Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Kifid (logo)

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. 

De klager wenste zijn hypothecaire geldlening via de website van de bemiddelaar (DGN handelend onder de naam Hypotheek24.nl)) over te sluiten. Na allerlei gegevens te hebben ingevuld, diende hij bij stap 5 via iDeal een bedrag van 850 euro aan afhandelingskosten te betalen aan de bemiddelaar. De klager heeft besloten om dit bedrag niet te voldoen "omdat de handelwijze niet past bij eerlijk en oprecht advies. Het is onredelijk dat een consument zelf alles dient in te vullen op de website van DGN en na een paar stappen wordt geconfronteerd met een iDeal-betaling van honderden euro’s zonder dat DGN ook maar enig advies heeft gegeven".

DGN stelde in haar verweer onder meer dat de klacht van de consument niet behandelbaar zou zijn omdat de klager niet kan worden aangemerkt als ‘Consument’ in de zin van artikel 1 van het Kifid-reglement. Consument heeft geen dienst afgenomen bij DGN; hij heeft geen betaling verricht en hij heeft geen opdracht tot dienstverlening getekend. Hij valt ook niet onder één van de in het Reglement genoemde uitzonderingen.

De Geschillencommissie volgt DGN in haar verweer. De Commissie stelt vast dat "Consument heeft besloten om de afhandelingskosten niet aan DGN te voldoen. Hierdoor is er geen overeenkomst tussen DGN en Consument tot stand gekomen. Nu is komen vast te staan dat Consument geen dienst heeft afgenomen van DGN, kan hij niet kwalificeren als ‘Consument’ in de zin van artikel 1 van het Reglement. De Commissie oordeelt daarom dat de klacht van Consument niet-behandelbaar dient te worden verklaard. Aan de inhoudelijke beoordeling van diens klacht komt de Commissie mitsdien niet toe".

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...

Verzuim kost bank helft advieskosten

Verzuim kost bank helft advieskosten

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie...

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Op grond van artikel 7:985 Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering uit hoofde van een sommenverzekering...

Autoverzekering onterecht beëindigd

Autoverzekering onterecht beëindigd

Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar....

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Rabobank zal bidden dat deze cliënt niet vóór 1 augustus 2021 overlijdt... De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) schat...

Aegon niet voor de poes...

Aegon niet voor de poes...

Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie...