Independer stopt noodgedwongen met uitvaartverzekeringen

Ruud Martens (2013)

Mensen kunnen binnenkort geen uitvaartverzekeringen meer vergelijken of afsluiten bij Independer. Door veranderingen in de regelgeving over vergoedingen, is de dienst verlieslatend geworden.

 

Algemeen directeur Ruud Martens: "Het laatste half jaar heeft Independer de uitvaartvergelijking zonder verdienmodel in stand gehouden. Hiermee kon de consument zo lang mogelijk worden geholpen met het vinden van een uitvaartverzekering die het best bij hem past. Gedurende die periode zochten we tevergeefs naar een alternatief om de inspanningen voor de uitvaartmodule betaalbaar te kunnen houden."

In november vorig jaar werd de wettelijke interpretatie van bemiddeling veranderd. Volgens de oude interpretatie was er alleen sprake van bemiddeling als een vergelijker klantgegevens doorgaf aan een verzekeraar. De nieuwe interpretatie spreekt al van bemiddeling als de vergelijker de consument alleen vraagt naar gegevens als geboortedatum of gewenst verzekerd kapitaal - zonder deze door te geven aan de verzekeraar. Martens: "Independer hanteert laatstgenoemde werkwijze voor uitvaartverzekeringen om een goede op maat gemaakte vergelijking te kunnen maken. Deze werkwijze wordt sinds eind vorig jaar dus gezien als bemiddeling. Uitvaartverzekeringen vallen onder het provisieverbod. Daarom mag Independer sinds november 2014 geen vergoeding van verzekeraars meer ontvangen voor haar dienstverlening voor dit product."

Independer biedt verschillende vergelijkingsmodules waar vrijwel geen inkomsten tegenover staan. Martens: "Hiermee willen we belangrijke markten transparant maken, zodat de kwaliteit verbetert en consumenten worden geholpen bij hun keuzes. Zo kan elke bezoeker gratis gebruik maken van de vergelijking van hypotheken, ziekenhuizen, tandartsen, huisartsen en fysiotherapeuten. De kosten worden betaald uit de inkomsten van andere productmodules . Independer kan zich echter niet veroorloven om nog meer modules te laten financieren door andere productgroepen.

"We vinden het erg jammer dat we een belangrijk product als uitvaartverzekering niet kunnen behouden. De markt verliest hiermee aan transparantie. Binnen uitvaart waren wij een van de weinige partijen die op basis van een persoonlijke situatie een groot aantal verzekeraars vergeleek. Ons besluit heeft helaas een impact op de consument. Mensen zullen nu veelal zelf informatie gaan zoeken bij een beperkt aantal verzekeraars, waarna ze hun keuze maken. Zonder het uitgebreide persoonlijke vergelijkingsoverzicht laten mensen een belangrijk deel van de markt links liggen. Hierdoor maken ze minder goede keuzes en en zijn ze vaak te duur uit. We blijven daarom zoeken naar manieren om deze verschraling van de dienstverlening tegen te gaan en modules weer te kunnen onderhouden.”

Independer verwacht Uitvaart binnen een paar weken te beëindigen. Om de consument toch op weg te helpen zullen de contactgegevens van de verschillende uitvaartverzekeraars op de site worden vermeld.

Reactie toevoegen

 
ACM wil meer transparantie over betaald ranken

ACM wil meer transparantie over betaald ranken

Van acht door de ACM onderzochte platforms doen alleen Independer en Kieskeurig niet aan betaald ranken.  De Autoriteit stelt vast dat er risico’s zijn...

Consument kiest minder vaak voor aanvullende zorgverzekering

Consument kiest minder vaak voor aanvullende zorgverzekering

Independer constateert dat minder mensen aanvullende verzekeringen kiezen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook kiezen meer mensen dan vorig jaar voor...

Independer verdubbelt dekking gratis Tandongevallen-verzekering

Independer verdubbelt dekking gratis Tandongevallen-verzekering

Independer heeft het maximale verzekerde bedrag van haar Tandongevallen-dekking (gratis bij een zorgverzekering) opgetrokken van 10.000 naar 20.000 euro. De website...

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Consumenten die een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering zoeken via Independer, kunnen vanaf nu ook kiezen voor Lemonade.Van origine Amerikaans is Lemonade...

Independer: Veilig Online Verzekering

Independer: Veilig Online Verzekering

Independer heeft samen met verzekeringspartner iptiQ een consumentenverzekering ontwikkeld voor de meest voorkomende risico’s van internetcriminaliteit, de...

Jongeren betalen gemiddeld 70 procent meer premie voor een autoverzekering

Jongeren betalen gemiddeld 70 procent meer premie voor een autoverzekering

Jongen betalen gemiddeld zo'n 70 procent meer voor de premie van hun autoverzekering en gemiddeld is de jaarpremie voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar 1656 euro,...

Jongeren ook nu hardst geraakt door premiestijging autoverzekering

Jongeren ook nu hardst geraakt door premiestijging autoverzekering

De premies van autoverzekeringen stegen afgelopen jaar met gemiddeld zes procent. En ook deze premiestijging raakt jongeren tussen de 18 en 24 jaar weer het hardst,...

Nederlander vreest flinke stijging zorgverzekeringspremie

Nederlander vreest flinke stijging zorgverzekeringspremie

Ruim vier op de vijf Nederlanders denken dat ze vanwege de coronacrisis volgend jaar meer premie moeten betalen voor hun zorgverzekering. Van deze groep verwacht...

Independer: robo-advies

Independer: robo-advies

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...

Dertig procent gemeenten onbetaalbaar voor alleenstaande modale starter

Dertig procent gemeenten onbetaalbaar voor alleenstaande modale starter

Voor alleenstaanden - met modaal inkomen én 20.000 euro eigen geld - die hun eerste bescheiden woning willen kopen, is gemiddeld bijna een derde van de Nederlandse...