Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Kifid (logo)

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. 

De klager wenste zijn hypothecaire geldlening via de website van de bemiddelaar (DGN handelend onder de naam Hypotheek24.nl)) over te sluiten. Na allerlei gegevens te hebben ingevuld, diende hij bij stap 5 via iDeal een bedrag van 850 euro aan afhandelingskosten te betalen aan de bemiddelaar. De klager heeft besloten om dit bedrag niet te voldoen "omdat de handelwijze niet past bij eerlijk en oprecht advies. Het is onredelijk dat een consument zelf alles dient in te vullen op de website van DGN en na een paar stappen wordt geconfronteerd met een iDeal-betaling van honderden euro’s zonder dat DGN ook maar enig advies heeft gegeven".

DGN stelde in haar verweer onder meer dat de klacht van de consument niet behandelbaar zou zijn omdat de klager niet kan worden aangemerkt als ‘Consument’ in de zin van artikel 1 van het Kifid-reglement. Consument heeft geen dienst afgenomen bij DGN; hij heeft geen betaling verricht en hij heeft geen opdracht tot dienstverlening getekend. Hij valt ook niet onder één van de in het Reglement genoemde uitzonderingen.

De Geschillencommissie volgt DGN in haar verweer. De Commissie stelt vast dat "Consument heeft besloten om de afhandelingskosten niet aan DGN te voldoen. Hierdoor is er geen overeenkomst tussen DGN en Consument tot stand gekomen. Nu is komen vast te staan dat Consument geen dienst heeft afgenomen van DGN, kan hij niet kwalificeren als ‘Consument’ in de zin van artikel 1 van het Reglement. De Commissie oordeelt daarom dat de klacht van Consument niet-behandelbaar dient te worden verklaard. Aan de inhoudelijke beoordeling van diens klacht komt de Commissie mitsdien niet toe".

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...