Derde klantverslag MultiSafe als inspiratiebron voor sector

MultiSafe Klantkjaarverslag over 2017

MultiSafe heeft haar derde Klantverslag gepubliceerd. Het eerste werd in 2015 gepubliceerd, in navolging van het voorbeeld van Yarden. Het Klantverslag is hét alternatief voor het financiële jaarverslag. Operationeel directeur Roy van den Anker hoopt dat het jaarverslag een inspiratiebron zal zijn voor andere financiële dienstverleners.

Directeur Michael Mackaaij kwam in aanraking met het concept Klantverslag tijdens een bijeenkomst van de stichting New Financial Forum en was direct enthousiast. De klant centraal stellen is een bewonderenswaardig streven van verzekeraars en Yarden was met het klantverslag op een vernieuwende manier in staat om de daad ook echt bij het woord te voegen, aldus Mackaaij. Ook ASR heeft inmiddels een Klantverslag ontwikkeld. "Bijkomstig effect van het maken van het verslag is dat het intern helpt om voor onszelf ook de focus op het doel van onze dienstverlening te houden", aldus Van den Anker.

 In het nieuwe Klantverslag schrijft Van den Anker: "Wat hebben wij in 2017 voor onze klanten gedaan? Dit jaar hoef ik daar niet lang over na te denken. Naast al onze ‘gewone’ werkzaamheden werden onze klanten in 2017 namelijk overspoeld met  veranderingen vanuit verzekeraars. Met grote regelmaat stroomden bij ons de aankondigingen binnen over gewijzigde voorwaarden, verhoogde premies en veranderde verzekeringsproducten. Wat vervolgens altijd leidde tot de vraag: Is onze klant na deze wijziging nog steeds passend verzekerd? Een vraag die vaak niet direct beantwoord kon worden. En eenmaal beantwoord bijna altijd een vervolgvraag kreeg: hoe zorgen we dat de dekking weer passend is?

Volgens Van den Anker lijken het twee simpele vragen, maar MultiSafe had er in 2017 een dagtaak aan. "De meeste wijzigingen kwamen namelijk niet uit de blauwe lucht vallen. Vaak waren die wijzigingen het gevolg van een hoge schadelast, of de eis van DNB aan verzekeraars om elk product zelfstandig rendabel en met voldoende financiële reserves aan te bieden. In ons kleine Nederland kampen verzekeraars vaak met dezelfde risico’s. En worden ze meestal ook  met dezelfde schadelast geconfronteerd. Waardoor ze logischerwijze dezelfde wijzigingen doorvoeren. Zo hebben wij ervaren dat voor sommige risico’s nog maar een of twee aanbieders overbleven. En in het uiterste geval überhaupt geen dekking meer te krijgen was (en nog steeds niet is)."

Volgens Van den Anker een ontwikkeling die voor veel van onze klanten een ingewikkeld en tijdrovend uitzoekwerk opleverde. "Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Voor onze medewerkers was het dan ook een dankbare taak om ontstane puzzels voor onze klanten op te lossen. Ik zie het als een rechtvaardiging van ons bestaan. Het geeft ons als vakidioten veel voldoening om elke keer weer opnieuw te zorgen voor een passende dekking. Om van waarde te zijn in een wereld waar informatie weliswaar overal beschikbaar is, maar de impact van die informatie lang niet altijd helder is."

Klanten gaven in doorlopende enquêtes de adviesgesprekken particulier gemiddeld een 8,48 en de schaderegeling kreeg gemiddeld een  8,69. Er werden in 2017 in totaal 3.064 schades behandeld en 3,2 miljoen euro uitgekeerd. Het advieskantoor heeft 9.085 particuliere relaties in de boeken staan en 2.708 zakelijke relaties. Het aantal verwerkte polismutaties bedroeg 50.921 en er werden 299.801 nota's verzonden. MultiSafe telt 75 medewerkers. Er werden 19.732 telefoontjes ontvangen en 94.075 e-mails. Er waren dertien klachten en 3.165 bezoeken.

 

Reactie toevoegen

 
CGA: samenwerking wordt kern bedrijfsmodel automatiseerders

CGA: samenwerking wordt kern bedrijfsmodel automatiseerders

De stichting Contactgroep Automatisering (CGA) verwacht dat het professionaliseren van samenwerking tussen organisaties in de naaste toekomst steeds belangrijker...

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

Doe waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent

(Roy van den Anker, Heilbron Leusden, in VVP-special Business Support 2021) Onlangs mocht ik deelnemen aan een PE-bijeenkomst met als thema klantbelang centraal....

Door adviserend Nederland van Oost naar West

Door adviserend Nederland van Oost naar West

Door Peter Wormskamp, Helder Beheerd Het kan verkeren. Begin 2020 was er sprake van hoogconjunctuur. Nog nooit zo weinig werkloosheid. Een begrotingsoverschot....

Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij (Verne en nexxbiz Operiations) wordt per 1 juni de opvolger van Leon van Vliet als voorzitter van de Stichting Contactgroep Automatisering (CGA). Mackaaij...

Mackaaij helpt SIVI maximaal vindbaar te zijn

Mackaaij helpt SIVI maximaal vindbaar te zijn

"Al jaren ben ik van mening dat een organisatie als SIVI maximaal vindbaar moet zijn. Het beschikbaar geven van de naam SIVI.nl helpt daar weer een beetje bij. Wij...

Weet wat je verkoopt

Weet wat je verkoopt

Het is misschien een nog wel spannender moment dan starten met een bedrijf, het verkopen ervan. In een rondetafelgesprek vertellen drie financieel adviseurs over...

Verkoop spannender dan starten advieskantoor

Verkoop spannender dan starten advieskantoor

Het is misschien een nog wel een spannender moment dan starten met een bedrijf, het verkopen ervan. In een rondetafel vertellen drie financieel adviseurs over...

Weet wat je verkoopt

Weet wat je verkoopt

Het is misschien een nog wel een spannender moment dan starten met een bedrijf, het verkopen ervan. In een rondetafel vertellen drie financieel adviseurs over...

Visie 2019 Michael Mackaaij: zelf verantwoordelijkheid nemen voor innovatie

Visie 2019 Michael Mackaaij: zelf verantwoordelijkheid nemen voor innovatie

Advieskantoren moeten zélf de verantwoordelijkheid nemen voor innovatie. "De afgelopen 20 jaar is er een te afwachtende houding geweest van advieskantoren...