Jongeren willen financieel advies van mens in plaats van chatbot

A.I. (algemene foto)

Jonge Nederlanders hebben voor financieel zaken liever contact met een mens dan met een optie zoals een chatbot. Aldus een een steekproef van Proud Experts onder meer dan tweehonderd jonge Nederlanders (tussen de achttien - en dertig jaar).

Het merendeel van jonge respondenten geeft te kennen bankzaken het liefst volledig online (60 procent) te willen doen. Het hebben van een goede app vindt ruim de helft (56 procent) dan het allerbelangrijkst aan een bank.

Ondanks de voorkeur voor digitaal gemak, willen jongeren voor advies toch het liefst met een medewerker spreken (90 spreken) en niet met een chatbot (5 procent) of andere AI-oplossing (5 procent).

Michiel Koopman, directeur van Proud Experts, gespecialiseerd in outsourcing: “Wij juichen het zeer toe om hetgeen te digitaliseren wat repeterend is en logisch te vervangen is in een proces. Juist zodat er daardoor hopelijk handen vrijkomen om het werk te doen waar mensen voor nodig zijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...

Topmanagers denken dat AI grootste ondernemersuitdagingen zal oplossen

Topmanagers denken dat AI grootste ondernemersuitdagingen zal oplossen

Negen van de tien topmanagers geven aan meer te willen investeren in AI en andere technologieën. Bijna 80 procent van hen vertrouwt er zelfs op dat AI hun grootste...

Nog weinig AI-kennis bij financiële professionals

Nog weinig AI-kennis bij financiële professionals

"De kans is groot dat een brede adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) door Nederlandse financieel professionals nog even op zich laat wachten", aldus Visma...

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

"Je mag ethisch en moreel geen concessies doen, wanneer je werkt met machine learning en AI. Het is van cruciaalbelang dat AI experts verantwoordelijkheid voelen...

Meer dan een stochastische papega-ai

Meer dan een stochastische papega-ai

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 4, 2023) De opmars van Artificial Intelligence (AI) lijkt middels de ChatGPT hype ook de verzekeringssector bereikt te hebben en...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Monuta zet AI in om beeld te krijgen van eigen uitvaart

Monuta zet AI in om beeld te krijgen van eigen uitvaart

Monuta geeft met hulp van verschillende AI-technieken een beeld geven van de uitvaart van verzekerden. Onder de noemer Het Laatste Hoofdstuk helpt Monuta mensen...

Toezichthouders verwachten van verzekeraars duidelijk AI-beleid

Toezichthouders verwachten van verzekeraars duidelijk AI-beleid

AFM en DNB hebben een verkenning met tien aandachtspunten gepresenteerd waarop verdere verdieping noodzakelijk is inzake Artificiële Intelligentie (AI). Beide...