Ig&h: forse krimp markt voor financieel advies

Bouwe Kuik

De markt voor financieel advies zal in 2015 met een derde zijn gekrompen vergeleken met 2012. Volgens schattingen van IG&H Consulting & Interim heeft de markt in dat jaar nog een omvang van 2,3 miljard euro. Vorig jaar ging er nog 3,3 miljard euro om op deze markt. In het FD van vandaag lichten Bouwe Kuik en Jan-Pieter van der Helm van IG&H deze voorspelling toe.

Volgens Kuik (foto) heeft de consument door de economische crisis minder te besteden. Daarnaast let de consument door het provisieverbod beter op de kosten van advies. "De kosten worden duidelijker, waardoor consumenten kritischer worden", aldus Kuik, die verder wijst op de trend dat de consument door de digitalisering steeds meer zelf gaat doen en op de initiatieven op het gebied van 'digitaal advies'.
Kuik en Van der Helm verwachten dat de behoefte aan advies, zeker bij hypotheken, blijft bestaan, maar ook dat het gedrag van de klant zal veranderen. De toekomst van de adviesmarkt voor complexe financiële producten valt af te leiden van de markt voor standaard schadeverzekeringen. "In die markt is sprake geweest van een zogenoemde ontbundeling van de adviesketen’, zegt Van der Helm. ‘Klanten oriënteren zich via internet en maken vaak gebruik van vergelijkingssites om keuzen te maken. Vervolgens zijn ook het advies en de bemiddeling van elkaar losgekoppeld."
Een andere trend is dat de klant 'ongrijpbaarder' wordt. "De consument zal vaker switchen. Hij kan digitaal informatie inwinnen en vervolgens voor een webcamadvies gaan. Bij een ander product kiest hij misschien voor persoonlijk of telefonisch advies", zegt Kuik. Volgens Van der Helm ontstaan er ook mengvormen, waarbij samen met de adviseur naar een oplossing wordt gezocht.
In de consumentenmarkt zullen de verschuivingen volgens IG&H het sterkst zijn bij de productgroep wonen en bij vermogen en inkomen. Bij wonen - vooral hypotheken - zal in 2015 45 procent van de adviezen niet meer ‘face to face’ plaatsvinden. Bij de productgroep vermogen en inkomen - lijfrentes en overlijdensrisicoverzekeringen - zal over drie jaar 40 procent volledig zelfstandig door de klant worden afgewikkeld; in 2012 was dat 15 procent. "De adviseur moet in de toekomst op verschillende manieren advies kunnen geven", constateert Van der Helm.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arjan Lubbe - 23 april 2013

[i]''Bij wonen - vooral hypotheken - zal in 2015 45 procent van de adviezen niet meer ‘face to face’ plaatsvinden.''[/i] Een onderzoeker moet zich bij FEITEN houden en zich niet bezig houden met aannames en voorspellingen. Waar deze aannames op gebaseerd zijn is mij een groot raadsel, misschien dat heer Kuik daar een toelichting op kan geven.

Eric Rooderkerk - 23 april 2013

@Jeffrey: volledig eens met je rode draad. Of de adviesmarkt met 30% krimpt de komende jaren betwijfel ik. Digitaal advies heeft ook een prijs. De onafhankelijke allround Adviseur kan juist een baken worden in het digitale woud...

Albert van der Poll - 23 april 2013

Ik richt mij dan maar op die 30% die het liefst een persoonlijk adviseur heeft die hun een totaalinzicht kan verschaffen en pro-actief zorgt dat ze bij de les blijven. Je krijgt wel het gevoel dat de onderzoekers nog betald zijn door de firma eye-open, 45% van de hypotheken online over anderhalf jaar?

Charles Muetstege - 23 april 2013

Er blijft m.i. een grote markt voor professioneel financieel advies. De klant zoekt zaken deels zelf uit, maar wil zijn keuze veelal tegen iemand aanhouden. Een onafhankelijk persoonlijk adviseur, een vertrouwensmens. Het gaat veelal niet direct om één afgebakend complex product zoals hypotheek en vermogensopbouw, maar hoe dat in het hele financiële plaatje van de klant gaat passen. Inclusief fiscale gevolgen. En zoals we weten worden die er niet gemakkelijker op. Ik ben het dus eens met de laatste zin in het IG&H verhaal: De adviseur moet in de toekomst op verschillende manieren advies kunnen geven.

Paul Schoo - 23 april 2013

Helaas er bestaat geen dé klant. Veel onderzoekers zijn goed opgeleid en beoordelen de onderzoeksresultaten vanuit een eigen perceptie. Veel beleidsmensen zijn goed opgeleid en beoordelen onderzoeksresultaten vanuit hun eigen perceptie. Maar het gros van de consumenten mist kennis en vaardigheden. Door deze groep via het directe kanaal te willen benaderen, vanuit de gedachte dat iedereen de zaken makkelijk zelf kan regelen, handelt men niet in het klantbelang!

Paul Schoo - 23 april 2013

De markt voor financieel adviseurs krimpt niet maar neemt toe. Er ontstaat een extra deel van die markt, de puinhopen. Veel "doe het zelvers" krijgen de kous op de kop en zullen daarna te rade gaan. De kwaliteit van het directe aanbod is ver beneden peil. Medewerkers van directe aanbieders zijn slecht opgeleid en weinig gemotiveerd door de toenemende werkdruk. Als robots voeren ze opdrachten uit. Flexibiliteit en creativiteit passen niet meer in het model. De klant zal vermijdingsgedrag gaan vertonen. Groepen zullen niet verzekerd zijn en niet voor aanvullend pensioen gaan sparen. Ook wordt de klant moe van schreeuwende ondoorzichtige aanbiedingen. Kortom markt genoeg voor die adviseur die de klant bereikt 1 op 1.

Wim Koster - 22 april 2013

@Jeffrey: heb jij enig idee wie dit soort onderzoeken van IG&H betaalt? Hebben zij sponsors?

Jeffrey Leichel - 22 april 2013

De rode draad is dus dat alle adviesvormen blijven, maar dat de marktverhoudingen veranderen en dat ondernemende intermediairs naar een andere mix moeten. Het traditionele intermediair verdwijnt, maar ik zie een groeipotentieel voor het moderne intermediair. En een intermediair met een goede mix, hoeft niet heel veel moeite te doen om het concept van execution only te verslaan.

Jeffrey Leichel - 22 april 2013

Hahaha Wim, je vraagt naar de bekende weg. Mijn postings hebben bijna altijd een dubbele bodem.

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

Mark de Rijke (De Hypotheekshop) in VVP 4: dynamisch financieel advies

(door Mark de Rijke, De Hypotheekshop, in VVP 4) Door de coronacrisis neemt implementatie van technische innovaties bij hypotheekaanvragen een vlucht. Vanaf het...

"Zes op de tien ondernemers krijgt weleens verkeerd financieel advies"

"Zes op de tien ondernemers krijgt weleens verkeerd financieel advies"

Van de Nederlandse ondernemers zegt 57 procent dat een financieel adviseur hen wel eens het verkeerde financiële product heeft geadviseerd. Aldus onderzoek...

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"De verzakelijking van de relatie tussen verzekeraars en intermediairs is een goede zaak", aldus onderzoeker Fred de Jong in een blog op zijn website, "omdat het...

Adfiz: "Kamervragen onderstrepen belang financieel advies"

Adfiz: "Kamervragen onderstrepen belang financieel advies"

"Wij zien in de vragen een onderstreping van het belang van financieel advies." Aldus Adfiz over de Kamervragen die zijn gesteld over de aanpassing van de dekking...

Consument vooral en vaker voor complexe zaken naar adviseur

Consument vooral en vaker voor complexe zaken naar adviseur

Bij de oriëntatie op een complex financieel product maken mensen vooral en vaker dan in 2017 gebruik van een financieel adviseur. Dat blijkt uit de Monitor...

Gratis bestaat niet

Gratis bestaat niet

(door Mark de Rijke, directeur De Hypotheekshop) In haar column op 26 januari in het FD spreekt econoom en publicist Erica Verdegaal haar verbazing uit over...

De Hypotheekshop reageert op FD-column Verdegaal: gratis bestaat niet

De Hypotheekshop reageert op FD-column Verdegaal: gratis bestaat niet

In een reactie op de FD-column 26 januari van Erica Verdegaal stelt directeur Mark de Rijke van De Hypotheekshop in een blog op VVP Online: "Voor simpele kwaaltjes...

"Werkwijze adviseur gedateerd"

"Werkwijze adviseur gedateerd"

"In de financieel adviesbranche is het als klant óf doe-het-zelven óf alles uitbesteden. Dat verbaast me", schrijft Esther Waal (mede-oprichter Advies-Check)...

Laagste groei verstrekte hypotheken sinds 2013

Laagste groei verstrekte hypotheken sinds 2013

In het tweede kwartaal van 2018 zijn er in Nederland bijna 87.000 hypotheken afgesloten. Met 2,5 procent is dit de laagste groei sinds 2013, aldus de IG&H Hypotheekupdate...

"Positie starters verslechtert steeds verder"

"Positie starters verslechtert steeds verder"

Het aantal verstrekte hypotheken is in het eerste kwartaal van 2018 met 3 procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. De hypotheekomzet is daarentegen...