ING sorteert voor op hypothekenrichtlijn met nieuw aanvraagproces

Hidde Coebergh

Met ingang van april geeft ING klanten binnen vijf dagen zekerheid over hun hypotheekaanvraag, mits de woning is getaxeerd. Met de aanpassing van het aanvraag- en serviceproces sorteert de bank voor op de nieuwe Europese hypothekenrichtlijn (Mortgage Credit Directive) die rond de zomer van kracht moet worden.

De introductie van een geheel nieuw hypothekenproces vloeit niet rechtstreeks voort uit de Europese richtlijn, zegt Hidde Coebergh, directeur Advies en Intermediair Hypotheken bij ING. "De beweging die wij maken staat hier los van. Klanten willen niet bezig zijn met een financiering maar ‘gewoon lekker wonen’. Zo snel mogelijk onvoorwaardelijke duidelijkheid over de financiering is wat klanten en intermediairs van ons vragen. Als het intermediair alle voor een aanvraag benodigde stukken compleet bij ons aanlevert, streven wij ernaar om binnen vijf dagen deze onvoorwaardelijke duidelijkheid te geven. Een prettige bijkomstigheid is dat deze werkwijze in lijn is met wat nu weten van de uit de MCD voortvloeiende richtlijnen en vereisten."

 

Consumenten kunnen nu in een vroeg stadium een bindend aanbod met opschortende voorwaarden ontvangen. Volgens de MCD kan dat binnenkort niet meer. Als bank zul je dus eerst de inkomensgegevens, de kredietwaardigheid en de integriteit van de klant moeten toetsen, voordat je een bindende offerte kan uitbrengen. Betekent dit ook dat onvolledige aanvragen niet meer in behandeling worden genomen?
Coebergh: "Op dit moment is nog niet volledig duidelijk hoe de verschillende MCD-vereisten en -richtlijnen definitief dienen te worden geïnterpreteerd en geïmplementeerd. ING heeft al wel de keuze gemaakt om uitsluitend complete aanvragen in behandeling te nemen. Zo kunnen we klant en intermediair binnen vijf dagen onvoorwaardelijke zekerheid aangaande de financiering bieden . Een uitzonderingssituatie kan ontstaan als het onmogelijk blijkt om een taxatierapport tegelijk met de hypotheekaanvraag aan te leveren. Er wordt dan een aanbod onder voorbehoud van taxatie uitgebracht."

 

Doel van de Europese richtlijn is consumentenbescherming. De vraag is of de nieuwe eisen van de richtlijn niet vooral zullen leiden tot extra administratieve lasten voor hypotheekverstrekkers.

Coebergh: "Transparantie over kosten en voorwaarden is goed voor zowel consumenten als aanbieders van financiële producten. Transparantie heeft doorgaans een positief effect op vereenvoudiging van voorwaarden, producten en processen. Wij zien dat de voorgenomen richtlijnen en vereisten van de MCD dan ook niet automatisch tot structureel extra administratieve lasten leiden. Dit neemt niet weg dat er stevige aanpassingen en investeringen gedaan moeten worden in de huidige systemen en processen."

 

Op dit moment kiest ruim 60 procent van de ING-klanten voor advisering door het intermediair. Hoe zorgt de bank ervoor dat het intermediair zich blijft onderscheiden in zijn dienstverlening?

Coebergh: "Ondanks alle digitale ontwikkelingen blijft één ding als een paal boven water staan: een gedegen financieel advies blijft onvervangbaar. Juist daarom willen wij het intermediair in staat stellen om daarop toegevoegde waarde te leveren. Samen met het intermediair willen wij een stap zetten in het overtreffen van verwachtingen van klanten. Dat vraagt erom dingen net wat anders doen dan vroeger: sneller en eenvoudiger. We hebben deze slag eerder gemaakt in ons product- en acceptatieaanbod. Ook dat was noodzakelijk om de versnelling en versimpeling mogelijk te maken. Nu zetten we de tweede stap met het nieuwe aanvraag- en serviceproces. Vanaf 1 april stellen we het intermediair nog beter in staat om zich te richten op het adviseren van zijn klanten. We geven klanten in vijf dagen helderheid over de haalbaarheid van hun woonwens. En we garanderen een snelle en vlekkeloze afhandeling van het aanvraagproces." Volgens Coebergh zet ING hiermee een "nieuwe standaard in de hypotheekmarkt".

Reactie toevoegen

 
Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

AFM: "Pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan"

AFM: "Pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan"

“Wij zijn niet tégen maatwerk, we willen alleen dat het verantwoord gebeurt.” Dat zegt Zdenka van Schaik, bij de AFM verantwoordelijk voor het...

ING Intermediair Index: sentiment onder hypotheekadviseurs daalt sterk

ING Intermediair Index: sentiment onder hypotheekadviseurs daalt sterk

Het vertrouwen van adviseurs in de hypotheekmarkt is sterk gedaald, zo blijkt uit onderzoek van ING onder onafhankelijke hypotheekadviseurs in Nederland.  De...

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

De meerderheid van de bedrijven verwacht dat hun winstmarge in 2023 met 10 tot 25 procent zal dalen. Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 148 topmanagers van grote...

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...