooptijden van 20-30 jaar waarbij de advieskosten gespreid worden betaald? De meeste werkzaamheden zitten aan het begin. Moet ik dan die kosten over dertig jaar ontvangen? De meeste producten lopen niet tot het eind, dan krijg je dus telkens steeds je advieskosten niet volledig betaald."

Iets anders wat moet worden opgelost is het advies-zonder-product, aldus Van der Poll. "Alle oplossingen die nu worden aangedragen - vooral vanuit verzekeraars - gaan er toch wel vanuit dat er een product tot stand komt, waardoor er een verzekeraar in beeld is die eventueel de incasso kan gaan doen inclusief beloning intermediair. Ik heb dit jaar al twee hypotheken waarbij ik het gehele hindernisparcours al had afgelegd en op de laatste hindernis struikel bij een geldverstrekker, na uitbrengen van een offerte. Dan heb ik 75-90 procent van de werkzaamheden verricht en in dit soort complexe zaken meer dan gemiddeld uren besteed. Hoe gaan we dan met de betaling van de advieskosten om? Er kan geen opslag op rente/premie worden gerekend. De consument ervaart het als ik heb niet gekregen waar ik om vroeg… en betaalt ook niet van harte."

Van der Poll hoopt dat er meer suggesties binnenkomen zodat er een positieve vruchtbare oplossingsgerichte sfeer ontstaat. "Het lijkt wel of we momenteel allemaal in een lichte depressie zitten."

Reacties en suggesties zijn welkom, eventueel ook naar vvp@nijgh.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jurjen Oosterbaan Martinius - 12 september 2014

Jammer dat redactie dit zo oppakt. Nu gaan we allemaal weer wat roepen. In plaats van eens naar elkaar te luisteren. Daarvoor moet je bij elkaar komen en eerst eens bespreken of en zo ja welke problemen er zijn. Vervolgens kun je met elkaar gaan nadenken over een oplossing. Het alleen maar lopen roepen dat iets niet goed is, is zinloos. Als er alsnog een serieus alternatief komt zal ik graag participeren

Berend Tooms - 12 september 2014

De discussie kan nog jaren duren, maar het probleem is van nu. Het businessmodel "uitsmeren van de adviesvergoeding" klopt niet, dus onwerkbaar. De kosten worden nu gemaakt en daar moeten inkomsten tegenover staan. Je roept in de supermarkt bij de kassa immers ook niet dat je elke maand 1/24 van je rekening af komt lossen. Of de kapper, bijvoorbeeld. Die zal wellicht 1/24 van mijn haar willen knippen en kom volgende maand maar terug voor nog 1/24. Enig idee hoe ik er na een paar maanden uit zal zien? En wat als ik in maand 7 of 8 niet meer kan of wil betalen........ Zoals ik al eerder aangaf... veel mensen zien alleen advies niet als een product, pas als er een oplossing op de mat valt (lees polis), dan wil men wellicht wel betalen, maar misschien nog steeds niet in 1 keer. 150,- advies, ik noem maar wat, en €8,- maandelijkse premie voor een uitvaartkostenverzekering. En dan nog, voordat je het woord uitvaartkosten in je mond neemt wel eerst een DVD uit laten nemen en met de klant doornemen om vervolgens een opdrachtbevestiging te laten ondertekenen. Voor een uitvaartkostenverzekering!! Had de klant al niet het idee met een criminele organisatie van doen te hebben, dan krijgt hij/zij op dat moment wel. Dit systeem kennen we al sinds 1833 of zelfs al daarvoor, dat ga je niet zo maar wijzigen. Wat dan nu wel? We zijn vwb uitvaart en risico te ver doorgeslagen. Pensioen en hypotheek (hoewel....) kan ik me wel voorstellen, maar dit is soms krankzinnig. Dan lees ik dat uitvaart weer op de kaart staat. Wishful thinking? Ik kan het niet ontdekken, ook niet bij collega's net zoals risico. We blijven dood gaan (wellicht ietsjes later), maar wie gaat dan de rekening betalen? het is wachten tot de effecten hiervan de voorpagina gaan halen.

Jeffrey Leichel - 12 september 2014

Ik wil hier ook graag een bijdrage leveren. Ik denk juist dat we van de eenmalige betalingen af moeten. Je kunt misschien een oplossing bedenken voor gespreid betalen, maar ik denk dat de beloning over een hele andere boeg moet worden gegooid. En dat is een vast bedrag per maand, waar alles in zit (afhankelijk van woonsituatie, inclusief schade). Bovenop het vaste abonnement (algemeen financieel abonnement: AFA), kun je extra modules selecteren (IB aangifte – administratiehulp – schuldenbeheer, FLP, etc). Adviseur mag maximaal 500 klanten hebben. Heeft iemand een hypotheek nodig, dan wordt dat verder zonder kosten gedaan. Het AFA is fiscaal aftrekbaar als je bij een ONafhankelijk kantoor zit, extra modules niet. Voor bijstandshuishoudens kan AFA worden gesubsidieerd. Consumentenbond, NIBUD, Politiek, AFM, Verbond etc. zouden dit intensief moeten promoten. Werkgevers zouden dit zelfs als arbeidsvoorwaarde kunnen aanbieden (dubbel fiscaal voordeel zoals vroeger met spaarloon doorstorten). Via advieskeuze.nl vindt door verplichte jaarlijkse beoordeling van AFA houders een natuurlijke selectie plaats. Inkomens boven bijvoorbeeld 100.000 euro moeten verplicht voor FFP-er kiezen.

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Dat de beleggingsonderneming zorgdraagt voor de inning van de afgesproken vergoeding tussen financieel adviseur en diens klant, is niet zonder meer een overtreding...

Speelveld Advies

Speelveld Advies

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant...

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Kamer laten weten dat de door het lid Grinwis (ChristenUnie) gestelde schriftelijke vragen over het omzeilen van het provisieverbod door...

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Pieter Grinwis (ChristenUnie) wil van minister Hoekstra weten of het waar is dat enkele aanbieders van financiële producten het provisieverbod omzeilen en wat...