"prijs van bemiddeling komt verder onder druk"

Legal & General eerste digitale orv-polis 2015

Digitalisering zal de prijs van bemiddeling verder onder druk zetten, voorziet algemeen directeur Arno Dolders van Legal & General. Vanaf deze week is het bij Legal & General mogelijk om de verzekeringspolis voor een overlijdensrisicoverzekering digitaal te ontvangen.

Aanvragen hiervoor kunnen zowel via het offerteprogramma van Legal & General als via een HDN-koppeling. De digitale polis volgt op de eerdere introductie door de maatschappij van het digitale aanvraagformulier ORV en de digitale gezondheidsverklaring ORV.

Dolders: "Kijk ik naar de DVD’s van adviseurs op het gebied van bijvoorbeeld hypotheken, dan zie ik toch dat de kosten van advies en bemiddeling min of meer gelijk zijn. Een snelle verdere digitalisering van het bemiddelingstraject zal leiden tot snellere processen en dus lagere kosten. Dat zal de prijs van bemiddeling verder onder druk zetten. Ik denk dat financieel adviseurs er verstandig aan doen om voor zich zelf goed deze ontwikkeling door te rekenen. Kun je net als wij tijd, die door het digitale proces bij bepaalde medewerkers vrijkomt, inzetten op andere (bijvoorbeeld advies-) onderdelen van je bedrijf? Of moet je tijdig het aantal arbeidsplaatsen in evenwicht brengen met de nieuwe werkbelasting? Dat worden vragen waar veel ondernemers mee te maken krijgen als gevolg van de snelle digitalisering van administratieve processen. In onze komende actualiteitenbijeenkomsten, die wij periodiek organiseren voor financieel adviseurs, zullen wij dan ook extra aandacht aan dit thema geven.”

“De digitalisering van de verzekeringspolis ORV versnelt het proces van de totstandkoming van een overlijdensrisicoverzekering in belangrijk mate", aldus Dolders. "Bij overlijdensrisicoverzekeringen kan in de meeste gevallen worden volstaan met een eenvoudige gezondheidsverklaring. Gaat het om een ‘schone’ gezondheidsverklaring dan heeft de adviseur binnen twee minuten nadat de verklaring door ons is ontvangen de polis digitaal in zijn mail. Nog tijdens het bezoek van de klant kan de polis direct worden meegegeven.”

Dolders "taxeert dat het introduceren van een digitale polis het intermediair minimaal 30 minuten per polis scheelt in vergelijking met een papieren polis. Op jaarbasis gaat dit dan om een aanzienlijke tijdsbesparing die de adviseur waarschijnlijk beter kan gebruiken voor direct contact met zijn klant."

De eerste digitale polis werd ontvangen door Financieel Adviesbureau Kooiman & ’t Hooght te Baarn (foto).


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Eric Rooderkerk - 17 september 2015

Vanzelfsprekend ben ik het eens dat digitalisering leidt tot snellere processen en dus lagere kosten! Besparingen op o.a. papier (milieuvriendelijk), portokosten, tijd en kosten besparingen door minder handelingen. We zitten nu in het digitale tijdperk waardoor bedrijven forse kostenreducties kunnen behalen met een goede automatisering. Correspondentie, polissen en ook de facturen kunnen envoudig digitaal.

Franc Hoogland - 17 september 2015

Volledig eens en naar mijn bescheiden mening een zeer positieve ontwikkeling. Ik heb inmiddels een aantal malen een dergelijk digitaal aanvraagproces doorlopen en ik vind het een verademing. Geen gehannes met papieren en voor de klant volledig inzichtelijk. Hij/zij volgt exact het proces en heeft hier uiteindelijk zelf ook invloed op. En bovendien, steeds meer klanten zijn gewend en in staat om in die digitalisering mee te gaan. Kun je je als adviseur volledig richten op het advies zonder de overbodige ballast van controles op administratieve processen.

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zin en onzin van scenario-analyse

Zin en onzin van scenario-analyse

Verbaasd is ze over de voorspellende gaven die scenario-analyses bij DC-regelingen op basis van beleggen wordt toegedicht. Een hoge uitkomst in zo’n analyse...

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

Gestunt met collectief pensioen zet consument op verkeerde been

 Een collectieve pensioenregeling die niet gemiddeld een vermogensopbouw van 5 procent per jaar behaalt, zal in de praktijk zelden leiden tot het gewenste en...

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General lanceert RendementWijzer

Legal & General introduceert een digitale RendementWijzer voor financieel adviseurs. Met deze tool kunnen zij klanten inzicht geven of zij wel of niet de voor...

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Adviseur krijgt primeur nieuwe naam Scildon

Afgelopen week heeft Legal & General op vier plaatsen in Nederland haar nieuwe naam Scildon gepresenteerd. De primeur was voor de financieel adviseurs waarmee...

Fritzsche nieuwe CEO Legal & General

Fritzsche nieuwe CEO Legal & General

Zodra de overname van Legal & General Nederland door Chesnara definitief is, zal Gert Jan Fritzsche worden benoemd tot CEO van Legal & General Nederland....

Inhaalslag kennis beleggen noodzakelijk

Inhaalslag kennis beleggen noodzakelijk

Ruim driekwart van de consumenten die een financieel adviseur heeft geraadpleegd, zegt dat deze adviseur in zijn advisering sparen en beleggen heeft vergeleken....

L&g: vaar niet blind op adviessoftware

L&g: vaar niet blind op adviessoftware

"Pensioenadviseur aan het roer, niet de ondersteunende middelen. Blijf vooral ook je gezond verstand gebruiken en vaar niet blind op adviessoftware." Dit...

L&g voor dertiende keer beste levensverzekeraar

L&g voor dertiende keer beste levensverzekeraar

Legal & General is voor de dertiende keer uitgeroepen tot beste levensverzekeraar van Nederland. Legal & General was bij de prijsuitreiking van het Adfiz...

L&g: consument wil een proactief adviseur

L&g: consument wil een proactief adviseur

Consumenten waarderen proactief advies, zo blijkt uit onderzoek van MWM2 in opdracht van Legal & General. Consumenten geven de meeste waardering aan de financieel...