De jager eist snelle oplossing woekerpolisaffaire

“Er moet nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin klanten zich bevinden én voor de toekomst moeten goede (verbeterings)mogelijkheden worden aangeboden. Ik roep verzekeraars op om de gehele Best of Class toe te passen in hun flankerend beleid.”

Dit schrijft minister van Financiën Jan Kees de Jager in een brief aan de Tweede Kamer. Daarmee presenteert hij zijn lang verwachte visie over het flankerend beleid inzake beleggingspolissen. “De sleutel voor toekomstgerichte verbeteringen van beleggingsverzekeringen ligt bij verzekeraars.”
De Jager heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de stand van zaken in de afwikkeling van de woekerpolisdossiers bij Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en Reaal. Op basis van die informatie komt hij onder meer tot zijn Best of Class. Hij eist van verzekeraars dat zij drie belangrijke stappen zetten vanuit het perspectief van de klant: de klant weet wat hij heeft, de klant weet wat hij krijgt en de klant is voor de toekomst beter af.
Allereerst dienen verzekeraars hun klanten begrijpelijke en bruikbare, individuele informatie te verschaffen over wat de eventuele compensatie voor het product betekent. Adviseurs mogen geen aanvullende kosten in rekening brengen als klanten de polis willen aanpassen en als de klant geen adviseur (meer) heeft zullen verzekeraars moeten zorgen voor een oplossing (bijvoorbeeld een helpdesk). Ook verzekeraars mogen hiervoor geen kosten in rekening brengen.
Vervolgens moet de klant weten wat hij krijgt. “De verzekeraar vraagt geen kwijting bij uitbetaling compensatie en de tot nu toe verschuldigde compensatie wordt in de polis gestort.”
Ten slotte eist De Jager dat de klant in de toekomst beter af is. Dat wil zeggen dat het mogelijk is om zonder kosten binnen het lopende product te wisselen naar goedkopere fondsen, dat aanbieders goedkopere en betere alternatieve producten aanbieden, dat er geen kosten worden berekend als een klant kiest voor een ander product bij dezelfde of een andere aanbieder en dat aanbieders de nieuwe en aangepaste producten onderwerpen aan grondige analyse door middel van hun review- en productontwikkelingsprocessen.
“Ik roep verzekeraars op om de gehele best of class toe te passen in hun flankerend beleid. Een gezonde verzekeringssector is van groot belang voor verzekeraars én verzekerden. Het is aan verzekeraars om zich daarvoor in te zetten. Er moet daarom nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin klanten zich bevinden én voor de toekomst moeten goede (verbeterings)mogelijkheden worden aangeboden. Dit zal leiden tot een nieuwe en betere uitgangspositie van de klanten om hun doelstellingen voor vermogensopbouw te bereiken, en daar draait het uiteindelijk om.”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

XWbypxmSrrDLU - 2 december 2011

AXzjcU uccxnumcptth

PS - 30 november 2011

Dus de overheid faalt sinds het begin van de woekerpolis (1990) in haar toezicht en vervolgens mag het intermediair kosteloos de shit opruimen. Sorry maar daar bedanken wij voor. In het verleden verdiende afsluitprovisie was voor inspanningen destijds bij het afsluiten verricht met de kennis en de wetenschap die ons destijds was aangeboden en die was goedgekeurd door de overheid, omdat geen toezichthouder zich toen geroerd heeft. Gaande weg kwam er nieuwe regelgeving waar het intermediair zich netjes aan gehouden heeft. Geen beroepsgroep moet gratis zijn werk overdoen omdat wetgeving veranderd. Wat hier door de heer de Jager en de AFM neergelegd wordt zal door geen rechter ondersteund worden.

Andreas Firewolf - 26 november 2011

Delta Lloyd neemt 29,67% van mijn inleg af als "kosten". 29,67% van deze kosten gaan naar de Hypotheker. Alsof Delta Lloyd en de Hypotheker afspraken hebben gemaakt over de verdeling van de buit. Eis aan het OM: Woekerpolisboeven strafrechterlijk vervolgen. Zie: http://www.w3diensten.com/woekerpolis/

Joost van Aggele - 25 november 2011

@Jan Kees de Jager Van Aggele eist snelle oplossing Rarieteitenkabinet “Er moet nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin het vaderland zich bevindt én z.s.m. dient de burger rechtdoende verkiezingen te worden aangeboden. Ik roep politici op om de Best of Class oplossing toe te passen en niet langer in te stemmen met het huidige flankerende beleid.” Dit schrijft Joost van Aggele, bezorgd burger, online aan de Tweede Kamer. Daarmee presenteert hij zijn lang verwachte visie over het Rarieteiten Kabinet inzake de toepassing der democratische beginselen. “De sleutel voor toekomstgerichte verbeteringen der Nederlandsche Staatsinrichting lijkt men geheel uit het oog verloren te hebben” Van Aggele heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de stand van zaken in de tot stand koming van dit Rariteiten Kabinet. Op basis van de jongste informatie komt hij onder meer tot zijn Best of Class. Hij eist van de oppositie dat zij drie belangrijke stappen zetten vanuit het perspectief van de burger: de werkgever weet niet meer wat hij heeft, de werknemer niet meer wat hij krijgt en de burger lijkt voor de toekomst slechter af. Allereerst dienen politici de burger begrijpelijke en bruikbare, individuele informatie te verschaffen over wat de eventuele compensatie van de Europese Unie voor het vaderland betekent. Politici mogen geen aanvullende toezeggingen doen als na Griekenland meerder lidstaten niet langer aan hun financiele verplichtingen kunnen voldoen. Het Kabinet moet zorgen zorgen voor een oplossing (bijvoorbeeld een helpdesk). Het Kabinet mag hiervoor geen extra kosten bij de burger in rekening brengen. Vervolgens moet de burger weten hij krijgt. “Het Kabinet stemt niet in met kwijting en de tot nu toe verschuldigde compensatie wordt geheel in de schatkist gestort.” Ten slotte eist Van Aggele dat de burger in de toekomst beter af is. Dat wil zeggen dat het niet meer mogelijk is om zonder meerderheid der partijen een heel volk aan een rariteitenkabinet te onderwerpen en dat politici preventief aan een grondige psycho-analyse worden onderworpen alvorens men op het blauwe plugge zitten mag hebben. “Ik roep politici op om de gehele best of class toe te passen in hun dagelijks beleid. Een gezonde begroting is van Landsbelang voor politici en burgers. Het is aan politci om zich daarvoor in te zetten. Er moet daarom nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin burgers zich bevinden én voor de toekomst moeten goede electorale (verbeterings)mogelijkheden worden aangeboden. Dit zal leiden tot een nieuwe en betere uitgangspositie van de burger om hun doelstellingen een werkelijke volksvertegenwoordiging te bereiken, en daar draait het uiteindelijk om.”

Joost van Aggele - 25 november 2011

@ Jan Kees de Jager “Er moet nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin het vaderland zich bevindt én z.s.m. dient de burger rechtdoende verkiezen te worden aangeboden. Ik roep politici op om de Best of Class oplossing toe te passen en niet langer in te stemmen met het huidige flankerende beleid.” Dit schrijft Joost van Aggele, bezorgd burger, online aan de Tweede Kamer. Daarmee presenteert hij zijn lang verwachte visie over het rarieteitenkabinet inzake de toepassing der democratische beginselen. “De sleutel voor toekomstgerichte verbeteringen der Nederlandsche Staatsinrichting lijkt men geheel uit het oog verloren te hebbgen” Van Aggele heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de stand van zaken in de tot stand koming van dit rariteitenkabinet. Op basis van de jongste informatie komt hij onder meer tot zijn Best of Class. Hij eist van de oppositie dat zij drie belangrijke stappen zetten vanuit het perspectief van de burger: de werkgever weet niet meer wat hij heeft, de werknemer niet meer wat hij krijgt en de burger lijkt voor de toekomst slechter af. Allereerst dienen politici de burger begrijpelijke en bruikbare, individuele informatie te verschaffen over wat de eventuele compensatie van de Europese Unie voor het vaderland betekent. Politici mogen geen aanvullende toezeggingen doen als na Griekenland meerder lidstaten niet langer aan hun financiele verplichtingen kunnen voldoen. Het Kabinet moet zorgen zorgen voor een oplossing (bijvoorbeeld een helpdesk). Het Kabinet mag hiervoor geen extra kosten bij de burger in rekening brengen. Vervolgens moet de burger weten hij krijgt. “Het Kabinet stemt niet in met kwijting en de tot nu toe verschuldigde compensatie wordt geheel in de schatkist gestort.” Ten slotte eist Van Aggele dat de burger in de toekomst beter af is. Dat wil zeggen dat het niet meer mogelijk is om zonder meerderheid der partijen een heel volk aan een rariteitenkabinet te onderwerpen en dat politici preventief aan een grondige psycho-analyse worden onderworpen alvorens men op het blauwe plugge zitten mag hebben. “Ik roep politici op om de gehele best of class toe te passen in hun dagelijks beleid. Een gezonde begroting is van Landsbelang voor politici en burgers. Het is aan politci om zich daarvoor in te zetten. Er moet daarom nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin burgers zich bevinden én voor de toekomst moeten goede electorale (verbeterings)mogelijkheden worden aangeboden. Dit zal leiden tot een nieuwe en betere uitgangspositie van de burger om hun doelstellingen een werkelijke volksvertegenwoordiging te bereiken, en daar draait het uiteindelijk om.”

NN mocht bij meeste beleggingspolissen eerste kosten in rekening brengen

NN mocht bij meeste beleggingspolissen eerste kosten in rekening brengen

Voor de circa 200.000 beleggingspolissen verkocht na 1 augustus 1999 meent de rechtbank dat NN gerechtigd was om eerste kosten in rekening te brengen zoals ze heeft...

Kifid gaat klachten van deelnemers Stichting DIN Plan 1 voor 1 afronden

Kifid gaat klachten van deelnemers Stichting DIN Plan 1 voor 1 afronden

Het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en verzekeraar Allianz om tot een vergelijk te komen voor de klachten over DIN Plan-beleggingsverzekeringen, is op niets...

Beleggingsverzekeringen: informatieplicht verzekeraars reikte mogelijk verder

Beleggingsverzekeringen: informatieplicht verzekeraars reikte mogelijk verder

De Advocaat Generaal (A-G) heeft voor woekerpolisgedupeerden een positief advies uitgebracht aan de Hoge Raad. Het advies is naar aanleiding van prejudiciële...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Uitspraken in beleggingsverzekeringsklachten universal life later

Kifid heeft besloten om voor beleggingsverzekeringsklachten van het type Universal Life de klachtbehandeling voort te zetten tot en met de schriftelijke procedure....

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

Aegon moet eindwaarde beleggingsverzekering opnieuw berekenen zonder provisiekosten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0234) Aegon moet de eindwaarde van een beleggingsverzekering opnieuw berekenen en daarbij de provisiekosten buiten beschouwing laten. Dit...

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

Kifid: prejudiciële vragen Hof Den Haag geen aanleiding voor aanhouden beleggingsverzekeringsklachten

De prejudiciële vragen van het Hof Den Haag aan de Hoge raad inzake beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden zijn voor Kifid geen reden om de behandeling...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

Hof Den Haag bepaalt prejudiciële vragen in beleggingspoliszaak

In de procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen NN heeft het hof Den Haag de knoop doorgehakt over de aan de Hoge Raad te stellen prejudiciële vragen. Het...

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid rondt 142 klachten beleggingsverzekeringen af in 2020

Kifid heeft vorig jaar de behandeling van 142 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. Voor bijna de helft van deze klachten is door bemiddeling een oplossing...