"den haag onderstreept belang goed advies"

Theo Krins

"Een in Den-Haag bedachte maatregel onderstreept nog maar weer eens dat een goed financieel advies cruciaal is", aldus Theo Krins van Legal & General in een blog.

Krins schrijft: "Als het aan het kabinet ligt kunnen Nederlanders binnenkort op een aantrekkelijke manier hun hypotheekschuld verlagen. Ze wil het namelijk mogelijk maken om een levensverzekering vervroegd te beëindigen en de waarde aan te wenden voor aflossing van de hypotheek om zo de spiraal van steeds meer sparen te doorbreken."

Krins wijst er op dat rendementen van een financieel product veelal pas worden gerealiseerd in de laatste periode en dat het voortijdig beëindigen van een polis ertoe kan leiden dat de consument een behoorlijk toekomstig (netto) rendement mist. "Als de polis in BOX 1 is ondergebracht als KEW mis je ook nog eens dat voordeel. Wat doe je trouwens met een polis die alleen garantie op einddatum geeft..?"

"Ik vraag me trouwens af of de consument als hij gebruik gaat maken van deze nieuwe mogelijkheid er goed aan doet om - na de gedane aflossing uit de polis - de extra beschikbare middelen (immers minder rente en geen premies meer) te gaan consumeren Hij mist namelijk toekomstige opbouw van vermogen om een veel groter deel van zijn hypotheek af te lossen en zou dus eigenlijk alsnog moeten blijven sparen, waarbij dat via box III (fiscaal) veelal minder aantrekkelijk zal moeten gebeuren en toekomstig rendement over het reeds opgebouwde kapitaal wordt gemist."

"Kortom, een in Den-Haag bedachte maatregel onderstreept nog maar weer eens dat een goed financieel advies cruciaal is en zo kan ik in ieder geval positief eindigen. Het kabinet bevestigt (ongewild?) dat een financieel adviseur nodig is en blijft en daarmee ziet in ieder geval voor hen de toekomst er zonnig uit."

Reactie toevoegen

 
"start breder onderzoek naar effecten provisieverbod"

"start breder onderzoek naar effecten provisieverbod"

Ruim 75 procent van de consumenten wil meer keuze hebben over de wijze waarop zij intermediairs kunnen betalen, aldus onderzoek van GfK in opdracht van Legal &...

L&g pleit voor advies bij expiratie lijfrente

L&g pleit voor advies bij expiratie lijfrente

Legal & General roept consumenten op om bij een expirerende oud regime lijfrente verzekering advies in te winnen bij een onafhankelijk adviseur. Daarnaast pleit...

Dolders praat adviseurs bij over hybride advies

Dolders praat adviseurs bij over hybride advies

Legal & General organiseert deze maand een aantal actualiteitenbijeenkomsten voor financieeel adviseurs over 'hybride advies'. In de woorden van Legal-topman...

L&g legt nadruk op kwaliteit vermogensbeheer

L&g legt nadruk op kwaliteit vermogensbeheer

Legal & General legt in haar najaarscampagne voro Prisma Pensioen de nadruk op de kwaliteit van vermogensbeheer bij de uitvoering van pensioenregelingen. Legal...

Legal & General introduceert Daisy List

Legal & General introduceert Daisy List

Legal & General introduceert de Daisy List. De Daisy List is een variant op de Bucket List. Bij de Daisy List gaat het om doelstellingen die iemand bereikbaar...

"prijs van bemiddeling komt verder onder druk"

"prijs van bemiddeling komt verder onder druk"

Digitalisering zal de prijs van bemiddeling verder onder druk zetten, voorziet algemeen directeur Arno Dolders van Legal & General. Vanaf deze week is het bij...

L&g: "prijsgevoeligheid neemt enorm toe"

L&g: "prijsgevoeligheid neemt enorm toe"

Adviseurs zijn bij het beoordelen van de kwaliteit van dienstverlening van verzekeraars in vergelijking met 2014 meer belang gaan hechten aan de efficiency van de...

L&g behoudt groei in krimpende levenmarkt

L&g behoudt groei in krimpende levenmarkt

Terwijl de totale markt van levensverzekeringen in de eerste zes maanden van 2015 veertien procent premievolume moest inleveren, liet Legal & General een groei...

Legal & General herhaalt fd-actie

Legal & General herhaalt fd-actie

Klanten die een overlijdensrisicoverzekering bij Legal & General afsluiten, ontvangen tijdelijk een gratis digitaal abonnement op Het Financieele Dagblad.  ...

Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Van de consumenten die een oriënterend gesprek voeren met een financieel dienstverlener geeft, afhankelijk van het type product, 22 tot 47 procent aan na dit...