Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Michiel van der Linde 2020

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer.

"Dat je als advieskantoor vandaag nog met Actief Klantbeheer moet beginnen en dat je daar echt niet per se actuele data vanuit het systeem van de geldverstrekker voor nodig hebt, wisten we natuurlijk al lang. Wij doen dit al tijden uit naam van onze advieskantoren en met fantastisch resultaat. Deze week bijvoorbeeld schreven we weer een deel van de klanten van een advieskantoor aan, en binnen het uur haalden we er al twee hotleads voor dat kantoor uit. Zo makkelijk en zo effectief. Maar hiermee zijn we er nog niet."

IN IEDERS BELANG

"We willen het natuurlijk nóg beter doen. Nóg pro-actiever en vooral gebaseerd op actuele inzichten. Je wil de klant bijvoorbeeld verrassen als je weet dat diens rente bijna verloopt, als er een life event speelt of als een lagere rente haalbaar is door gestegen woningwaarde. En dan is het wel heel praktisch als je actuele informatie vanuit de geldverstrekker krijgt.

Maar. We weten dat geldverstrekkers gemiddeld genomen best wel terughoudend zijn in het verstrekken van dit soort informatie. Dat ze data technisch gezien kunnen delen is een zekerheidje: geldverstrekkers delen het bijvoorbeeld ook met NHG en gebruiken het in allerhande externe rapportages. Dat kan de reden dus niet zijn. Natuurlijk zit er gevoeligheid in het delen van data: het moet privacy-technisch kunnen, de klant moet het willen en het moet veilig gaan. Zeker. En daarom moeten we terughoudend zijn met de hoeveelheid te delen data en vooral goed kijken naar wélke data een adviseur nu écht nodig heeft."

ESSENTIËLE DATA

FlexFront deed een steekproef onder de aangesloten advieskantoren. W"e vroegen ze welke data ze per se willen hebben en welke data minder urgent is. Daarmee helpen we de interne discussie bij geldverstrekkers. Essentiële data die in de ogen van advieskantoren gedeeld móet worden is hypotheeknummer, duur, inschrijving en info over de leningdelen zoals einde rentevaste periode, LTV en actuele hoofdsom. Heel graag (maar iets minder urgent) ontvangen advieskantoren daarnaast ook informatie over het object (bijvoorbeeld de meest recente waarde), recente wijzigingen en achterstanden.

Laten we van start gaan met het delen van deze data! En hopen dat deze nuancering geldverstrekkers een duwtje in de rug geeft om te beginnen met het delen van data. Dat de kop er af is en iedereen ziet dat het werkt en het mes aan alle kanten snijdt. En dan bouwen we het in de loop der tijd gewoon uit met elkaar. Actief klantbeheer is in ieders belang; en dat van de consument voorop!"

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ROMEO Groep neemt FlexFront over

ROMEO Groep neemt FlexFront over

Romeo Groep neemt alle aandelen van FlexFront B.V. over. Ook worden de daaraan gerelateerde midoffice activiteiten van BCMGlobal Nederland overgedragen. De komende...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële...

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen

"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

Serie Actief Klantbeheer (7): iedereen heeft er tijd voor

"Een groter wordende groep hypotheekadviseurs is meer moeite gaan steken in de doorlopende ondersteuning na het afsluiten van een financieel product. De laatste...