De waarde van vertrouwen

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op de gemakkelijkste manier en tegen de laagste kosten wordt uitgevoerd wat de consument wenst. De andere weg is hobbelig en lastig. Dat is de weg waar de adviseur luistert naar de consument, maar hem niet naar de mond praat."

Volgens Oosterbaan leidt deze laatste weg uiteindelijk naar meer vertrouwen en dat is voor advieskantoren én hun klanten uiteindelijk meer waar. "Adviseurs kunnen klanten tegen hun eigen onkunde beschermen en hen helpen met hun verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. Dat vraagt een intrinsieke motivatie om echt te willen zorgen voor het financiële welzijn van de klant."

Lees hier de hele blog van Jurjen Oosterbaan.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - TMA Consultancy 20 maart 2018

Beste Jurjen, Ik denk eigenlijk niet dat de vraag bij de adviseur ligt, maar meer bij de toezicht houders die uiteraard het beste met de consument voor hebben, maar banken, vergelijkers en verzekeraars de vrijheid geven om de consument te laten aanklooien met online tooltjes en 'de goedkoopste oplossingen'. Zolang dit door gaat, dan zal er geen consument zich willen verdiepen, laat staan een adviseur betalen. De adviseurs die ik ken willen echt allemaal wel de diepte in met de klant. Cowboys houdt je natuurlijk altijd, maar die zijn over het algemeen al wel uit de markt verdwenen.

Ing. H. de Vries - persoonlijke titel 19 maart 2018

Geachte heer Oosterbaan, Ten tijde dat er nog 30 -50 % provisie werd uitgekeerd werd een AO product vaak standaard meegenomen in het advies. Nu zien we dat het volgens vele onderzoeken achterwege blijft mede gelet op uw colum. De WIA WGA Wetgeving is zeer complex voor zowel de adviseur alsmede de klant. De oplossingen zijn ook complex geworden met de komst van de aanvullingsproducten los van het feit of je een aanstelling hebt bij de maatschappij. Daarnaast zie ik dat zeer summier gevraagd wordt naar de collectieve regelingen bij de wg. En zijn deze er welke regelingen zijn er dan en wat is de inhoud en dekking ervan. Het navragen en het uitpluizen van de bestaande regeling kost tijd en dus geld. En is de klant bereid om meer te betalen als je als TP meer werk gaat verzetten of onderzoek gaat plegen. Temeer omdat het scenario AO en WW niet echt tot de verbeelding spreekt van de klant. Ja de klant wilt het wel weten maar niet betalen voor deze extra uitzoekdienst. Echter scenario overlijden dat wil men WEL goed geregeld hebben al is de kans hierop 1; 45000 en AO en WW 1:8 volgens het UWV. Vanuit de klant bezien is dit typisch een gevalletje ik boek een reis en de verkoper blijft zeuren over de annuleringverzekering. Dus ik ben nog niet eens op reis en moet mij verzekeren tegen allerlei onheil terwijl de vakantie nog moet beginnen. Heb jij ooit een annuleringsverzekering afgesloten voor je vakantie, nou ik niet.

Concentratie: het wordt kiezen of delen

Concentratie: het wordt kiezen of delen

(Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO) in VVP-special Business Support 2021) Binnen het intermediair vindt een ongekende concentratie plaats. Deze ontwikkeling...

Pokket scoort hoog in DFO onderzoek

Pokket scoort hoog in DFO onderzoek

Pokket scoort op het onderdeel Gebruiksvriendelijkheid hoog in het onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs. Tevens behaalt Pokket een eerste plaats...

Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

De financieel adviseurs heeft de meeste waardering voor de pakketten van Faster Forward Elements (administratiesoftware), FinRust (adviessoftware/financiële...

Stappenplan voor AOV-onderhoud

Stappenplan voor AOV-onderhoud

FinRust samen met Bureau DFO een stappenplan ontwikkeld voor AOV-onderhoud. Bij het stappenplan zitten ondersteunende materialen als voorbeeld e-mails, vragenlijsten...

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO brengt Wft Jaarboek uit voor financieel adviseurs

Bureau DFO heeft het Wft Jaarboek 2021 uitgebracht. Het handboek richt zich specifiek op de vragen rondom Wft en privacywetgeving die in de dagelijkse praktijk van...

Schade door vorst en sneeuw

Schade door vorst en sneeuw

De afhandeling van schade door vorst en sneeuw is het thema van een speciale nieuwsbrief van docent en auteur Anita Hol-Bubeck en Bureau DFO. Er is bij particuliere...

Adviseurselasticiteit

Adviseurselasticiteit

De perceptie van de consument is dat het risico beperkt is of de premie te hoog. Dat is een van de oorzaken waarom veel consumenten die een hypothecair krediet...

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Advies: waarschuw klanten voor risico’s illegaal vuurwerk

Ontstaat schade en of letsel als gevolg ontploffing van illegaal vuurwerk, dan zal dit - aldus docent schadeverzekeringen Anita Hol-Bubeck - in veel gevallen niet...

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

Salaris op financieel advieskantoor met gemiddeld 1,90 procent omhoog in 2021

De bruto salarissen van bestaande medewerkers van financieel advieskantoren worden per 1 januari 2021 met gemiddeld 1,90 procent verhoogd. Dit is vrijwel gelijk...

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

DFO: "Samenwerking met serviceproviders wordt komende jaren belangrijker"

In de komende jaren wordt voor meer financieel advieskantoren samenwerking met een serviceprovider belangrijker. Dat stelt Bureau DFO bij haar jongste onderzoeksrapport...