Kalkman: "het gaat nog steeds niet om de klant"

Elsevier cover 15 okt 2015

"Het gaat nog steeds om systemen, regels en de aandeelhouders, niet om klanten." Dat vindt Antoinette Kalkman van Nationale Waarborg in Elsevier.

Het tijdschrijft: "De financiële branche maakt het allemaal heel ingewikkeld, terwijl dat helemaal niet hoeft, vindt ze. 'Een hypotheekofferte van een doorsnee bank bevat 21 pagina's. Na de tweede alinea haak je als consument al af. Nergens voor nodig! Het kan echt op twee A4'tjes, en dan staat er hetzelfde, maar dan in begrijpelijke taal.'

"Financieel adviseurs houden mensen bewust onwetend, omdat ze denken dat klanten dan blijven komen. Het is gebaseerd op angst en wantrouwen, in plaats van op vertrouwen. Ze denken nog altijd dat ze een autoriteit zijn. Mijn opa en oma zagen hen zo, maar zo werkt dat niet meer. Adviseurs moeten mensen beter informeren zodat ze zelf keuzes kunnen maken. Als ze tevreden zijn, komen ze echt terug. En ze sturen dan ook hun vader, broer en de buurvrouw.'"

Kalkman verwijt aanbieders dat ze niet snel genoeg zeggen of iemand een hypotheek krijgt. 'Kopers hebben geen machtspositie meer. Voor jou tegenwoordig tien anderen, in de grote steden althans. Wat doe je dan, met je droomhuis? Dan gok je erop dat het met die hypotheek wel goedkomt, zeker als de adviseur dat zegt. Dat kan echt tegenvallen. Banken hebben veel mensen weggesaneerd. Ze kunnen het enthousiasme uit de markt daardoor niet bijbenen. Los daarvan doen ze er ook gewoon heel lang over om te zeggen of iemand een hypotheek krijgt, ja of nee. Dat komt doordat finan­ciële dienstverleners hun medewerkers hebben gerobotiseerd. Dat veroorzaakt opstoppingen. Dan zegt iemand bij de bank: mijn systeem zegt dat... Een systeem zegt helemaal niets! Banken verschuilen zich ook te veel achter de strengere financiële eisen. Een klant heeft behoefte aan een snel antwoord.'"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - 20 oktober 2015

"Financieel adviseurs houden mensen bewust onwetend, omdat ze denken dat klanten dan blijven komen. Het is gebaseerd op angst en wantrouwen, in plaats van op vertrouwen. Ze denken nog altijd dat ze een autoriteit zijn". Wat een raar verhaal, alsof ik als financieel adviseur de offertes en andere regelgeving maak.....

Geert Sijbring - 20 oktober 2015

Wat een waar verhaal , tenminste als je spreek over banken en overheid . De assurantie tussen persoon ( Geen Premiejager ) doet gewoon zijn werk zo als altijd en brengt de klant goed op de hoogte en begeleid de klant van en naar een hypotheek en koophuis, en plaatsen het klant belang wel op de eerste plaats. Terwijl banken vroeger alles deden om hypotheken binnen te halen en de regels loslieten onder de bezielende toezicht van de overheid En nu samen met de overheid het bijna onmogelijk maken om nog een hypotheek te krijgen En bij banken moet alles in het beschermde kades vallen ...( Geen Risico) En dan betaald de klant en de assurantie tussen personen ook nog de rekening . WANT DE OVERHEID HEEFT DE OPLOSSING ,,PROVISIE VEBOD,, en onmogelijke opleidingen eisen .

Blijf hartelijk tegenover vertrekkende klant

Blijf hartelijk tegenover vertrekkende klant

"Als een klant afscheid van u neemt, gooi dan niet definitief de deur dicht! Maar blijf juist aardig en hartelijk. Dan laat u altijd de mogelijkheid open voor...

Klant gelooft adviseur en verzekeraar niet meer

Klant gelooft adviseur en verzekeraar niet meer

Het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar is een belangrijke reden om niet van het hersteladvies woekerpolissen gebruik te maken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek...

"klant belangrijker vinden dan eigen winstmarge"

"klant belangrijker vinden dan eigen winstmarge"

"Het vertrouwen zal pas terugkeren als de financiële sector duidelijk maakt de klant belangrijker te vinden dan de eigen winstmarge." Aldus econoom...

Financiële klant vertrouwt vooral familie en adviseur

Financiële klant vertrouwt vooral familie en adviseur

De financiële consument heeft het meeste vertrouwen in zijn familie als het gaat om financieel advies. Financieel adviseurs zijn een goede tweede. Dat is te...

"klant wil meer informatie van verzekeraar ontvangen"

"klant wil meer informatie van verzekeraar ontvangen"

In Nederland ligt het vertrouwen in de verzekeraars lager dan wereldwijd het geval is. Volgens EY moeten verzekeraars meer met hun klanten communiceren. In Nederland...

"adviseur moet meer uitgaan van klant"

"adviseur moet meer uitgaan van klant"

"Naar mijn mening zouden adviseurs als de wiedeweerga moeten gaan experimenteren met de vele nieuwe communicatiemiddelen die er zijn." Aldus consultant...

Klant wil vooral dienstbaarheid

Klant wil vooral dienstbaarheid

Oprechte aandacht, empathie, eerlijkheid. Ofwel dienstbaarheid. Dat is wat klanten willen van een financieel dienstverlener. Dit bleek tijdens de elfde New Financial...

Wat wil de klant

Wat wil de klant

New Financial Forum/VVP organiseert op dinsdagmiddag 14 oktober de inspiratiebijeenkomst 'Wat wil de klant?'. Deelnemers gaan in gesprek met échte klanten....

New Financial inspiration: wat wil de klant

New Financial inspiration: wat wil de klant

New Financial Forum/VVP organiseert op dinsdagmiddag 14 oktober de inspiratiebijeenkomst 'Wat wil de klant?'. Deelnemers gaan in gesprek met échte klanten....