Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Kifid (logo)

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. 

De klager wenste zijn hypothecaire geldlening via de website van de bemiddelaar (DGN handelend onder de naam Hypotheek24.nl)) over te sluiten. Na allerlei gegevens te hebben ingevuld, diende hij bij stap 5 via iDeal een bedrag van 850 euro aan afhandelingskosten te betalen aan de bemiddelaar. De klager heeft besloten om dit bedrag niet te voldoen "omdat de handelwijze niet past bij eerlijk en oprecht advies. Het is onredelijk dat een consument zelf alles dient in te vullen op de website van DGN en na een paar stappen wordt geconfronteerd met een iDeal-betaling van honderden euro’s zonder dat DGN ook maar enig advies heeft gegeven".

DGN stelde in haar verweer onder meer dat de klacht van de consument niet behandelbaar zou zijn omdat de klager niet kan worden aangemerkt als ‘Consument’ in de zin van artikel 1 van het Kifid-reglement. Consument heeft geen dienst afgenomen bij DGN; hij heeft geen betaling verricht en hij heeft geen opdracht tot dienstverlening getekend. Hij valt ook niet onder één van de in het Reglement genoemde uitzonderingen.

De Geschillencommissie volgt DGN in haar verweer. De Commissie stelt vast dat "Consument heeft besloten om de afhandelingskosten niet aan DGN te voldoen. Hierdoor is er geen overeenkomst tussen DGN en Consument tot stand gekomen. Nu is komen vast te staan dat Consument geen dienst heeft afgenomen van DGN, kan hij niet kwalificeren als ‘Consument’ in de zin van artikel 1 van het Reglement. De Commissie oordeelt daarom dat de klacht van Consument niet-behandelbaar dient te worden verklaard. Aan de inhoudelijke beoordeling van diens klacht komt de Commissie mitsdien niet toe".

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...