Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse 2018

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

Het is inmiddels behoorlijk geaccepteerd dat de consument voor producten en diensten kan kiezen tussen de distributiekanalen ‘doe-het-zelf’ of via het intermediair. Enkele jaren geleden was er vaak nog onbegrip in de markt als een productaanbieder die tot die tijd enkel intermediaire distributie ondersteunde ineens ook de klanten direct ging bedienen. Discussies kwamen op gang van ‘Het is mijn klant’ tot ‘Jullie zijn door ons groot geworden en nu passeer je ons’. Ik vind het gaaf om te zien dat deze discussies nagenoeg niet meer spelen. Drie dingen hebben volgens mij bijgedragen aan de acceptatie van multidistributie:

- goede communicatie aan de markt: waarom mag de consument ook rechtstreeks zaken doen en voor welke situaties? En hoe verhoudt zich dat tot het intermediaire kanaal? Ga tijdig de dialoog aan en verras geen partijen;

- brancheonafhankelijke ontwikkeling voor doe-het-zelf: in steeds meer branches is het alom geaccepteerd dat de consument kan kiezen uit diverse distributiemogelijkheden. De consument verlangt dit van steeds meer partijen en is inmiddels behoorlijk in staat die keuzes weloverwogen te maken, met name als het gaat om eenvoudige producten en diensten;

- de klant is van de klant: het is niet meer van deze tijd om een klant te claimen. De klant bepaalt zelf hoe hij geholpen wil worden. Dus zorg vooral dat je in beeld bent en blijft; en focus op toegevoegde waarde met meer dan in het verleden aandacht voor deeldiensten."

Wat kan er beter in de financiële sector?

De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan. Het komt bijvoorbeeld nog regelmatig voor dat een consument zelf een product online kan afsluiten doch dat dat product nog niet helemaal geschikt is voor execution only. Het gaat te ver om aan te nemen dat de consument alle voorwaarden goed leest en ook de impact van die voorwaarden goed begrijpt. Ik spreek regelmatig intermediairs die geconfronteerd worden met consumenten die zelf online transacties gedaan hebben doch dan toch achteraf gezien enkele verkeerde beslissingen hebben genomen.

In het verleden zijn producten vaak afgestemd op intermediaire distributie zodat een professional de consument kan begeleiden in het maken van de juiste keuzes. Als diezelfde producten direct aan de consument worden aangeboden, ondanks dat er via online toelichtingen en disclaimers specifieke aandachtspunten worden belicht, kan er een mismatch ontstaan. Dit onderwerp verdient wat mij betreft extra aandacht. Graag doe ik een oproep aan de markt om dit op twee manieren te organiseren:

- enquête onder consumenten die enige tijd geleden zelfstandig een product hebben afgesloten;

- georganiseerde dialoog tussen productaanbieders en het intermediair; zou bijvoorbeeld een mooi (sub)thema kunnen zijn voor een congres.

Wie pakt de handschoen op?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Mark de Rijke likes & unlikes

Mark de Rijke likes & unlikes

"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt...

Paul Robbe likes & unlikes

Paul Robbe likes & unlikes

"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid." Dat stelt Paul Robbe (directeur...

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat...

Tim Schoonbergen likes & unlikes

Tim Schoonbergen likes & unlikes

"Veel verzekeringsvormen hebben heel wat meer maatschappelijke relevantie dan allerlei 'hippe' producten/diensten van nog hippere bedrijven met astronomische winstmarges",...

Ivo Valkenburg likes & unlikes

Ivo Valkenburg likes & unlikes

"Het is de hoogste tijd voor herziening van alle vastgelopen elementen in het financiële systeem." Aldus verbinder en auteur Ivo Valkenburg ('Spirit in Finance')...

Ron Bavelaar likes & unlikes

Ron Bavelaar likes & unlikes

"De traditionele levenmarkt ontwikkelt zich onvoldoende, met alle gevolgen van dien." Aldus Ron Bavelaar, directievoorzitter Yarden, in de rubriek Like & Unlike...

Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes

Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes

“Deze tijd vraagt om meer variatie en maatwerk in woonfinanciering. Dat is mogelijk, maar het gaat niet vanzelf”, stelt Arjen Gielen, directeur van NHG,...

Menno Luiten likes & unlikes

Menno Luiten likes & unlikes

"Er zou meer scheiding moeten komen tussen het aanbieden van hypotheken en het adviseren van hypotheken." Dat stelt commercieel directeur Menno Luiten van MUNT Hypotheken...

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

"Marktwerking is goed, maar het moet wel in balans blijven met de maatschappij waarin we leven." Aldus Jeanette Hadderingh, directeur NIBE-SVV, in de rubriek Like...

Enno Wiertsema likes & unlikes

Enno Wiertsema likes & unlikes

"Onafhankelijk financieel advies is het antwoord op een hoop maatschappelijke vraagstukken." Dat stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in de rubriek Like & Unlike...