Derde klantverslag MultiSafe als inspiratiebron voor sector

MultiSafe Klantkjaarverslag over 2017

MultiSafe heeft haar derde Klantverslag gepubliceerd. Het eerste werd in 2015 gepubliceerd, in navolging van het voorbeeld van Yarden. Het Klantverslag is hét alternatief voor het financiële jaarverslag. Operationeel directeur Roy van den Anker hoopt dat het jaarverslag een inspiratiebron zal zijn voor andere financiële dienstverleners.

Directeur Michael Mackaaij kwam in aanraking met het concept Klantverslag tijdens een bijeenkomst van de stichting New Financial Forum en was direct enthousiast. De klant centraal stellen is een bewonderenswaardig streven van verzekeraars en Yarden was met het klantverslag op een vernieuwende manier in staat om de daad ook echt bij het woord te voegen, aldus Mackaaij. Ook ASR heeft inmiddels een Klantverslag ontwikkeld. "Bijkomstig effect van het maken van het verslag is dat het intern helpt om voor onszelf ook de focus op het doel van onze dienstverlening te houden", aldus Van den Anker.

 In het nieuwe Klantverslag schrijft Van den Anker: "Wat hebben wij in 2017 voor onze klanten gedaan? Dit jaar hoef ik daar niet lang over na te denken. Naast al onze ‘gewone’ werkzaamheden werden onze klanten in 2017 namelijk overspoeld met  veranderingen vanuit verzekeraars. Met grote regelmaat stroomden bij ons de aankondigingen binnen over gewijzigde voorwaarden, verhoogde premies en veranderde verzekeringsproducten. Wat vervolgens altijd leidde tot de vraag: Is onze klant na deze wijziging nog steeds passend verzekerd? Een vraag die vaak niet direct beantwoord kon worden. En eenmaal beantwoord bijna altijd een vervolgvraag kreeg: hoe zorgen we dat de dekking weer passend is?

Volgens Van den Anker lijken het twee simpele vragen, maar MultiSafe had er in 2017 een dagtaak aan. "De meeste wijzigingen kwamen namelijk niet uit de blauwe lucht vallen. Vaak waren die wijzigingen het gevolg van een hoge schadelast, of de eis van DNB aan verzekeraars om elk product zelfstandig rendabel en met voldoende financiële reserves aan te bieden. In ons kleine Nederland kampen verzekeraars vaak met dezelfde risico’s. En worden ze meestal ook  met dezelfde schadelast geconfronteerd. Waardoor ze logischerwijze dezelfde wijzigingen doorvoeren. Zo hebben wij ervaren dat voor sommige risico’s nog maar een of twee aanbieders overbleven. En in het uiterste geval überhaupt geen dekking meer te krijgen was (en nog steeds niet is)."

Volgens Van den Anker een ontwikkeling die voor veel van onze klanten een ingewikkeld en tijdrovend uitzoekwerk opleverde. "Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Voor onze medewerkers was het dan ook een dankbare taak om ontstane puzzels voor onze klanten op te lossen. Ik zie het als een rechtvaardiging van ons bestaan. Het geeft ons als vakidioten veel voldoening om elke keer weer opnieuw te zorgen voor een passende dekking. Om van waarde te zijn in een wereld waar informatie weliswaar overal beschikbaar is, maar de impact van die informatie lang niet altijd helder is."

Klanten gaven in doorlopende enquêtes de adviesgesprekken particulier gemiddeld een 8,48 en de schaderegeling kreeg gemiddeld een  8,69. Er werden in 2017 in totaal 3.064 schades behandeld en 3,2 miljoen euro uitgekeerd. Het advieskantoor heeft 9.085 particuliere relaties in de boeken staan en 2.708 zakelijke relaties. Het aantal verwerkte polismutaties bedroeg 50.921 en er werden 299.801 nota's verzonden. MultiSafe telt 75 medewerkers. Er werden 19.732 telefoontjes ontvangen en 94.075 e-mails. Er waren dertien klachten en 3.165 bezoeken.

 

Reactie toevoegen

 
Mackaaij: "klant alleen geïnteresseerd in Herkenbare waarde"

Mackaaij: "klant alleen geïnteresseerd in Herkenbare waarde"

“Provisie, fee of abonnement... De klant is alleen geïnteresseerd in Herkenbare Waarde!", aldus ondernemer Michael Mackaaij van MultiSafe, trendsetter...

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren, kennis delen met topondernemers en vakexperts. Dat zijn de ingrediënten van de Dag van het Topadvies die VVP op 2 november organiseert...

Intermediair onderwerp van audit

Intermediair onderwerp van audit

In de maand juni werden vele adviseurs verrast door de aankondiging van ASR om steekproefsgewijs te gaan controleren op de vastlegging van de in de samenwerkingsovereenkomst...

Een hele mooie dag in de financiële sector

Een hele mooie dag in de financiële sector

Je hebt altijd een keuze om er wat van te maken in het leven. Zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden. In die zin creëer je altijd je eigen werkelijkheid....

Een van de mooiste dagen in de financiële sector?

Een van de mooiste dagen in de financiële sector?

Je hebt altijd een keuze om er wat van te maken in het leven. Zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden heb je zelf een keuze om er wat van te maken. In...

Adviseur Roy van den Anker (multisafe) organiseert 'een mooie dag'

Adviseur Roy van den Anker (multisafe) organiseert 'een mooie dag'

“Je hebt altijd een keuze om er wat van te maken in het leven. Of een glas half vol of half leeg is, bepaal je zelf. Je kunt zoveel leren van mensen die een...

‘Ik wil met niemand ruilen’

‘Ik wil met niemand ruilen’

Het zal je maar gebeuren. Als high potential in een paar seconden je leven volledig zien veranderen en het enige wat je kunt doen, is aanschouwen wat ervan over...

Succesvol innoveren doe je met elkaar

Succesvol innoveren doe je met elkaar

De recent gehouden fintechbeurs Finovate in Londen maakt het pijnlijk duidelijk: de verzekeringsbranche innoveert nauwelijks. Het gebrek aan nieuwe initiatieven...

Maak van elke dag een mooie dag

Maak van elke dag een mooie dag

“Je hebt altijd een keuze om er wat van te maken in het leven. Of een glas half vol of half leeg is, bepaal je zelf. Je kunt enorm veel leren van mensen...

Oproep aan de sector

Oproep aan de sector

In navolging van Yarden en NNEK heeft ook MultiSafe een klantjaarverslag uitgebracht. Het idee voor dergelijke verslagen is ontstaan op het New Financial Forum....