Monuta zet AI in om beeld te krijgen van eigen uitvaart

Giphart

Monuta geeft met hulp van verschillende AI-technieken een beeld geven van de uitvaart van verzekerden.

Onder de noemer Het Laatste Hoofdstuk helpt Monuta mensen nadenken over hoe hun persoonlijke afscheid eruit kan zien. Het doel is om mensen hiermee aan het denken te zetten over hun persoonlijke afscheidswensen en deze bespreekbaar te maken met hun dierbaren. Verzekerden kunnen in een chatgesprek met Ronald GiphA.I.rt, het digitaal evenbeeld van schrijver Ronald Giphart, ideeën en voorkeuren aangeven. AI maakt vervolgens online een persoonlijke impressie van de uitvaart.
 
Maar liefst vier op de tien mensen heeft nog nooit over afscheidswensen gepraat met dierbaren. Monuta wil dat doorbreken. Directeur Corné Mulders: “Met Het Laatste Hoofdstuk gebruiken we AI om iets bespreekbaar te maken waar je niet zomaar over praat. En natuurlijk kun je bij ons ook altijd je wensen doorgeven of ze bespreken met een uitvaartverzorger. Zij zetten elke dag alles op alles om voor iedereen dat persoonlijke afscheid te realiseren.”  

De echte Ronald Giphart:  “Ik ben op een leeftijd waarop het op zijn minst verstandig is om af en toe eens over mijn uitvaart na te denken. Dat doe ik dus ook wel eens. Het lijkt me bijvoorbeeld vreselijk als mensen zouden moeten gaan speechen en daarom ben ik begonnen met het maken van een playlist. Muziek is altijd goed.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...

Topmanagers denken dat AI grootste ondernemersuitdagingen zal oplossen

Topmanagers denken dat AI grootste ondernemersuitdagingen zal oplossen

Negen van de tien topmanagers geven aan meer te willen investeren in AI en andere technologieën. Bijna 80 procent van hen vertrouwt er zelfs op dat AI hun grootste...

Nog weinig AI-kennis bij financiële professionals

Nog weinig AI-kennis bij financiële professionals

"De kans is groot dat een brede adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) door Nederlandse financieel professionals nog even op zich laat wachten", aldus Visma...

Ciana Mayam regelt eigen uitvaart in nieuwe webserie Monuta

Ciana Mayam regelt eigen uitvaart in nieuwe webserie Monuta

Monuta heeft een zesdelige YouTube-serie gelanceerd die een kijkje geeft achter de schermen bij het regelen van een afscheid. Presentatrice Ciana Mayam (32) gaat...

Monuta kiest BNP Paribas als global custodian

Monuta kiest BNP Paribas als global custodian

De Securities Services-tak van BNP Paribas gaat voor Monuta wereldwijd custodian-dienstverlening leveren voor  Monuta’s totaal geïnvesteerde vermogen...

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

FD: de stille revolutie van AI in de verzekeringssector

"Je mag ethisch en moreel geen concessies doen, wanneer je werkt met machine learning en AI. Het is van cruciaalbelang dat AI experts verantwoordelijkheid voelen...

Meer dan een stochastische papega-ai

Meer dan een stochastische papega-ai

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 4, 2023) De opmars van Artificial Intelligence (AI) lijkt middels de ChatGPT hype ook de verzekeringssector bereikt te hebben en...

Do brengt nieuw lied uit geschreven voor de herinneringsavonden van Monuta

Do brengt nieuw lied uit geschreven voor de herinneringsavonden van Monuta

Zangeres DO heeft haar nieuwe nummer ‘Leef je in mij uitgebracht, speciaal geschreven voor November 2 Remember. Deze herinneringsavonden van Monuta vinden...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Jongeren willen financieel advies van mens in plaats van chatbot

Jongeren willen financieel advies van mens in plaats van chatbot

Jonge Nederlanders hebben voor financieel zaken liever contact met een mens dan met een optie zoals een chatbot. Aldus een een steekproef van Proud Experts onder...