"Digitale klantomgeving geldverstrekkers vormt risico voor de klant"

Digitalisering

"Het zou goed zijn als geldverstrekkers hun beleid rond de klantomgeving heroverwegen", aldus de Hypotheekshop die constateert dat steeds meer geldverstrekkers met een digitale omgeving voor de klant werken, wat vaak leidt tot misverstanden en irritatie bij consumenten en bovendien een risico vormt voor de klant.

Volgens de Hypotheekshop kan de adviseur bij sommige geldverstrekkers bepaalde berekeningen of wijzigingen niet meer maken of uitvoeren. "De klant moet deze zelf in zijn digitale omgeving aanvragen, om die vervolgens in een tweede gesprek met de adviseur te kunnen bespreken. Dit wekt irritatie op bij klanten die bewust kiezen voor ontzorging en advies via hun eigen adviseur. Daarnaast blijkt dat veelal oudere mensen moeite hebben met een digitale omgeving en hierin vastlopen."

De Hypotheekshop constateert dat geldverstrekkers de consument steeds dwingender het gebruik van de klantomgeving opleggen. "Zo moet al bij het aanvraagtraject via de adviseur het e-mailadres en telefoonnummer worden meegestuurd. Dit leidt tot verwarring wanneer klanten hypotheek statusupdates ontvangen en zelf documenten gaan uploaden in de omgeving van de geldverstrekker in plaats van bij de adviseur. Het is bijvoorbeeld gebeurd dat een klant na een rechtstreekse terugkoppeling van de geldverstrekker via de klantomgeving snel een taxatie regelde, terwijl de adviseur met de geldverstrekker juist overeenkwam dat een woz-verklaring afdoende was. Onnodig gemaakte kosten dus en niet in het belang van de klant."

Daarom wil de Hypotheekshop dat geldverstrekkers hun beleid rond de klantomgeving heroverwegen. "Zeker in de periode voor passeren leidt directe communicatie buiten de adviseur om vaak tot misverstanden. Daarnaast bestaat er na passeren onduidelijkheid over de aansprakelijkheid bij het aanbrengen van wijzigingen, en de bescherming van de consument daarin. Hier ligt ook een rol voor de AFM, anders is het wachten tot het Kifid de benodigde duidelijkheid verschaft."

 

Reactie toevoegen

 
Dertig jaar vast valt uit de Top Drie

Dertig jaar vast valt uit de Top Drie

Door de ultra lage hypotheekrente van de laatste jaren werden de langere rentevaste perioden 20 en 30 jaar vast steeds populairder. Beide behoorden vanaf 2017 tot...

Hypotheekshop: familiehypotheek als alternatief voor jubelton

Hypotheekshop: familiehypotheek als alternatief voor jubelton

De 'familiehypotheek' is een goed alternatief voor de ‘jubelton’-regeling die in januari 2024 eindigt, stelt de Hypotheekshop. "Deze oplossing is voor...

Renteverhogingen leiden tot piek in hypotheekaanvragen

Renteverhogingen leiden tot piek in hypotheekaanvragen

Bijna alle actieve geldverstrekkers, op twee na, hebben deze week hun hypotheekrentes verhoogd. Een handvol zelfs twee maal. Dat zorgt voor een heuse piek van hypotheekaanvragen,...

Omgekeerde rentecurve nog nooit zo extreem

Omgekeerde rentecurve nog nooit zo extreem

“Hoewel we in het verleden wel vaker een omgekeerde rentecurve voor de hypotheekrente hebben gezien, is deze nog nooit zo extreem geweest sinds we begonnen...

Variabele hypotheekrente stijgt al een jaar

Variabele hypotheekrente stijgt al een jaar

Terwijl de (middel)lange hypotheekrente sinds oktober vorig jaar het toonbeeld is van stabiliteit, geldt dat volgens De Hypotheekshop bepaald niet voor de variabele...

Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

De Hypotheekshop heeft de Online Hypotheekmodule gelanceerd, volledig gerobotiseerd advies voor starters op de huizenmarkt. De starter blijft de mogelijkheid houden...

Hause hypotheekaanvragen bij aanbieders

Hause hypotheekaanvragen bij aanbieders

"Door de renteverhogingen komen er deze week extra veel hypotheekaanvragen binnen bij aanbieders, van consumenten (vooral starters, maar ook doorstromers en verhogers)...

Toename hypotheekaanvragen van zelfstandigen

Toename hypotheekaanvragen van zelfstandigen

De Hypotheekshop ziet een toename van het aantal hypotheekaanvragen van zelfstandigen. De adviesketen: “Veel ondernemers hebben door de coronamaatregelen in...

Doorstromers zetten de rente langer vast dan starters

Doorstromers zetten de rente langer vast dan starters

"Starters kiezen in de regel voor 10 jaar vast, terwijl doorstromers ook vaak voor 20 jaar vast opteren. Dit verschil heeft mogelijk te maken met de maximale leencapaciteit,...

"Adviseurs content met afhandeling hypotheekaanvragen"

"Adviseurs content met afhandeling hypotheekaanvragen"

Adviseurs zijn tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen. Hypotheekdossiers met een (kleine) afwijking van de standaardregels zorgen nog wel eens voor...