Kalkman: "Kassa jaagt consument onnodig angst aan"

Antoinette Kalkman 2016

Antoinette Kalkman nodigt de redactie van Kassa uit te komen kijken bij Nationale Waarborg en FlexFront. Volgens haar krijgt de redactie dan het werkelijke beeld over de doorlooptijden van hypotheekaanvragen. Dat beeld is volgens Kalkman veel positiever dan Kassa zaterdagavond liet zien.

Kalkman blogt: "Bijna een kwart van de huizenkopers dreigt volgens Kassa in 2017 hun droomhuis mis te lopen en dientengevolge hangt hen een forse boete van 10 procent van de aankoopsom boven het hoofd. Dit komt, aldus Kassa, door de lange wachttijden bij de bank. Een kwart?? Ik klapte tijdens de uitzending subiet mijn laptop open en doorzocht de managementrapportage. Sinds wanneer had ik zitten slapen? Ik scrolde door de lijst met in gebrekestellingen en telde ze nog eens op. Een kwart van kopend Nederland staat synoniem voor ettelijke duizenden claims en dat kon ik onmogelijk over het hoofd gezien hebben. Ik akkerde tevens de lijst met redenen door waarom de bankgaranties zijn ingeroepen dit jaar. Ergens onder aan de lange lijst bungelde ‘doorlooptijden bank’ als motivatie. Nog geen promille gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

"Toevallig ben ik ook directeur van een van de grootste hypotheekdistributiebedrijven in Nederland en accepteert ons  midoffice-bedrijf voor zes gerenommeerde geldverstrekkers duizenden hypotheekdossiers op jaarbasis, waaronder volgens Kassa ook het zogenaamde slechtste jongetje van de klas NIBC Direct.

"Ik vroeg onze dataspecialist afgelopen maandag naar de doorlooptijden per geldverstrekker en kreeg binnen een uur een keurig lijstje. Elke distributielijn per geldverstrekker kent een doorlooptijd van minder dan 40 dagen. Dus ook NIBC Direct. Een heel stuk korter dan Kassa beweerde in de uitzending.

Misvatting

"Ik noem bewust het woord distributielijn. Want waar ging het in deze gruwelijk mis in het woningmarktitem van Kassa? De boosdoeners waren zogenaamd de geldverstrekkers. Zij zouden hoofdverantwoordelijk zijn voor die lange doorlooptijd en dat is een grote misvatting. De totstandkoming van een hypotheek is een samenspel tussen klant, adviseur en geldverstrekker. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het completeren van een hypotheekdossier. 

"Naast het feit dat Kassa zich afgelopen zaterdagavond baseerde op zeer dunne data maakte het gevolgtrekkingen die totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. In mijn optiek heeft Kassa de consument beslist geen dienst bewezen met het verstrekken van onjuiste informatie die de consument onnodig angst aanjaagt. Een kritisch consumentenprogramma onwaardig. Daarom nodig ik Kassa bij deze uit om eens een kijkje te nemen op de werkvloer zodat ze werkelijk kunnen ervaren hoe het er aan toe gaat in de praktijk." 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Een op de vijf Nederlanders met een koopwoning en hypotheek maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. Ondanks die zorgen schakelt de helft van alle huiseigenaren...

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

De terugkeer van de basisbeurs, waar de Eerste Kamer eerder deze week mee instemde, betekent het einde van het sociaal leenstelsel. Als gebaar richting studenten...

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

(Kifid-uitspraak GC 2023-0362) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat opeising van de geldlening en de executie van de woning door Obvion gegeven...

Aanvulling Leidraad vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek

Aanvulling Leidraad vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek

Met een brief informeert de AFM de sector over een aanvulling van de leidraad ‘Vergoeding vervroegde aflossing van de hypotheek’. In deze Leidraad uit...

Minder hypotheek met mobiliteitsbudget

Minder hypotheek met mobiliteitsbudget

Ondanks dat het mobiliteitsbudget een vaste looncomponent is en wordt vastgelegd in een arbeidsovereenkomst, willen geldverstrekkers het volgens Frits Hypotheken...

Bank mocht vragen om taxatierapport

Bank mocht vragen om taxatierapport

Kifid-uitspraak GC 2023-0145) De consumenten hebben via een onafhankelijk hypotheekadviseur voor de aankoop van een nieuw te bouwen recreatiewoning een hypothecaire...

Verhuisregeling bij scheiden: slechts voor een van beiden mogelijk

Verhuisregeling bij scheiden: slechts voor een van beiden mogelijk

De verhuisregeling is belangrijker dan ooit vanwege de gestegen hypotheekrentes, maar zorgt bij relatiebreuken nog voor veel problemen. Uit onderzoek onder de financieel...

Frits: “Beleid DUO beperkt hypotheekmogelijkheden”

Frits: “Beleid DUO beperkt hypotheekmogelijkheden”

DUO maakt het voor oud-studenten moeilijker om een hypotheek te krijgen, stelt hypotheekadviseur Frits. Het gaat naar schatting om zo’n 150.000 studenten van...

Huidige leennorm gaat niet veranderen

Huidige leennorm gaat niet veranderen

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 06-2022) Het is een mooi idee om vanaf 2024 de leennormen voor hypotheken te differentiëren. Maar als minister De Jonge niet...

Explosieve stijging in aantal meegenomen hypotheken in 2022

Explosieve stijging in aantal meegenomen hypotheken in 2022

In plaats van het afsluiten van een nieuwe lening, hebben mensen bij een verhuizing in 2022 massaal gekozen voor het meenemen van hun hypotheek. Aldus MUNT Hypotheken...