Jaap oudijk \(generali\): "lobby ziet hypotheekspoken"

Spook

Jaap Oudijk, marketingtopman bij Generali, vindt dat hoogleraar Arnoud Boot "ten onrechte de spaarhypotheek betitelt als een fiscaal gedreven product, waarvan de verzekeraar in het geniep de vruchten plukt".

In het FD stelt Oudijk dat  politiek en toezichthouders de hypotheekschuld "misbruiken in hun lobby voor de annuïteitenhypotheek. Die zou meer zekerheid bieden dan de populaire spaarhypotheek. Dat is pertinent onjuist. (...) Annuïteitenhypotheken kennen een marktaandeel van slechts drie procent, terwijl ongeveer de helft van de huishoudens kiest voor een spaarhypotheek. Omdat ze lage kosten hebben en door de geboden zekerheid, zijn huishoudens bereid gewoon een huis te kopen". Oudijk meent verder dat de hypotheekschuld tientallen miljarden lager ligt dan de steeds genoemde 644 miljard euro. "Onze banken  beheren (vele) tientallen miljarden aan verpande spaarhypotheeksaldi, die niet in mindering zijn gebracht op de cijfers. Tot aan de einddatum worden de spaarsaldi op de tegenrekening van de spaarhypotheek niet verrekend met de hypotheekschuld. Ergo, de bruto hypotheekschuld ligt substantieel lager dan het hypotheekspook waar de lobby op dit moment mee dreigt."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Cor - 26 maart 2012

De banken streven naar een ongekende eenzijdige marktpositie. Klanten worden niet eens gevraagd waar zij zelf de voorkeur aan geven. Het intermediair / tussenpersoon heeft veel meer credits dan de banken. De klant wil iemand die hem helpt met allerlei zaken zoals , hypotheken , schadeaangiftes, krediet aanvragen etc. Nu is het zo dat de bank gaat bepalen wanneer een klant kant en mag komen om bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag te doen. De klant moet op komen draven terwijl ze eigenlijk veel liever hebben dat de tussenpersoon bij hen langs komt. Gemak dient de mens geldt hier wel bij de tussenpersoon maar daar holt de bank aan voorbij. Een klant moet vrij nemen , zit op onbekend terrein met een nog onbekendere adviseur. Klantgericht werken, een klant koesteren en op de voorgrond plaatsen daar heeft de huidige markt nog meer belang bij dan bij de starre houding van banken en een minister die het er gewoon doorheen drukt. Ga eerst eens weer met de consument in gesprek , luister wat zij wil! Niks baliemedewerker , niks afstandelijkheid de klant staat centraal. Een vertrouwenspersoon die ze ook nog eens in het weekend en sávonds kunnen bereiken. De markt verandert dat moge duidelijk zijn maar ze verandert wel in de tegengestelde richting dan nu van bovenaf wordt opgelegd. Transparantie en vakbekwaamheidseisen da's alleen maar goed maar blijf wel bij de consument en wees dienstverlenend. Banken slaan de plank finaal mis en handelen naar eigen goed dunken. Het onafhankelijk intermediair stond altijd al naast de klant maar bewijst ook heden ten dage hun meerwaarde. Vraag , onderzoek en concludeer en vertrouwensman/vrouw heeft meer!

Gerrit - 26 maart 2012

De bankenlobby is te machtig en bepaald een groot deel van de regels. Zij zorgen ook dat er een ongelijk speelveld is. Je ziet het met de openheid van kosten, maar ook door het naast zich neer leggen van de NHG normen. Hun eigen regels bepalen en leggen deze ook op aan collega's die afwijken hiervan, zie in 2011 met de acceptatie.

"Veiling schadevrije jaren leidt tot win/win-situatie"

"Veiling schadevrije jaren leidt tot win/win-situatie"

Het label 'Only I Benefit' introduceert schadevrijejarenveiling.nl. Op deze website kunnen mensen hun schadevrije jaren te koop aanbieden of juist kopen van anderen....

Generali: citroën-chauffeurs veiligste rijders

Generali: citroën-chauffeurs veiligste rijders

Citroën-chauffeurs rijden de minste schade, zo blijkt uit onderzoek van Generali. Volgens Generali zijn Citroën-rijders de beste chauffeurs van Nederland....

Bespaartip generali: claim niet alle schades

Bespaartip generali: claim niet alle schades

Generali heeft in het kader van de Wereldspaardag een checklist ontwikkeld met acht tips om te besparen op een autoverzekering. Met de bespaarchecklist bekijken...

Generali trapt 1 april af

Generali trapt 1 april af

Generali trapt 1 april in de financiële sector af met: "Twaalfjarigen kunnen gaan deelnemen aan het Generali Pensioen. Nu is dat vanaf 15 jaar. Dit als...

Mosman wordt ceo Generali Nederland

Mosman wordt ceo Generali Nederland

Annette Mosman volgt per 1 juni Freek Wansink op als ceo van Generali Nederland.   Mosman heeft haar ervaring opgedaan onder andere als consultant voor KPMG....

Generali gaat direct onder eigen naam

Generali gaat direct onder eigen naam

Generali gaat begin 2015 direct onder eigen naam. Dat meldt VVP Vakblad voor financieel adviseurs. Het nieuws zit 'm vooral in het feit dat Generali voortaan de...

Generali maakt van kinderen verzekeringsadviseurs

Generali maakt van kinderen verzekeringsadviseurs

Generali heeft veertien kinderen in de leeftijd van 7 tot 13 jaar 'opgeleid' tot junior verzekeringsadviseur. Dit om te laten zien dat verzekeren niet moeilijk is....

Geijsel Kroon wint Aanmoedigingsprijs

Geijsel Kroon wint Aanmoedigingsprijs

Geijsel Kroon heeft met 'AOVergelijken.nl de Generali AM Aanmoedigingsprijs 2013 gewonnen (2.500 euro).    Geijsel Kroon heeft gezocht naar mogelijkheden...

Herschreven polisvoorwaarden Generali goed ontvangen

Herschreven polisvoorwaarden Generali goed ontvangen

Volgens Generali zijn de herschreven polisvoorwaarden van de individuele aov positief ontvangen. Volgens Generali geven ondernemers aan dat deze voorwaarden beter...

Generali zou zich willen terugtrekken uit België

Generali zou zich willen terugtrekken uit België

Generali zou zich willen terugtrekken uit België. "De Italiaanse verzekeraar tast de markt af op zoek naar een koper voor zijn Belgische activiteiten",...