Consument heeft weinig vertrouwen in hypotheekadviseur en banken

Vereniging Eigen Huis (nieuw logo)

Grofweg de helft van de Nederlanders heeft veel vertrouwen in vakmensen voor hun huis, zoals loodgieters en elektriciens. Makelaars, hypotheekadviseurs en banken komen er daarentegen bekaaid vanaf, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.

 

De vereniging vergeleek 26 beroepsgroepen op het vertrouwen dat ze genieten onder de Nederlandse bevolking. Verplegend personeel behaalde de hoogste score: 77 procent van de Nederlanders vertrouwt de ‘handen aan het bed’. De tweede en derde plek zijn voor respectievelijk de huisarts (69 procent) en basisschoolleerkrachten (61 procent). Onderaan de lijst bungelen politici (6 procent) en corporatiedirecteuren. Een schamele 3 procent zegt de beheerders van huurwoningen nog te vertrouwen.

De beroepsgroepen waarmee de huiseigenaar te maken heeft, scoren beter. Als ze met hun handen werken tenminste. 46 tot 52 procent van de bevolking heeft veel vertrouwen in elektriciens, loodgieters, hoveniers, timmermannen en cv-monteurs. Een stuk lager scoren adviseurs als makelaars (11 procent), hypotheekadviseurs (8 procent), bankiers (7 procent) en verzekeraars (6 procent).
Op de vraag aan de Nederlandse bevolking in welke mate beroepsgroepen in de woningmarkt waar voor hun geld bieden, scoren ook vakmensen als elektriciens, cv-monteurs, timmermannen, loodgieters, hoveniers en schilders het hoogst. Hun score ligt bij deze vraag tussen de 43 en 47 procent. Klusjesmannen, glazenwassers, schoorsteenvegers en aannemer komen wat lager uit: tussen de 31 en 37 procent. Het laagst scoren de notarissen (17 procent), hypotheekadviseurs (9 procent) en makelaars (9 procent).
Als dezelfde vraag wordt gesteld aan mensen die de afgelopen twaalf maanden ervaring hebben opgedaan met een of meer beroepsgroepen, wordt het beeld positiever. Timmermannen en hoveniers vormen met een score van 63 procent de kopgroep. Een drietal beroepsgroepen blijft in waardering achter: notarissen (19 procent), hypotheekadviseurs (16 procent) en makelaars (13 procent).

Het onderzoek is eind 2014 uitgevoerd door GFK. Het betrof een representatieve steekproef onder 666 Nederlanders van achttien jaar en ouder.


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roelof Radstaake - 12 januari 2015

Als we dit onderzoek, representatief of niet, naast alle andere beeldvormingen over de financiele sector leggen, dan is dit totaalbeeld wel consistent. Veel burgers leggen de oorzaak voor alle huidige ellende ten gevolge van de crisis wel bij verzekeraars en banken en de adviseurssector wordt al dan niet terecht aan deze groepen gelinkt. En laten we wel wezen: vertrouwen komt te voet en gaat met de TGV er weer vandoor. Adviseurs hebben denk ik de afgelopen jaren te weinig gedaan in die beeldvorming om zich aan de koppeling met verzekeraars en banken te onttrekken en blijven dus meeliften op dit beeld van onbetrouwbaar zijn. Met andere woorden: de overgebleven adviseurs op dit moment doen er goed aan zich als aparte en betrouwbare groep mensen te profileren en iedere zweem van belangenverstrengeling met deze onder vuur liggende sector te vermijden. Hoe? dat zal ieder voor zich moeten doen, maar het herstel van het gevoel van de burger dat hij bij een adviseur het beste af is heeft prioriteit. Ik ben het daarmee eens met de visie van Jeffrey dat de financiële dokter de toekomst is en alleen met een goed gezamenlijk optreden kan je dit afdwingen. Met alleen schoppen richting verzekeraars en banken ga je het niet redden. Een eigen visie en met 1 mond praten wel. Hetgeen ook een oproep is aan belangenbehartigers om de onderlinge strijd op te geven ten behoeve van het hogere algemenere belang van de leden.

Hans van der Leeden - 8 januari 2015

Ik heb ook een onderzoekje gedaan. Wat blijkt VEH is volstrekt onbetrouwbaar! Blijkt alleen maar voor eigen parochie te preken en is in handen van een direct writer die de consument zelf jaren geleden heeft beduveld met foutieve hypotheekadviezen. Consumenten worden nu weer misleid met tendentieuze stellingen over hypotheekadviseurs...Het is een grote lobby van de verzekeraars en banken die de leidraden van de AFM domweg niet aan kunnen.

Leon Brummelhuis - 7 januari 2015

Om vertrouwen te krijgen moet je eerst jezelf vertrouwen.

Patrick Betman - 6 januari 2015

Ik heb twee jaar geleden mijn lidmaatschap van VEH opgezegd. Als er één club niet objectief is, is dat VEH wel. Gaat alleen maar om de pegels daar, die overigens erg hard nodig zijn (ook last van graaiende bestuurders en leidinggevenden?). Ik heb ook al meerdere mensen gesproken die daar een hypotheekadvies hebben ingewonnen, maar de hypotheek niet hebben afgesloten. Zijn echte verkopers.

Peter Veldhuizen - 6 januari 2015

Klinkt wel erg gekleurd van de Vereniging Eigen Huis. (sorry, vereniging voor onze eigen broekzak van het bestuur) Ik blader al bijna 35 jaar het gekleurde blad door, wat zegt objectief en onafhankelijk te zijn. Reclame maken voor 1 verzekeraar, 1 installatiebedrijf, 1 cv ketel e.d.... !!! De Consumentenbond is dan zgn wel reclame vrij, maar bij o.a. advies/vergelijkingen kun je wel een verzekering afsluiten. De VEH vindt dat ze goede hypotheekadviezen geven, beter dan een ander (?) Ze bemiddelen ook bij het sluiten van de hypotheek. Heel voorzichtig wordt de Consument gewoon misleid door die instellingen. Gewoon Verkoop verzekeringen en hypotheken. Wat is de garantie voor de ZORGPLICHT.

Nico van Koesveld - 6 januari 2015

Benieuwd waar dit steekproefje heeft plaats gevonden.

René van Manen - 6 januari 2015

Gelukkig doen politici en bestuurders bij (semi)overheid het nog slechter.....

Geert Sijbring - 6 januari 2015

Geen wonder toch, de hele politiek, en pers zijn tegen ons , Kijk maar naar A Hertsenberg, en wat zij zegt(. Betaald door publiek geld)Dit allemaal om voor de burger een rookgordijn op te trekken, zodat de banken en maatschappijen en politiek ,die de echte oplichters zijn buiten schot te laten . Maar eens komt de waarheid boven water, maar dan is het voor de burger weer te laat en betalen ze weer de rekening. En vereniging eigenhuis is niet beter, waarschijnlijk levert dit ook weer inkomsten op ,toe gestoken door de banken en maatschappijen. Ga zo door komt wel goed Jochie . Geert Sijbring

Jeffrey Leichel - 6 januari 2015

Prachtig om te zien dat de financiële 'huisarts' en de financiële 'verzorger' dus een grote toekomst hebben. Dat is dan natuurlijk onafhankelijk financieel advies! En dat kan pas echt tot wasdom komen als er een Gelijk Speelveld is met toegang tot ALLE aanbieders. Een gezond, professioneel en uitgebreid netwerk onafhankelijk financieel advieskantoren, dat is gericht op totaaladvies, is de sleutel tot meer vertrouwen en herstel. Daar zouden alle stakeholders zich voor moeten inzetten. En dan zitten we momenteel niet op de goede weg (execution only, distributiediscriminatie, prijsdiscriminatie, administratieve barrières, achterhaalde SWO's, stervende dienstverlening aan intermediairs). Ieder huishouden een eigen 'financiële huisarts' betekent dat we in NL ca. 14.000 onafhankelijke adviseurs moeten hebben. Het zijn er denk ik nog geen 5.000 meer en dat aantal blijft dalen.

Dijsselbloem: "Ik laat me niet uit over individuele banken"

Dijsselbloem: "Ik laat me niet uit over individuele banken"

"Ik laat me niet uit over de (groei van) hypotheekportefeuilles van individuele banken." Aldus minister Dijsselbloem in antwoord op Kamervragen over de groei bij...

Verklaring duurzaamheid banken en pensioenfondsen

Verklaring duurzaamheid banken en pensioenfondsen

"Het akkoord van Parijs spoort ons allen aan om te handelen. Ook onze financiële instellingen onderschrijven deze koers en willen een wezenlijke bijdrage...

Dnb onderzoekt agressieve belastingplanning

Dnb onderzoekt agressieve belastingplanning

DNB is een onderzoek gestart naar agressieve belastingplanning en klantanonimiteit bij een selectie van banken, trustkantoren en verzekeraars. Na de zomer verwacht...

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

De Raad van Kinderen adviseert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een nieuw logo te ontwerpen. "Bijvoorbeeld met een olifant. Een olifant is verstandig...

Unieke kans

Unieke kans

Geijsel Kroon vindt dat banken wettelijk moeten worden verplicht om de afkoopsom eeuwigdurende erfpacht aan bestaande klanten te lenen, schrijft directeur Wilfred...

Nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten

Nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten

Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond en makelaarsorganisatie VastgoedPRO hebben verbeterde algemene consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten opgesteld. Eigen...

Hypotheekregels maken 'verzilvering' onmogelijk

Hypotheekregels maken 'verzilvering' onmogelijk

Huiseigenaren met een (grotendeels) afgeloste hypotheek hebben weinig mogelijkheden ‘geld uit hun stenen’ te halen. "We weten dat er onder oudere...

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

De weerbaarheid van het Nederlandse bankwezen heeft in de afgelopen jaren een duidelijke verbetering te zien gegeven. Tegelijkertijd bevinden de Nederlandse pensioenfondsen...

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

De banken willen anno 2017 dichter bij de klant staan. Ook als een stel bij hen aanklopt vanwege een scheiding. Om deze klanten maatwerk te kunnen bieden, werken...

Breken met banken

Breken met banken

Bunq heeft een nieuwe tool gelanceerd. Het alternatief voor de bank kondigt een nieuwe tool voor de klant op deze manier aan: “Hi bunqers, Today we have a...