Consumentenbond: meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl

Advieskeuze.nl logo nieuw

De Consumentenbond heeft haar belang in Advieskeuze.nl uitgebreid naar 52 procent.

De Consumentenbond vindt het "belangrijk dat er een onafhankelijk platform is waar consumenten financieel adviseurs met elkaar kunnen vergelijken. Sinds het provisieverbod in de financiële sector in 2013 is de Consumentenbond aandeelhouder van Advieskeuze.nl. Een meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl borgt dat het platform onafhankelijk blijft en niet in handen komt van een bank- of verzekeringsconcern."Met het meerderheidsbelang is ook de uitstraling en het logo van Advieskeuze.nl aangepast aan dat van de Consumentenbond.

Met 65.000 bezoekers per maand is Advieskeuze.nl volgens eigen zeggen de grootste en meest bezochte onafhankelijke vergelijkingssite van financieel adviseurs. Op de site staan 60.000 gecontroleerde reviews van consumenten over financieel adviseurs. Daarnaast hebben 4.500 advieskantoren hun profiel aangevuld met uitgebreide kantoorinformatie, zoals openingstijden en tarieven. Door de intensievere samenwerking wil de Consumentenbond realiseren dat er ook meer informatie beschikbaar komt over welke voorwaarden adviseurs hanteren, of ze zijn aangesloten bij een klachteninstituut en wat hun specialisme is. Consumenten kunnen hierdoor een betere keuze maken. In 2015 hebben naar schatting 25.000 consumenten contact opgenomen met een financieel advieskantoor dankzij de informatie op Advieskeuze.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 14 maart 2016

't is beter dan Independer, maar dat de anti-intermediaire Consumentenbond het voor het zeggen krijgt mag reden zijn tot zorg. Tot op de dag van vandaag vergelijkt de Consumentenbond producten mét en zonder advies op eindprijs, zijn provisiebetalingen altijd woekergeld dat aan de strijkstok blijft hangen over de rug van de gedupeerde consument, en is het allemaal veel beter om alles zelf te doen aan de hand van tips van de Consumentenbond, en rechtstreeks zaken te doen met aanbieders. Die consumentenbond verkoopt inmiddels ook zelf verzekeringen tegen provisie of affiliatevergoedingen. Bij de les blijven, en goed opletten hoe "onafhankelijk" de consumentenbeoordelingen worden geplaatst. Als er straks bij overal een linkje staat naar de pagina waar de consument kan afsluiten bij de Consumentenbond is het verhaal natuurlijk over en uit. Onafhankelijk is -net als bij intermediairs- essentieel voor het verhaal.

Chris de Bruin - 10 maart 2016

Ik sta hier nog niet direct bij te juichen. De gegeven argumenten begrijp ik wel, maar de vraag is of branche én consumenten gediend zijn bij een vergelijkingssite, waar de Consumentenbond de baas van is. Want diezelfde Consumentenbond heeft zich nog wel eens erg kritisch uitgelaten over het wel en wee van adviseurs. Als dat terecht is, heb ik er geen moeite mee. Maar als dat niet terecht is, of wat te dik aangezet, dan vraag ik mij af of die consument daar wel zo mee gediend is, want die kijkt daar niet doorheen. Advieskeuze.nl was tot dusverre een commerciële club, die goed werk deed, in het belang van consument en adviseurs. Nu wordt een verenigingsstructuur de doorslaggevende beleidsstem. Was het niet beter geweest de Consumentenbond niet managementmatig erin te betrekken, maar bijvoorbeeld als toezichthouder in een soort RvC of iets dergelijks? Ik hoop dat dit goed afloopt, de tijd zal het leren!

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

Besparen op verzekeringen hoog op agenda consument

Besparen op verzekeringen hoog op agenda consument

Consumenten willen in 2021 als eerste besparen op hun energierekening (34,3 procent). Daarna volgen besparingen op verzekeringen (16,5 procent) en hypotheek- of...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

De vestigingen van Veldsink Advies hebben gezamenlijk de mijlpaal van 10.000 goedgekeurde reviews behaald op Advieskeuze.nl. Volgens Advieskeuze is Veldsink Advies...

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

ARAG een samenwerking aangegaan met Advieskeuze.nl. Frank Rensen, manager Commercie bij ARAG: “Om klanten beter te helpen bij de keuze van een onafhankelijk...