Geen verbod op rijden met lege vrachtwagens bij storm

Cora van Nieuwenhuizen officiële foto

Minister Van Nieuwenhuizen zoekt ook de expertise van verzekeraars bij het voorkomen van ongevallen met lege vrachtwagens tijdens storm. "Ik heb de Stimva-partijen gevraagd om bij hun eerstvolgende overleg hun expertise in te brengen bij het formuleren van concrete handelingsperspectieven voor chauffeurs en bedrijven bij weeralarm en hun bevindingen aan mij terug te melden", schrijft de minister in een Kamerbrief.

Stimva is een samenwerkingsverband van het Verbond van Verzekeraars, de brancheorganisaties Transport Logistiek Nederland (TLN), evofenedex, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Rijkswaterstaat (ook namens de overige wegbeheerders. Doel is het verbeteren van de afhandeling van incidenten met vrachtauto’s en te bezien hoe incidenten voorkomen kunnen worden.

Tijdens de storm op 18 januari hebben 66 incidenten op de Rijkswegen plaatsgevonden waarbij één of meerdere vrachtwagens betrokken zijn geweest. Het merendeel van de omgewaaide vrachtwagens was leeg of bijna leeg. 

Samen met TLN en evofenedex is de minister van mening dat "een algeheel verbod om tijdens code rood te gaan rijden met een lege wagen disproportioneel is. Een dergelijk verbod is praktisch erg moeilijk uitvoerbaar omdat waarschuwingen geen harde norm kennen, vaak regionaal zijn en op het tijdstip dat de waarschuwingen worden afgegeven altijd al chauffeurs onderweg zullen zijn".

Ze gelooft meer in de Safety Deal 'Vertrouwen op veiligheid'. Afgelopen jaar is door een aantal partners in een distributieketen dit nieuwe instrument ontwikkeld, waarbij het handelen bij weeralarm binnen de wegvervoerketen expliciet is meegenomen. "De hele keten committeert zich aan de afspraken en is daarmee verantwoordelijk voor veilige werkomstandigheden voor de chauffeur. Hierbij wordt ook geregeld dat een opdrachtgever of werkgever de chauffeur niet mag dwingen om te gaan rijden bij extreem weer. In september 2017 is de eerste Safety Deal afgesloten binnen één distributieketen tussen de retailer, diverse transportbedrijven en de verzekeraar. Ik vind het dan ook van groot belang dat zoveel mogelijk bedrijven in de verschillende wegvervoerketens een Safety Deal sluiten. Het moet de norm worden om tijdens extreem weer het handelen naar de omstandigheden te laten prevaleren boven levertijden. Ik heb TLN en evofenedex verzocht en zij hebben mij verzekerd hun achterban te stimuleren om Safety Deals af te sluiten, of vergelijkbare afspraken te maken, door bedrijven hierover actief te informeren door publicaties in magazines en op websites."

 

Reactie toevoegen

 
Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro). aldus DNB. De Netto Combined Ratio (NCR) van schade exclusief...

APK-sanctie gehalveerd...

APK-sanctie gehalveerd...

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden matigt de administratieve sanctie die een man was opgelegd wegens schending van de APK-plicht van 130 naar 65 euro. De man...

Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig

Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig

In 2,1 miljoen huishoudens (27 procent) in Nederland was in 2016 geen (lease)auto, brom- of snorfiets, scooter, motor of bestelauto aanwezig. Huishoudens in de laagste...

Van personenautopark 1,4 procent stekkerauto

Van personenautopark 1,4 procent stekkerauto

Van het totale Nederlandse personenautopark was op 1 januari 1,4 procent een elektrisch of plug-in hybride voertuig. Aldus het CBS. Op 1 januari 2018 stonden...

De Vereende gaat provisiebeleid heroverwegen

De Vereende gaat provisiebeleid heroverwegen

Omdat eerdere premieverhogingen niet toereikend blijken te zijn, verhoogt de Vereende opnieuw de premies. Dit betekent een verhoging van 25 procent voor motorrijtuigen...

Consultatie europese richtlijn mrb mijdt vernieuwing

Consultatie europese richtlijn mrb mijdt vernieuwing

Moeten zelfrijdende auto's op dezelfde manier verzekerd zijn tegen aansprakelijkheid als auto's met bestuurders? Dat is een van de vragen die de Europese Commissie...

Verbond onderzoekt "totaal ander verzekeringssysteem"

Verbond onderzoekt "totaal ander verzekeringssysteem"

Het Verbond van Verzekeraars onderzoekt de mogelijkheden van een "totaal ander verzekeringssysteem" voor motorrijtuigen, om in te spelen op de technologische...