Kalkman: "aantal hypotheekaanbieders slaat rente-aanbod over"

Antoinette Kalkman 2016

Antoinette Kalkman (FlexFront) noemt het in een blog vreemd dat toezichthouders niet optreden tegen de volgens haar voorkomende praktijk dat hypotheekaanbieders het zogeheten rente-aanbod overslaan. 

Kalkman: "De meeste hypotheekverstrekkers , waaronder alle aanbieders van het FlexFront assortiment hebben gekozen de offerte te vervangen door het rente-aanbod (ook wel indicatief hypotheekaanbod of garantieverklaring genoemd) . Hiermee krijgt de consument vroegtijdig inzicht over de looptijd en maximale hoogte van de rente. Wij vinden dit een duidelijk handvat voor de consument. Natuurlijk biedt een rente-aanbod geen 100 procent zekerheid, maar het geeft een goede indicatie voor welke prijs en onder welke voorwaarden je een hypotheek kunt krijgen.

"Een aantal hypotheekverstrekkers laten dit klantgerichte inzicht voor de consument achterwege en vragen de consument eerst alle documenten in te leveren waarna, bij goedkeuring, het bindend hypotheekaanbod wordt uitgebracht. Deze aanbieders laten de consument geloven dat hierdoor het acceptatieproces enorm is versneld. Een slimme marketingtruc maar helaas de grootste onzin die er bestaat.

"Bij elke hypotheekverstrekker in Nederland gaan alle documenten eerst door de mallemolen van het acceptatieproces voordat een definitief akkoord wordt gegeven. De snelheid van het acceptatieproces ligt dus in grote mate in handen van de consument (en zijn adviseur) zelf. Pas als een hypotheekdossier compleet is aangeleverd wordt deze inhoudelijk beoordeeld en volgt een bindend aanbod. In de marketing van voornoemde aanbieders wordt deze voorwaarde gemakshalve vergeten en zorgt aldus voor een doelbewuste misperceptie bij de consument.

"Slimme verkooptruc en gebruikmakend van de onwetendheid van de consument over 95 procent van het hypotheekproces dat achter de schermen, buiten zijn gezichtsveld plaatsvindt. We vinden het vreemd dat geen enkel toezichthoudend instituut tegen dit soort oneigenlijke communicatie optreedt. Eerlijkheid duurt het langst. Eenmaal in de commerciële fuik gelopen merkt de consument vanzelf dat een hypotheek binnen een week veel langer duurt dan 7 dagen. Hopelijk is het dan nog niet te laat om het bindend aanbod te negeren en te kiezen voor een partij die transparant communiceert en overigens veelal binnen 1 dag na inhoudelijke beoordeling van het complete dossier een bindend aanbod presenteert."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Andre Plugge - 15 februari 2017

Beste Antoinette, Als je de toezichthouders wenst aan te spreken op (zoals jij het vertaalt) oneigenlijke communicatie (misleidende communicatie) kan ik het er mee eens zijn. T.a.v. het proces is er mijn inziens al breed door vele collega's het interne proces veranderd. In een heel vroeg stadium van de contacten zorg je er voor dat je als adviseur (bijna) alle documenten in het bezit hebt. Goed voor je advies en je kan snel schakelen. Het advies verzorgd ook de nodige inhoud t.a.v. de gewenste uitgangspunten richting klant. Je kan zowel met als zonder indicatief voorstel de aanvraag snel beoordeeld hebben. Wel of geen indicatief aanbod vindt ik zelf dan ook niet echt de discussie. In een stijgende rentemarkt zal deze behoefte toe gaan nemen om in ieder geval de rente vast te zetten. Hier kan je ook alternatieven voor verzinnen.

ROMEO Groep neemt FlexFront over

ROMEO Groep neemt FlexFront over

Romeo Groep neemt alle aandelen van FlexFront B.V. over. Ook worden de daaraan gerelateerde midoffice activiteiten van BCMGlobal Nederland overgedragen. De komende...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

FlexFront biedt deelnemers eigen profiel op Hypotheekadvies.nl

FlexFront biedt deelnemers eigen profiel op Hypotheekadvies.nl

FlexFront biedt haar deelnemers een eigen profiel aan op Hypotheekadvies.nl. Michiel van der Linde, Commercieel Directeur van FlexFront: “Een consument begint...

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Duizendste NTS-taxatie via FlexFront Taxatie Service

Duizendste NTS-taxatie via FlexFront Taxatie Service

FlexFront en Nationale Taxatie Service (NTS) vierden dat zij de duizendste taxatieaanvraag via de Taxatie Service van FlexFront hebben ontvangen. De taxatie werd...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Michiel van der Linde commercieel directeur FlexFront

Michiel van der Linde commercieel directeur FlexFront

Michiel van der Linde is per 1 november benoemd tot commercieel directeur bij FlexFront. De afgelopen tweeënhalf jaar was hij al werkzaam bij FlexFront als...

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

Klanten van FlexFront kunnen voortaan een (bank)garantie aanvragen van BNP Paribas Cardif. “Bankgarantie Service is een mooie aanvulling op onze al bestaande...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront heeft de Verduurzaming Service gelanceerd. Dankzij de samenwerking met partner Susteen kan de consument voor, tijdens of na het adviesgesprek een zijsprong...