Jaap oudijk \(generali\): "lobby ziet hypotheekspoken"

Spook

Jaap Oudijk, marketingtopman bij Generali, vindt dat hoogleraar Arnoud Boot "ten onrechte de spaarhypotheek betitelt als een fiscaal gedreven product, waarvan de verzekeraar in het geniep de vruchten plukt".

In het FD stelt Oudijk dat  politiek en toezichthouders de hypotheekschuld "misbruiken in hun lobby voor de annuïteitenhypotheek. Die zou meer zekerheid bieden dan de populaire spaarhypotheek. Dat is pertinent onjuist. (...) Annuïteitenhypotheken kennen een marktaandeel van slechts drie procent, terwijl ongeveer de helft van de huishoudens kiest voor een spaarhypotheek. Omdat ze lage kosten hebben en door de geboden zekerheid, zijn huishoudens bereid gewoon een huis te kopen". Oudijk meent verder dat de hypotheekschuld tientallen miljarden lager ligt dan de steeds genoemde 644 miljard euro. "Onze banken  beheren (vele) tientallen miljarden aan verpande spaarhypotheeksaldi, die niet in mindering zijn gebracht op de cijfers. Tot aan de einddatum worden de spaarsaldi op de tegenrekening van de spaarhypotheek niet verrekend met de hypotheekschuld. Ergo, de bruto hypotheekschuld ligt substantieel lager dan het hypotheekspook waar de lobby op dit moment mee dreigt."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Cor - 26 maart 2012

De banken streven naar een ongekende eenzijdige marktpositie. Klanten worden niet eens gevraagd waar zij zelf de voorkeur aan geven. Het intermediair / tussenpersoon heeft veel meer credits dan de banken. De klant wil iemand die hem helpt met allerlei zaken zoals , hypotheken , schadeaangiftes, krediet aanvragen etc. Nu is het zo dat de bank gaat bepalen wanneer een klant kant en mag komen om bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag te doen. De klant moet op komen draven terwijl ze eigenlijk veel liever hebben dat de tussenpersoon bij hen langs komt. Gemak dient de mens geldt hier wel bij de tussenpersoon maar daar holt de bank aan voorbij. Een klant moet vrij nemen , zit op onbekend terrein met een nog onbekendere adviseur. Klantgericht werken, een klant koesteren en op de voorgrond plaatsen daar heeft de huidige markt nog meer belang bij dan bij de starre houding van banken en een minister die het er gewoon doorheen drukt. Ga eerst eens weer met de consument in gesprek , luister wat zij wil! Niks baliemedewerker , niks afstandelijkheid de klant staat centraal. Een vertrouwenspersoon die ze ook nog eens in het weekend en sávonds kunnen bereiken. De markt verandert dat moge duidelijk zijn maar ze verandert wel in de tegengestelde richting dan nu van bovenaf wordt opgelegd. Transparantie en vakbekwaamheidseisen da's alleen maar goed maar blijf wel bij de consument en wees dienstverlenend. Banken slaan de plank finaal mis en handelen naar eigen goed dunken. Het onafhankelijk intermediair stond altijd al naast de klant maar bewijst ook heden ten dage hun meerwaarde. Vraag , onderzoek en concludeer en vertrouwensman/vrouw heeft meer!

Gerrit - 26 maart 2012

De bankenlobby is te machtig en bepaald een groot deel van de regels. Zij zorgen ook dat er een ongelijk speelveld is. Je ziet het met de openheid van kosten, maar ook door het naast zich neer leggen van de NHG normen. Hun eigen regels bepalen en leggen deze ook op aan collega's die afwijken hiervan, zie in 2011 met de acceptatie.

Generali sluit samenwerking met Best Doctors

Generali sluit samenwerking met Best Doctors

Generali heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Best Doctors. Daarmee krijgen klanten met een aov toegang tot het wereldwijde netwerk van 53.000 specialisten...

Rechter verwerpt bezwaar Generali tegen boetebesluit AFM

Rechter verwerpt bezwaar Generali tegen boetebesluit AFM

De rechter heeft een bezwaar van Generali tegen een boetebesluit van de AFM afgewezen. Tevens dient het boetebesluit toch met naam en toenaam gepubliceerd te worden....

Generali rolt Pensioenportaal uit

Generali rolt Pensioenportaal uit

Generali rolt momenteel het in 2010 geïntroduceerde Pensioenportaal voor salaris/diensttijdregelingen uit. Het portaal is een digitale omgeving waarin een werkgever...

Generali met Robeco in ppi

Generali met Robeco in ppi

Generali, Robeco en Lohoff & Partner hebben samen een Premie Pensioen Instelling opgericht, dat wordt georganiseerd via de Stichting Robeco Premiepensioeninstelling...

Generali faciliteert internationale pensioencaptive Coca-Cola

Generali faciliteert internationale pensioencaptive Coca-Cola

Generali krijgt een dienstverlenende rol in een grensoverschrijdende pensioencaptive van Coca-Cola. Het gaat om de pooling van de opgebouwde pensioenen van een pensioenfonds...