Consumentenbond: meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl

Advieskeuze.nl logo nieuw

De Consumentenbond heeft haar belang in Advieskeuze.nl uitgebreid naar 52 procent.

De Consumentenbond vindt het "belangrijk dat er een onafhankelijk platform is waar consumenten financieel adviseurs met elkaar kunnen vergelijken. Sinds het provisieverbod in de financiële sector in 2013 is de Consumentenbond aandeelhouder van Advieskeuze.nl. Een meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl borgt dat het platform onafhankelijk blijft en niet in handen komt van een bank- of verzekeringsconcern."Met het meerderheidsbelang is ook de uitstraling en het logo van Advieskeuze.nl aangepast aan dat van de Consumentenbond.

Met 65.000 bezoekers per maand is Advieskeuze.nl volgens eigen zeggen de grootste en meest bezochte onafhankelijke vergelijkingssite van financieel adviseurs. Op de site staan 60.000 gecontroleerde reviews van consumenten over financieel adviseurs. Daarnaast hebben 4.500 advieskantoren hun profiel aangevuld met uitgebreide kantoorinformatie, zoals openingstijden en tarieven. Door de intensievere samenwerking wil de Consumentenbond realiseren dat er ook meer informatie beschikbaar komt over welke voorwaarden adviseurs hanteren, of ze zijn aangesloten bij een klachteninstituut en wat hun specialisme is. Consumenten kunnen hierdoor een betere keuze maken. In 2015 hebben naar schatting 25.000 consumenten contact opgenomen met een financieel advieskantoor dankzij de informatie op Advieskeuze.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 14 maart 2016

't is beter dan Independer, maar dat de anti-intermediaire Consumentenbond het voor het zeggen krijgt mag reden zijn tot zorg. Tot op de dag van vandaag vergelijkt de Consumentenbond producten mét en zonder advies op eindprijs, zijn provisiebetalingen altijd woekergeld dat aan de strijkstok blijft hangen over de rug van de gedupeerde consument, en is het allemaal veel beter om alles zelf te doen aan de hand van tips van de Consumentenbond, en rechtstreeks zaken te doen met aanbieders. Die consumentenbond verkoopt inmiddels ook zelf verzekeringen tegen provisie of affiliatevergoedingen. Bij de les blijven, en goed opletten hoe "onafhankelijk" de consumentenbeoordelingen worden geplaatst. Als er straks bij overal een linkje staat naar de pagina waar de consument kan afsluiten bij de Consumentenbond is het verhaal natuurlijk over en uit. Onafhankelijk is -net als bij intermediairs- essentieel voor het verhaal.

Chris de Bruin - 10 maart 2016

Ik sta hier nog niet direct bij te juichen. De gegeven argumenten begrijp ik wel, maar de vraag is of branche én consumenten gediend zijn bij een vergelijkingssite, waar de Consumentenbond de baas van is. Want diezelfde Consumentenbond heeft zich nog wel eens erg kritisch uitgelaten over het wel en wee van adviseurs. Als dat terecht is, heb ik er geen moeite mee. Maar als dat niet terecht is, of wat te dik aangezet, dan vraag ik mij af of die consument daar wel zo mee gediend is, want die kijkt daar niet doorheen. Advieskeuze.nl was tot dusverre een commerciële club, die goed werk deed, in het belang van consument en adviseurs. Nu wordt een verenigingsstructuur de doorslaggevende beleidsstem. Was het niet beter geweest de Consumentenbond niet managementmatig erin te betrekken, maar bijvoorbeeld als toezichthouder in een soort RvC of iets dergelijks? Ik hoop dat dit goed afloopt, de tijd zal het leren!

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Advieskeuze.nl: nu ook reviews per medewerker

Advieskeuze.nl: nu ook reviews per medewerker

Advieskeuze.nl biedt advieskantoren nu ook de mogelijkheid om reviews per medewerker in te zien. Advieskeuze.nl: "Als je in het extranet van jouw kantoor wilt kunnen...

Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur

Advieskeuze.nl: 92,7 procent geverifieerde reviews klant van financieel adviseur

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.800 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 92,7 procent van de reviewgevers op het platform daadwerkelijk klant...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....