Consumentenbond: meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl

Advieskeuze.nl logo nieuw

De Consumentenbond heeft haar belang in Advieskeuze.nl uitgebreid naar 52 procent.

De Consumentenbond vindt het "belangrijk dat er een onafhankelijk platform is waar consumenten financieel adviseurs met elkaar kunnen vergelijken. Sinds het provisieverbod in de financiële sector in 2013 is de Consumentenbond aandeelhouder van Advieskeuze.nl. Een meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl borgt dat het platform onafhankelijk blijft en niet in handen komt van een bank- of verzekeringsconcern."Met het meerderheidsbelang is ook de uitstraling en het logo van Advieskeuze.nl aangepast aan dat van de Consumentenbond.

Met 65.000 bezoekers per maand is Advieskeuze.nl volgens eigen zeggen de grootste en meest bezochte onafhankelijke vergelijkingssite van financieel adviseurs. Op de site staan 60.000 gecontroleerde reviews van consumenten over financieel adviseurs. Daarnaast hebben 4.500 advieskantoren hun profiel aangevuld met uitgebreide kantoorinformatie, zoals openingstijden en tarieven. Door de intensievere samenwerking wil de Consumentenbond realiseren dat er ook meer informatie beschikbaar komt over welke voorwaarden adviseurs hanteren, of ze zijn aangesloten bij een klachteninstituut en wat hun specialisme is. Consumenten kunnen hierdoor een betere keuze maken. In 2015 hebben naar schatting 25.000 consumenten contact opgenomen met een financieel advieskantoor dankzij de informatie op Advieskeuze.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 14 maart 2016

't is beter dan Independer, maar dat de anti-intermediaire Consumentenbond het voor het zeggen krijgt mag reden zijn tot zorg. Tot op de dag van vandaag vergelijkt de Consumentenbond producten mét en zonder advies op eindprijs, zijn provisiebetalingen altijd woekergeld dat aan de strijkstok blijft hangen over de rug van de gedupeerde consument, en is het allemaal veel beter om alles zelf te doen aan de hand van tips van de Consumentenbond, en rechtstreeks zaken te doen met aanbieders. Die consumentenbond verkoopt inmiddels ook zelf verzekeringen tegen provisie of affiliatevergoedingen. Bij de les blijven, en goed opletten hoe "onafhankelijk" de consumentenbeoordelingen worden geplaatst. Als er straks bij overal een linkje staat naar de pagina waar de consument kan afsluiten bij de Consumentenbond is het verhaal natuurlijk over en uit. Onafhankelijk is -net als bij intermediairs- essentieel voor het verhaal.

Chris de Bruin - 10 maart 2016

Ik sta hier nog niet direct bij te juichen. De gegeven argumenten begrijp ik wel, maar de vraag is of branche én consumenten gediend zijn bij een vergelijkingssite, waar de Consumentenbond de baas van is. Want diezelfde Consumentenbond heeft zich nog wel eens erg kritisch uitgelaten over het wel en wee van adviseurs. Als dat terecht is, heb ik er geen moeite mee. Maar als dat niet terecht is, of wat te dik aangezet, dan vraag ik mij af of die consument daar wel zo mee gediend is, want die kijkt daar niet doorheen. Advieskeuze.nl was tot dusverre een commerciële club, die goed werk deed, in het belang van consument en adviseurs. Nu wordt een verenigingsstructuur de doorslaggevende beleidsstem. Was het niet beter geweest de Consumentenbond niet managementmatig erin te betrekken, maar bijvoorbeeld als toezichthouder in een soort RvC of iets dergelijks? Ik hoop dat dit goed afloopt, de tijd zal het leren!

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Twee op de drie consumenten wil in de toekomst een videogesprek met een dienstverlener, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder ruim 5.000 consumenten. Van...

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank heeft de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl geïmplementeerd op haar website. De optie voor consumenten om te kiezen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur...

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Iets meer dan de helft van de consumenten gaat naar de hypotheek en verzekering kijken als er iets ingrijpends is gebeurd, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl...

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl biedt voortaan de mogelijkheid om ‘advies op afstand’ zichtbaar te maken op het profiel van de dienstverlener. Het...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

Adviseur maakt dienstverlening bij verduurzaming woning nog onvoldoende zichtbaar

Adviseur maakt dienstverlening bij verduurzaming woning nog onvoldoende zichtbaar

Uit grootschalig onderzoek van Advieskeuze.nl onder 3.800 consumenten blijkt dat 42,9 procent van plan is om de woning binnen drie jaar te verduurzamen. Bijna de...